پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 16.12.2011, 13:31


رادیو فردا: کره جنوبی روز جمعه آغاز سرمایه‌گذاری‌های تازه در بخش نفت و گاز جمهوری اسلامی را ممنوع اعلام کرد و بیش از صد شخص و گروه را در ارتباط با برنامه اتمی جمهوری اسلامی به فهرست تحریمی خود افزود.

کره جنوبی به منظور افزایش فشار بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، تحریم‌های جدیدی‌ را علیه ایران اعمال کرد اما در این میان با مد نظر قراردادن مراودات مالی نفتی، از تحریم بانک مرکزی ایران خودداری کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر دارایی کره جنوبی در بیانیه‌ای که در این زمینه منتشر کرد از تحریم «۹۹ گروه و شش شخص» مرتبط با توسعه برنامه هسته‌ای ایران خبر داد.

کره جنوبی سال گذشته نیز در همراهی با تحریم‌های شورای امنیت علیه برنامه هسته‌ای ایران، بانک ملت و ۱۰۱ شرکت ایرانی دیگر را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده بود.

این بار، علیرغم شدت گرفتن تحریم‌ها علیه ایران، کره جنوبی که حدود ۱۰ درصد از نفت مورد نیاز خود را از ایران خریداری می‌کند، به منظور برقرار بودن مراودات مالی مربوط به خرید نفت، از تحریم بانک مرکزی ایران بازماند.

وزیر دارایی کره جنوبی روز جمعه در این زمینه تأکید کرد که کشورش حساب‌های متعلق به بانک مرکزی در بانک‌های کره‌ای را باز نگه خواهد داشت تا سئول قادر باشد بهای نفت خریداری شده از ایران را به «وون»، واحد پول کره جنوبی، پرداخت کند.

به گزارش رویترز، ايران برای دريافت بهای نفت خود حسابهايی نزد بانک «ووری» و بانک صنعتی کره (ای بی کی) دارد و سئول متمايل است اين حساب‌ها باز بمانند.

با وجود دایر بودن حساب‌های بانک مرکزی در بانک‌های کره جنوبی، از سال گذشته تا کنون ایران از محل فروش نفت به کره جنوبی، مبلغ حدود ۵ میلیارد دلار از کره جنوبی طلبکار است که با توجه به تحریم‌های بین‌المللی قادر به تحویل گرفتن این مبلغ نشده است.

مجلس سنا و نمایندگان آمریکا طرح تحریم بانک مرکزی را تصویب کرده‌اند و در انتظار موافقت رئیس جمهور آمریکا با این طرح هستند، با این‌حال کشورهایی نظیر کره جنوبی و ژاپن که برای واردات نفت خود از ایران نیازمند مراوده با بانک مرکزی هستند، خواهان آن هستند که از تحریم‌‌های آمریکا علیه موسساتی که با سيستم بانکی ايران و بانک مرکزی جمهوری اسلامی همکاری می کنند، معاف شوند.

به گزارش رويترز، مصوبه تحريم بانک مرکزی ايران توسط کنگره آمريکا چنين معافيتی را برای کشورهايی که با آمريکا در زمينه تشديد فشار بر ايران همکاری می کنند در نظر گرفته است.

طبق مصوبه کنگره آمريکا درباره تحريم بانک مرکزی جمهوری اسلامی، نهادهای مالی و پولی که با بانک های ايرانی مورد تحريم آمريکا همکاری کنند، از فعاليت در آمريکا و بهره مندی از سيستم بانکی اين کشور محروم خواهند شد.

تحريم بانک مرکزی ايران در راستای تشديد فشار بر جمهوری اسلامی برای به اجرا گذاشتن قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد و همچنين توقف فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم انجام می شود.

غرب جمهوری اسلامی ایران را متهم می کند که فعالیت های هسته ای این کشور دارای بعد نظامی است، اما تهران همواره تأکید کرده است که برنامه هسته‌ایش دارای ماهیت کاملا صلح‌آمیز است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024