پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 23.11.2011, 19:48


علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری یمن توافق‌نامه‌ای را امضا کرده که طبق آن از قدرت کناره‌گیری می‌کند.

توافق‌نامه ای که امروز با حضور آقای صالح در ریاض عربستان به امضا رسید، حاصل تلاش کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است.

طبق این توافق نامه، آقای صالح قدرت را قبل از برگزاری انتخابات پیش از موعد به معاون خود خواهد سپرد و در مقابل آن، از پیگرد قضایی مصون خواهد شد.

براساس گزارش تلویزیون دولتی یمن، در کنار نمایندگان کشورهای عربی حاشیه‌ی خلیج فارس، فرستادگان اتحادیه ‌اروپا و آمریکا نیز به هنگام امضای توافقنامه حضور داشتند. طرح شورای همکاری خلیج فارس برای انتقال قدرت سیاسی در یمن از پشتیبانی آمریکا نیز برخوردار است.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل گفته است که آقای صالح پس از امضای توافق نامه، برای ادامه درمان به نیویورک سفر خواهد کرد. صالح کسب مصونیت سیاسی برای خود و نزدیکانش را پیش‌شرط امضای این توافقنامه اعلام کرده بود.

رئیس جمهوری ۶۹ ساله یمن از ابتدای سال جاری تحت فشارهای شدیدی برای کناره‌گیری از قدرت بوده است. علی عبدالله صالح طی سه دهه گذشته که مقام ریاست جمهوری را در دست داشته، بارها از کناره‌گیری از این سمت سخن گفته اما هرگز به این وعده عمل نکرده است.

سفر آقای صالح به عربستان در حالی صورت گرفته که درگیری هایی در صنعا، پایتخت یمن میان نیروهای وابسته به رئیس جمهوری و نیروهای شیخ صادق احمر، رئیس قبیله حاشد روی داده است.

علی عبدالله صالح که ۳۳ سال قدرت را در یمن در دست داشته، در ماه ژوئن در جریان حمله ای به کاخ ریاست جمهوری، مجروح شد و برای مداوا به عربستان سعودی سفر کرد. او سپتامبر امسال به طور غیرمنتظره‌ به یمن بازگشت.

معترضان که در میان آنها افسران و نظامیان سابق ارتش یمن هم حضور دارند، در کنار شماری از قبایل، خواهان کناره گیری آقای صالح از قدرت بودند. پافشاری معترضان بر ادامه‌ی تظاهرات و واکنش خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی تاکنون باعث کشته‌شدن صدها نفر و زخمی شدن هزاران نفر شده است.

منابع گزارش: بی بی سی، دویچه وله



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024