جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 27.11.2011, 16:53


دویچه وله: وزیران خارجه اتحادیه عرب بعد از ظهر امروز - یکشنبه ۲۷ نوامبر - تحریم‌های پیشنهادی "شورای اقتصادی - اجتماعی اتحادیه عرب" علیه رژیم بشار اسد را تصویب کرد. از ۲۲ کشور عضو اتحادیه عرب ۱۹ کشور به آن رای مثبت دادند.

به گزارش رسانه‌های بین‌المللی، وزیران خارجه اتحادیه عرب بعد از ظهر یکشنبه (۲۷ نوامبر/۶ آذر) در نشست خود در قاهره تحریم‌های پیش‌بینی شده علیه سوریه را تصویب کردند.

این تحریم شب پیش از آن در "شورای اقتصادی - اجتماعی اتحادیه عرب" تصویب و پیش‌نویس آن برای تصویب نهایی به اجلاس روز یکشنبه‌ی وزیران خارجه اتحادیه ارائه شده بود.

براساس مصوبه اتحادیه عرب، پروازهای هوایی بین سوریه و کشورهای عضو این اتحادیه به حال تعلیق درآمده و هر گونه همکاری با بانک مرکزی سوریه نیز ممنوع خواهد بود.

همچنین سفر مقام‌های سوری به کشورهای عربی ممنوع ‌شده است، دارایی‌های دولت سوریه در این کشورها بلوکه و مناسبات بازرگانی با سوریه متوقف می‌شود.

شیخ حمد بن جاسم، وزیر خارجه قطر پس از پایان اجلاس اعلام کرد ۱۹ کشور عضو اتحادیه عرب به تحریم‌ها علیه سوریه رای موافق دادند. اتحادیه عرب ۲۲ عضو دارد. لبنان، عراق و الجزایر با این تحریم‌ها موافقت نکرده‌اند.

عراق که مناسبات نزدیک اقتصادی با سوریه دارد و شمار زیادی آوارگان عراقی در سوریه به سر می‌برند، به گفته‌ی هوشیار زیباری، وزیر خارجه این کشور، «امکان» موافقت با تحریم‌ها علیه سوریه را نداشته است.

احمد داوداوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه که در این اجلاس حضور داشت به خبرنگاران گفت که دولت ترکیه تحریم‌های خود علیه رژیم سوریه را با تحریم‌های اتحادیه عرب هماهنگ خواهد ساخت.

داوداوغلو افزود، سوریه که پیش از این از متحدان کشورش بوده، «آخرین فرصت» خود را از دست داده است.

وزیرامور خارجه قطر ضمن اعلام تصویب تحریم‌ها گفت، ما تمایل داشتیم ملت سوریه را از تاثیر تحریم‌ها دور نگه داریم.

نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب نیز گفته است، اگر سوریه با ورود ناظران اتحادیه عرب به آن کشور موافقت کند، در تحریم‌ها تجدید نظر خواهد شد.

پیش ازظهر امروز و پس از تصویب پیش‌نویس تحریم‌ها در "شورای اقتصادی - اجتماعی اتحادیه عرب"، تلویزیون دولتی سوریه این تحریم‌ها را "اقداماتی بی‌سابقه" خواند که هدف آن زیر فشار قرار دادن مردم سوریه است.

این تحریم‌ها پس از آن علیه سوریه اعمال شد که این کشور از پذیرش طرح صلح اتحادیه عرب خودداری کرد.

اتحادیه عرب در اوایل این ماه (نوامبر۲۰۱۱) طرحی برای پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه ارائه داد. براساس این طرح دولت بشار اسد می‌باید ظرف دو هفته پس از موافقت با آن واحدهای نظامی خود را از شهرها خارج و همه‌ی بازداشت‌شدگان حوادث ماه‌های اخیر را آزاد کند.

این طرح همچنین خواستار آن بود که به ناظران اتحادیه عرب اجازه داده شود که آزادانه به شهرهای سوریه سفر و بر اجرای این طرح نظارت کنند. تعداد ناظران پیش‌بینی‌شده در این طرح ۵۰۰ نفر بودند.

یک روز پس از تصویب این طرح در اتحادیه عرب، دولت سوریه اعلام کرد که با آن موافق است، اما با گذشت چندین روز تنها تعداد معدودی از زندانیان را آزاد کرد و به دیگر مفاد طرح صلح اعراب وقعی نگذاشت.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024