پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 17.12.2011, 19:02


دویچه‌وله: رسانه‌های منتقد حکومت ایران خبر می‌دهند که ۳۶ زندانی سیاسی، طبق دستور دادستان تهران از دیدار حضوری با خانواده‌هایشان محروم شده‌اند. این زندانیان چندی پیش بیانیه‌ای در مورد انتخابات مجلس نهم منتشر کرده بودند.

به گزارش سایت «کلمه» که دیدگاه‌های میرحسین موسوی را منتشر می‌کند، کارکنان دادستانی تهران به برخی از خانواده‌های زندانیان سیاسی گفته‌اند که «به دستور دادستان تهران همه ۳۶ امضا کننده بیانیه اخیر از ملاقات حضوری منع شده‌اند و حتی اجازه ندارند فرم درخواست ملاقات را پر کنند.»

بر اساس این گزارش پس از انتصاب عباس جعفری دولت آبادی به سمت دادستان تهران، صدور اجازه ملاقات حضوری با موافقت وی انجام می‌شود. به گفته خانواده‌های این زندانیان بازتاب وسیع این بیانیه در رسانه‌های جمعی از اصلی‌ترین دلایل این تصمیم دادستان تهران اعلام شده است.

۳۶ زندانی سیاسی زندان‌های اوین، رجایی‌شهر و خوزستان در بیانیه خود نسبت به شرکت در انتخابات «غیر رقابتی، ناسالم و فرمایشی» هشدار داده بودند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «در کشور ما، مدت‌هاست با دخالت‌های آشکار حکومت و به ویژه نهادهای امنیتی و نظامی، انتخابات به یک صحنه آرایی نمایشی و مجلس برآمده از آن به مجلسی فرمایشی تبدیل شده است.»

امضا کنندگان این بیانیه با اشاره به وقوع «کودتای انتخاباتی» در جریان دهمین انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ می‌افزایند: «مشکل اصلی در انتخابات سال‌های اخیر که در سال ۸۸ به اوج خود رسید، تصمیم صاحبان قدرت به تعیین نتیجه انتخابات قبل از اخذ رای از مردم بود که منجر به رویدادهای دوران انتخابات و خیرش جنبش سبز پس از آن شد.»

زندانیان سیاسی حوادث پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ در بخش دیگری از بیانیه‌ی خود با اشاره به لزوم مشارکت در انتخاباتی «سالم و آزاد» خطاب به اصلاح‌طلبان و فعالان جنبش سبز تصریح کردند: «در صورت ناسالم بودن آن انسجام خود را حفظ کرده، علی‌رغم فشارهای مختلف احتمالی، همگی مراقب باشند و وحدت و یکپارچگی فعلی خود را مخدوش نکنند و با داشتن برنامه‌ای منسجم و واحد، اجازه ندهند که تبدیل به عامل مشروعیت بخش انتخاباتی ناسالم و غیرقانونی شوند.»

فشار به خانواده‌ها‌ی زندانیان سیاسی

پس از انتشار بیانیه ۳۶ زندانی، برخی از رسانه‌های وابسته به حکومت ایران از جمله خبرگزاری فارس مدعی شدند که ۶ نفر از این زندانیان، امضای این بیانیه را تکذیب کرده‌اند.

در پی انتشار این اخبار خانواده‌های بهزاد نبوی، محسن میردامادی، فیض‌الله عرب سرخی، عبدالله رمضان زاده، داوود سلیمانی و علیرضا رجایی از جعلی بودن این بیانیه‌ی شش امضایی منتشر شده در سایت‌های وابسته به حکومت ایران خبر دادند.

در اقدامی دیگر نهادهای امنیتی از خانواده علیرضا رجایی، زندانی سیاسی ملی مذهبی خواسته‌اند که تکذیبیه‌ی خود را انکار کنند. بر پایه‌ی این گزارش خانواده آقای رجایی علی‌رغم فشارهای بسیار به این خواسته تن نداده و طی نامه‌ای به خبرگزاری فارس اعلام کرده که این زندانی سیاسی در ملاقات حضوری با همسرش بر مواضع منتشر شده در بیانیه تاکید کرده است.

در همین حال رسانه‌های منتقد حکومت ایران از افزایش فشار به دیگر خانواده‌های زندانیان امضا کننده این بیانیه خبر می‌دهند.

«رقابت انتخاباتی آینده سالم نخواهد بود»

موضوع انتخابات مجلس نهم، از چند جهت برای حکومت ایران قابل توجه است. از یک سو تجربه برگزاری اولین انتخابات پس او حوادث سال ۱۳۸۸ خواهد بود که به نظر نمی‌رسد اصلاح‌طلبان و حامیان جنبش سبز در آن شرکت داشته باشند.

از جهت دیگر رقابت میان اصولگرایان حامی و مخالف دولت احمدی‌نژاد شرایط تازه‌ای را برای نظام سیاسی ایران رقم شده است. رقابتی که به گفته اسماعیل گرامی مقدم از مشاوران مهدی کروبی سالم نخواهد بود.

وی در گفت‌وگو با سایت «جرس» گفته است که حامیان محمود احمدی‌نژاد و مخالفان اصولگرای وی هر دواز امکانات و ابزارهای دولت و حکومت برای پیروزی در انتخابات بهره می‌برند. شرایطی که امکان یک انتخابات سالم را مهیا نمی‌کند.

آقای گرامی‌مقدم در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به شاخص‌های «انتخابات کامل و عادلانه» و عملکرد شورای نگهبان از انتخابات مجلس چهارم تاکنون، تصریح می‌کند: «وقتی شرایط حداقلی برای رقابت وجود ندارد مسلم است که اصلاح‌طلبان بازنده‌ی انتخابات هستند و فقط به صورت سمبلیک نامی از آن‌ها در انتخابات برده می‌شود، حال آن که بازنده‌ی انتخابات پیش از شروع انتخابات هستند.»

وی با اشاره به اینکه حاکمیت علاقه‌ و اشتیاقی به حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات ندارد، می‌افزاید: « حاکمیت حتی شرایط حداقلی را برای حضور آنان فراهم نکرده است. در مجموع، فکر می‌کنم که اصلاح‌طلبان حق دارند با استدلال‌های بدیهی، روشن و واضحی که دارند در انتخابات شرکت نکنند.»

مشاور مهدی کروبی در مورد تاثیر عدم مشارکت اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده نیز معتقد است: «اگر حاکمیت در مقابل خواست‌های واقعی آقای خاتمی که همان سه شرط بود نرمش نشان ندهد، آثار وجود جنبش سبز را قطعا در انتخابات روز ۱۲ اسفند ملاحظه خواهد کرد.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024