جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 30.11.2011, 21:35




رادیو فردا: «شیرا فرنکل» در مطلبی که در «تایمز» منتشر شده به وقوع انفجار در اصفهان پرداخته است که بخشی از این مطلب را می خوانید:

همزمان با بالاگرفتن کشمکش های سیاسی میان تهران و غرب انفجار دیگری در یکی دیگر از تاسیسات هسته ای ایران رخ داد. این دومین انفجار از این نوع در این ماه است و گمانه زنی ها نشان می دهد که تاسیسات نظامی و هسته ای ایران زیر حمله است.

عکس‌های ماهواره‌ای تایمز تایید می‌کند که انفجاری که روز دوشنبه در شهر اصفهان رخ داد باوجود تکذیب مقامهای جمهوری اسلامی مربوط به تاسیسات غنی سازی اورانیوم در این منطقه بود.

این عکس ها به روشنی موج بزرگی از دود و خرابی را نشان می دهد و بر ادعاهای ایران که چنین انفجاری در این منطقه رخ نداده خط بطلان می کشد. منابع اطلاعاتی اسراییل به تایمز گفتند که تردیدی نیست انفجار در مرکز تاسیسات هسته ای اصفهان رخ داده و این «تصادفی نیست».

انفجار یاد شده در سومین شهر پرجمعیت ایران زمانی روی می دهد که تصاویر ماهواره ای از خرابی های ناشی از انفجار اول در یک پادگان سپاه اطراف تهران دو هفته پیش منتشر شده است. در این انفجار سی عضو سپاه پاسداران از جمله سرتیپ حسن مقدم رییس برنامه دفاع موشکی ایران کشته شدند.

ایران مدعی است که این انفجار زمانی رخ داد که آنها مشغول آزمایش سیستم تازه ای برای حمله به اسراییل بودند. در همین حال تنی چند از مقامهای اسراییل تایید کرده اند که انفجار عمدی و بخشی از تلاش گسترده تر در راستای حمله به مراکز حساس نظامی ایران بود.

روز دوشنبه نیز ساکنان اصفهان خبر از صدای انفجاری دادند که در ساعت ۲ و ۴۰ دقیقه در شهر شنیده شد و همزمان ابری از دود نیز بر فراز تاسیسات هسته ای اطراف شهر دیده شد.

یک منبع اطلاعاتی نظامی گفت: «این انفجار به تاسیسات اصفهان به ویژه دستگاه هایی که گمان می رود انبار مواد خام را در خود داشت آسیب زده است.»

او نقش اسراییل را در این انفجار تایید یا تکذیب نکرد و در عین حال گفت عوامل و عناصر گوناگونی در راستای نابودی یا وادار ساختن ایران به توقف برنامه های هسته ای آن تلاش می کنند.

در پیامد این انفجار مقامهای جمهوری اسلامی بی درنگ و شتابزده خبر انفجار اصفهان را تکذیب کردند. علیرضا ذاکر اصفهانی، استاندار اصفهان ادعا کرد انفجار مربوط به یک تمرین نظامی در آن حوالی بود. اندکی بعد تلویزیون دولتی ایران این خبر را حذف کرد و دولت خبر هر نوع انفجاری را تکذیب کرد.

روز دوشنبه دن مریدور، وزیر اطلاعات اسراییل گفت کشورهایی هستند که برای مقابله با تهدید هسته ای ایران تحریم اقتصادی می کنند و کشورهایی هم هستند که به گونه دیگری عمل می کنند.

ژنرال گیورا ایلاند رییس پیشین دفاع ملی اسراییل به رادیو ارتشی این کشور گفت انفجار اصفهان اتفاقی نبود: «این چیزها تصادفی نیست. و با توجه به تعدد این حوادث می شود گفت دستی در کار است و شاید بشود گفت دست خدا.»

یک مقام امنیتی پیشین اسراییل نیز از دست کم دو انفجار دیگر سخن گفت که با موفقیت توانسته است تاسیسات موشک میان برد شهاب ۳ را خنثی کند که می توانست کلاهک اتمی را حمل کند. وی گفت: «این خبر خوبی است که غرب مشتاق شنیدن آن بود.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024