جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 24.11.2011, 15:07


ایران امروز: روزنامه جمهوری اسلامی در شماره روز پنجشنبه ۳ آذر نوشت: «سلمان رشدی جمهوری آذربایجان، به قتل رسید. "رافق تقی" كه به دلیل اهانت به پیامبر اكرم در جمهوری آذربایجان به سلمان رشدی معروف بود، دیروز توسط یك فرد ناشناس به قتل رسید. وی به دلیل اهانت‌های بی‌سابقه به حضرت رسول اكرم، مورد نفرت مردم جمهوری آذربایجان بود. به همین دلیل، مردم آذربایجان از آیت‌الله العظمی فاضل لنكرانی درباره وی استفتاء كردند و ایشان در همان زمان این شخص را محكوم به اعدام دانستند. دیروز، رافق تقی درحالی كه از اتوبوس پیاده می‌شد توسط یك مرد ناشناس به قتل رسید.»

رافق تقی، پزشک و نويسنده آذربايجان که ۱۹ نوامبر مورد سوء قصد قرار گرفته بود، روز چهارشنبه در بیمارستان درگذشت. پزشک معالج وی در بيمارستان شماره يک باکو، با اعلام اين خبر گفته است که وی دچار تهوع شده و راههای تنفسی وی کلا مسدود شده است.

به گزارش رادیو فردا، اين نويسنده آذربايجانی که در پی مورد اصابت هفت ضربه چاقو قرار گرفتن به بيمارستان منتقل شده بود، بعد از ظهر روز چهارشنبه علی رغم تلاش پزشکان برای بازکردن راههای تنفسی وی درگذشته است.

رافق تقی که رئيس «مجمع نويسندگان آزاد» نيز هست، در سال ۲۰۰۶ به دنبال نوشتن مقاله‌ای انتقادی درباره اسلام با عنوان «اروپا و ما» مورد اعتراض قرار گرفت و آيت الله فاضل لنکرانی نيز طی فتوايی اين نويسنده آذربايجانی را مهدورالدم اعلام کرد. آیت الله لنکرانی نوشته بود: «قتل او (رافق تقی) بر هر کسی که دسترسی داشته باشد، لازم است .»

در پی اوج گرفتن اعتراض برخی دينداران، دولت آذربايجان رافق تقی را دستگير و به سه سال زندان محکوم کرد. وی بعد از تحمل دو سال زندان با عفو رياست جمهوری آزاد شد و کار نويسندگی و پزشکی خود را از سر گرفت.

تا کنون چندين کتاب ادبی و دهها مقاله از نويسنده منتشر شده است.

رافق تقی در ۱۹ نوامبر، ساعت ۱۰ شب هنگامی که به منزل می رفته هدف سوء قصد يک شخص ناشناس قرار گرفته بود و ۷ ضربه چاقو به بدن وی وارد شده است. وی سپس به بیمارستان منتقل شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت. پزشک معالج وی روز گذشته اعلام کرد بود، خطر مرگ رفع شده است.

رافق تقی روز سه‌شنبه در گفتگو با بخش آذربايجانی راديو اروپای آزاد/راديو آزادی گفته بود که به اعتقاد وی، اين سوء قصد يا از طرف دينداران افراطی آذربايجان صورت گرفته، يا اينکه از طرف عوامل ايران سازماندهی شده است. بگفته وی، انگيزه سوء قصد می تواند نوشته های انتقادی وی درباره اسلام افراطی و خصوصا آخرين مقاله وی که با عنوان «ايران و جهانی سازی» در وبسايت همين راديو منتشر شد، باشد.

پليس آذربايجان تحقيقات ترور اين نويسنده آذربايجانی را آغاز کرده است و طبق ماده ۱۲۶، بند يک قوانين جنايی آذربايجان(سوءقصد عمدی به جان) پرونده باز شده است. هنوز مقامات آذربايجان در رابطه اين واقعه واکنش رسمی نشان نداده اند.

بنظر می‌رسد عملیات ترور این نویسنده در دو مرحله صورت گرفته است. احتمال دارد سازمان‌دهندگان ترور وقتی از نجات او در نخستین حمله باخبر می‌شوند به سراغ او در بیمارستان می‌روند.

انجمن جهانی قلم در بیانیه‌ای درباره ترور این نویسنده نوشته، حال رافق تقی در بیمارستان رو به بهبود بوده و پزشکان ۱۰ دقیقه پیش از درگذشت او را معاینه کرده و هیچ خطری مشاهده نکرده بودند. بنابر بیانیه انجمن جهانی قلم، اقدامات امنیتی برای حفاظت از او در بیمارستان ناچیز بوده است.

نظام اسلامی حاکم در ایران، نظام سکولار جمهوری آذربایجان و سمت‌گیری فرهنگی و سیاسی و اجتماعی مدرن و غربگرای این جمهوری را برنمی‌تابد و به اشکال مختلف در زندگی و امور داخلی این کشور دخالت و خرابکاری می‌کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024