پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 29.11.2011, 17:30



دبیر خانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در پی اعلام اعتصاب غذای رضا شهابی، فعال کارگری در بند و وخامت حال جسمی وی در زندان با انتشار یک اطلاعیه مطبوعاتی نیست به وضعیت این زندانی ابراز نگرانی کرد.

خبرگزاری هرانا - دبیر خانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در پی اعلام اعتصاب غذای رضا شهابی، فعال کارگری در بند و وخامت حال جسمی وی در زندان با انتشار یک اطلاعیه مطبوعاتی نیست به وضعیت این زندانی ابراز نگرانی کرد.

این مجموعه حقوق بشری ضمن درخواست از گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای توجه مناسب به وضعیت این زندانی عقیدتی، با یادآوری تعهدات بین المللی حقوق بشری به دولت ایران منجمله آزادی تشکیل سندیکا و اتحادیه ها و الحاق به آن، خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط این فعال سندیکایی شد.

هم چنین این مجموعه با یادآوری سابقه نگران کننده حکومت ایران در بی توجهی نسبت به سلامتی و جان زندانیان عقیدتی مسئولیت جان و سلامتی این زندانی را بر عهده نهادهای مربوطه اعم از سازمان زندانها، قوه قضاییه و همچنین دستگاه امنیتی کشور دانسته است.

متن این اطلاعیه مطبوعاتی که در وب سایت رسمی این گروه منتشر شده است به قرار زیر است:

رضا شهابی، «عضو هیات مدیره‌ سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه» و مسئول اسبق کمیته کارگری «مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران» که در ساعت ۱۰ صبح روز شنبه ۲۲ خرداد ماه سال ۱۳۸۹ توسط چهار مامور امنیتی در محل کارش بازداشت شده بود، در اعتراض به بلاتکیلفی خود از اول آذرماه سال جاری دست به اعتصاب غذای نامحدود زده است.

این اعتصاب قسمتی از مجموعه اعتراضات آقای شهابی در خصوص بلاتکلیفی و رویه قضایی غیرقانونی است که همچنان ایشان را بدون حکم در بازداشت نگه داشته است. بلاتکلیفی که علیرغم برگزاری دادگاه رسیدگی به اتهامات ایشان در اولین سالگرد بازداشت (۴ خرداد ۹۰) در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب و وعده قاضی مربوطه برای صدور حکم طی ۴ روز بصورت غیرقانونی همچنان ادامه دارد.

آقای شهابی در حالی در اعتصاب غذای چند باره در سلولهای بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین به سر می برد که از بیماری های استئوآتریت (آرتروز)، افت فشار خون، نارحتی قلبی و بیماری کبدی نیز در رنج است و به خصوص در مورد بیماری آرتروز ایشان که در ایام بازداشت منجر به بی حسی سمت چپ بدن ‪وی شده است پزشکان بر فوریت تحت عمل جراحی قرار گرفتن ایشان تاکید کرده اند.

با اشاره به تمامی مخاطرات جانی فوق که سلامتی این زندانی عقیدتی را تهدید می کند، از وضعیت جسمی و سلامتی ایشان پس از اعلام اعتصاب غذا نیز اطلاعی در دست نیست، موضوعی که موجب نگرانی روزافزون مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران شده است.

این مجموعه عنوان می دارد این فعال سندیکایی در حالی قریب به ۱۸ ماه در بلاتکلیفی به سر می برد که طبق بند ۳ ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی هر کس به اتهام جرمی دستگیر یا بازداشت می‌شود باید در مدت معقولی دادرسی یا آزاد شود. هم چنین اصل ۳۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز تاکید می نماید که موضوع اتهام فرد بازداشتی با ذکر دلایل بلافاصله کتباً به متهم ابلاغ و تفهیم شود و حداکثر ظرف مدت «بیست و چهار ساعت» پرونده مقدماتی به مراجع صالحه قضایی ارسال و مقدمات محاکمه، در اسرع وقت فراهم گردد.

علاوه بر این، عدم رسیدگی پزشکی که موجب به خطر افتادن سلامت آقای شهابی شده است، ناقض بخش دوم ماده ۲۲ کنوانسیون حقوق زندانیان و ماده ۱۰۳ آئین‎نامه اجرایی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور است که بر تحت درمان قرار گرفتن زندانیان بیمار در محیطی خارج از زندان تاکید ‌می‌ورزد.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران ضمن درخواست از گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای توجه مناسب به وضعیت این زندانی عقیدتی، با یادآوری تعهدات بین المللی حقوق بشری به دولت ایران منجمله آزادی تشکیل سندیکا و اتحادیه ها و الحاق به آن، خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط این فعال سندیکایی ست. این مجموعه با یادآوری سابقه نگران کننده حکومت ایران در بی توجهی نسبت به سلامتی و جان زندانیان عقیدتی مسئولیت جان و سلامتی این زندانی را بر عهده نهادهای مربوطه اعم از سازمان زندانها، قوه قضاییه و همچنین دستگاه امنیتی کشور می داند.

دبیرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران
۸ آذرماه ۱۳۹۰ برابر با ۲۹ نوامبر ۲۰۱۱



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024