جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 29.11.2011, 21:21


شورای امنیت سازمان ملل در واکنش تندی به حمله‌ی گروهی از دانشجویان بسیجی هوادار حاکمیت جمهوری اسلامی به سفارت بریتانیا و نیز مرکز فرهنگی این کشور در شمال تهران (باغ قلهک)، از مقام‌های ایران خواست به وظایف خود در حراست از سفارت‌ها و دیپلمات‌های خارجی عمل کند.

ژوزه فیلیپه مورائس، نماینده پرتغال، که ریاست دوره‌‌ای شورای امنیت را بر عهده دارد، روز سه‌شنبه در نیویورک گفت، اعضای شورای امنیت حمله به سفارت بریتانیا در تهران را به‌شدت محکوم می‌کنند، حمله‌ای که به دو مرکز دیپلماتیک بریتانیا در تهران خسارات جدی وارد کرد.

رئیس شورای امینت با اعلام نگرانی عمیق تمامی اعضای این نهاد عالی سازمان ملل متحد، مقام‌های ایرانی را به انجام وظایف و تعهدات بین‌المللی‌شان فراخواند.

به گفته‌ی رئیس دوره‌ای شورای امنیت، بیانیه‌ی این نهاد در محکومیت جمهوری اسلامی به امضای همه‌ی پانزده عضو این نهاد از جمله روسیه و چین رسیده است.

واکنش وزارت خارجه بریتانیا

در همین حال وزارت امورخارجه بریتانیا نیز نسبت به حمله به سفارتخانه و کنسولگری‌اش در تهران به شدت ابراز خشم کرده و آن را غیرقابل قبول خوانده است. این وزارتخانه تأکید کرده که بر اساس قوانین بین‌المللی و کنوانسیون وین، دولت ایران مسئول حفاظت از دیپلمات‌ها و سفارتخانه‌ها در این کشور است.

این بیانه می‌افزاید که بریتانیا از دولت ایران انتظار دارد به‌سرعت وضعیت را مهار و سلامت کارکنان سفارت و امنیت ساختمان‌ها را تضمین کند.

در واکنشی دیگر ویلیام هیگ، وزیر امورخارجه بریتانیا نیز در سخنانی از اتباع بریتانیا خواست تا سفر خود به ایران را به تعویق بیاندازند؛ و اگر در داخل ایران هستند در محل‌های سکونت خود مانده و از تماس‌های غیرضروری با خارج پرهیز کنند و منتظر توصیه‌های بعدی بمانند.

وی افزود، در تماس با وزیرامورخارجه ایران اعتراض شدید بریتانیا را اعلام کرده است و در جلسه آتی پارلمان بریتانیا این موضوع به دقت بررسی خواهد شد.

واکنش فرانسه و آمریکا

آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه نیز، این اقدام را قویا محکوم کرده و از ایران خواسته است نسبت به حفظ جان دیپلمات‌های خارجی رفتاری مسئولانه داشته باشد.

سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از حمله به سفارت و کنسولگری بریتانیا در تهران به شدت ابراز نگرانی کرده و آن را حمله‌ای کاملا غیرقابل قبول خوانده است.

کاخ سفید واشنگتن حمله به سفارت بریتانیا در تهران در روز سه‌شنبه (۸ آذر) را به شدت محکوم کرد و از جمهوری اسلامی خواست، از اهانت‌های بیشتر به مراکز دیپلماتیک جلوگیری کند.

به گزارش خبرگزاری رویتزر، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای از ایران خواست، به الزامات بین‌المللی احترام گذاشته، این اقدام را محکوم کرده و مهاجمان را تحت پیگرد قرار دهد، به نحوی که چنین رویدادهایی دیگر تکرار نشود، چه برای سفارت بریتانیا و چه برای مراکز دیپلماتیک دیگر کشورهای خارجی در ایران.

کاخ سفید در این بیانیه تأکید کرده که با بریتانیا روابط تنگاتنگ دارد و آماده است تا «در زمان‌های دشوار به کمک» متحد خود بشتابد.

واکنش آلمان و ایتالیا

دولت آلمان نیز حمله گروه‌های هوادار حاکمیت ایران به ساختمان سفارت بریتانیا در تهران را ضمن محکوم کرد. یک سخنگوی وزارت خارجه این کشور گفت، «دولت ایران باید بدون اما و اگر به وظایف خود در حراست از سفارت بریتانیا عمل نماید.»

بنا به گفته دولت آلمان، در حمله به باغ قلهک در شمال تهران مدرسه آلمانی نیز از حمله‌ی مهاجمان در امان نمانده و به آن آسیب رسیده است. دولت آلمان گفته است، این موضوع را به فوریت با دولت ایران درمیان خواهد گذاشت.

جیولیو ترتسی، وزیر خارجه ایتالیا حمله به سفارت بریتانیا در تهران را "وخامت‌بار و غیرقابل‌قبول" توصیف کرده و گفته است، انتظار دارد مقام‌های ایرانی هرچه زودتر کنترل اوضاع را بر عهده بگیرند.




مهاجمان منتظر نظر خامنه‌ای بودند

عصر روز سه شنبه گروهی دانشجوی بسیجی، سفارت بریتانیا و باغ قلهک در تهران را مورد حمله قرار دادند، پرچم و بخشی از مدارک موجود در این دو محل را به آنش کشیدند و از بین بردند، سنگ و کوکتل‌مولوتوف به داخل سفارت پرتاب کردند، پرچم ایران را به جای پرچم انگلیس نصب کردند و چند نفر را هم به گروگان گرفتند.

بر اساس گزارش‌ها، تعداد کل حمله‌کنندگان به سفارت و باغ قلهک به ترتیب ۴۰۰ و ۲۰۰ نفر و تعداد افرادی که داخل این دو محل شده‌اند، ۳۰ و ۵۰ نفر بوده است.

حمله مهاجمان به سفارت بریتانیا در برابر نیروی انتظامی صورت گرفت و پلیس تلاشی برای جلوگیری از اینکار انجام نداد. به گزارش سایت قانون، مهاجمان اعلام کرده‌اند تا وقتی نظر رهبری به آنها نرسد، حاضر نیستند به اشغال باغ قلهک پایان دهند. بنظر می‌رسد این حمله با تایید دفتر آیت‌الله خامنه‌ای صورت گرفته است.

پلاکاردها و کفن‌های آماده، پوسترهای سردار قاسم سلیمانی و اساتید هسته‌ای ترور شده و حضور سریع و مهیای گروه‌های تصویربرداری پرس‌تی‌وی و العالم، در کنار برخی خبرهای موجود، نشان از برنامه‌ریزی قبلی و سازماندهی‌شده بودن واقعه امروز دارد.


منابع گزارش: دویچه وله، قانون



















 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024