پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 30.11.2011, 9:24


دویچه وله: هم‌زمان با ادامه‌ واکنش‌های بین‌المللی عليه حمله به سفارت بريتانيا، فعالیت این سفارت در تهران متوقف شده و کارمندان آن در حال خروج از ایران هستند. نروژ نیز اعلام کرد سفارت خود در تهران را تا اطلاع ثانوی می‌بندد.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، اعلام کرد که حمله به سفارت بریتانیا در تهران عواقب جدی خواهد داشت. به گفته وی، دولت بریتانیا در روزهای آتی اقدام‌های مناسب در برابر دولت تهران را مورد بررسی قرار خواهد داد.

دیوید کامرون افزود، حمله به سفارت بریتانیا در تهران "نفرت‌انگیز و غیرقابل توجیه بود". به گفته‌ی وی «اینکه دولت ایران نتوانست از دیپلمات‌ها و اماکن متعلق به بریتانیا در تهران حراست کند، شرم‌آور است».

نخست‌وزیر بریتانیا تاکید کرد، کسانی که پشت پرده‌ی حمله به سفارت بریتانیا قرار دارند حالا باید پاسخگو باشند.

شامگاه سه‌شنبه (۲۹ نوامبر/۸ آذر) و پیش از واکنش نخست‌وزیر بریتانیا، کاردار ایران در لندن برای اعتراض نسبت به حمله گروهی موسوم به "دانشجو" به سفارت بریتانیا در تهران، به وزارت خارجه بریتانیا احضار شده بود. ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز گفته است، حمله به سفارت بریتانیا در تهران عواقب جدی به همراه خواهد داشت.

سفارت بسته شد

آخرین گزارش‌ها حاکی است که بریتانیا سفارت خود در تهران را بسته است. صبح روز چهارشنبه خبرگزاری رویترز از قول منابع مطمئن در تهران گزارش داد که لندن نمایندگی خود در تهران را بسته است.

بنابر این گزارش، فعالیت‌های عادی سفارت بریتانیا در تهران روز چهارشنبه متوقف بود. یک دیپلمات بریتانیایی به رویترز گفته است، تمامی کارمندان سفارت از ایران خارج می‌شوند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از مقام‌های وزرات خارجه بریتانیا خبر داده که بخشی از کارکنان سفارت هم‌اکنون تهران را ترک کرده‌اند. گفته می‌شود این افراد به دوبی رفته‌اند. بقیه کارکنان نمایندگی بریتانیا در ایران نیز در حال خروج از تهران هستند.

یک سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا به خبرگزاری فرانسه گفته است، لندن در مورد اقدام‌های بعدی خود در پی حمله به سفارت‌اش در تهران در موقع خود اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

هم‌زمان با خروج کارکنان سفارت بریتانیا در تهران، دولت نروژ نیز اعلام کرد سفارت خود را در تهران می‌بندد. به گفته‌ی دولت نروژ این تصمیم به خاطر نگرانی از امنیت کارکنان سفارت در پی حمله گروهی مهاجم به سفارت بریتانیا اتخاذ شده است.

واکنش اوباما، کلینتون و وستروله

در ادامه‌ی واکنش‌های بین‌المللی نسبت به حمله علیه سفارت بریتانیا در تهران، باراک اوباما، رئيس جمهور ایالات متحده آمریکا، ضمن محکوم کردن این حمله گفت، «اینکه گروهی مهاجم به این سادگی به سفارت بریتانیا حمله کرده و آن را به آتش می‌کشند، نشان‌دهنده آن است که دولت ایران تعهدات بین‌المللی خود را جدی نمی‌گیرد».

رئيس جمهور آمریکا از ایران خواست به وظایف بین‌المللی خود عمل کرده و مهاجمان به سفارت بریتانیا را مورد پیگرد قانونی قرار دهد.

پیشتر کاخ سفید در بیانیه‌ای حمله به سفارت بریتانیا در تهران را به شدت محکوم کرده و از ایران خواسته بود، از اهانت‌های بیشتر به مراکز دیپلماتیک جلوگیری کند.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید که بیانیه را برای خبرنگاران قرائت می‌کرد از ایران خواست، به مقررات بین‌المللی احترام گذاشته و مهاجمان را تحت پیگرد قرار دهد به نحوی که چنین رویدادهایی دیگر تکرار نشود.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز در حاشیه‌ی اجلاسی در بوسان آفریقای جنوبی، حمله به سفارت بریتانیا در تهران را به‌شدت محکوم کرد.

کلینتون این حمله را بی‌احترامی به مردم بریتانیا و جامعه جهانی توصیف کرد و گفت، ایالات متحده انتظار دارد که ایران از پرسنل دپیلماتیک کشورهای خارجی و دارایی‌های آنها حفاظت کند.

گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان نیز گفت، از نظر قوانین بین‌المللی حمله به سفارت بریتانیا اقدامی "غیرقانونی و غیرقابل‌قبول" است.

حمله در برابر پلیس

بعد از ظهر روز گذشته (سه‌شنبه ۲۹ نوامبر/۸ آذر) گروهی که جمهوری اسلامی آنان را "دانشجو" خوانده، سفارت بریتانیا و باغ قلهک در تهران را مورد حمله قرار داده، پرچم و بخشی از مدارک موجود در این دو محل را به آتش کشیدند و از بین بردند.

مهاجمان سنگ و کوکتل‌مولوتوف به داخل سفارت پرتاب کردند، پرچم ایران را به جای پرچم بریتانیا نصب کردند و چند نفر را هم برای مدت کوتاهی به گروگان گرفتند.

حمله مهاجمان به سفارت بریتانیا در برابر نیروی انتظامی صورت گرفت و شاهدان عینی گفته‌اند پلیس تلاشی برای جلوگیری از اینکار انجام نداد.

به گزارش وبسایت خبری "قانون" ، افرادی که به باغ قلهک، اقامتگاه کارکنان سفارت بریتانیا حمله کرده بودند، پیش از ترک آنجا می‌گفتند "تا وقتی نظر رهبری به آنها نرسد، حاضر نیستند به اشغال باغ قلهک پایان دهند".



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024