جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 15.11.2011, 10:54


رادیو فردا: مخالفان بشار اسد، رییس جمهور سوریه، می گویند که در جریان سرکوب های روز دوشنبه در این کشور ۷۰ نفر کشته شدند که به گفته آنها، بسیاری از این تلفات مربوط به سربازانی است که مورد حمله نظامیان جداشده از ارتش قرار گرفتند.

خبرگزاری‌ آسوشیتدپرس شمار کشته‌شدگان این روز را بیش از ۵۰ نفر اعلام کرده‌ است اما خبرگزاری های فرانسه و رویترز در گزارش های دیگری، تعداد قربانیان را حدود ۷۰ نفر گزارش کرده‌ اند.

بنا بر این گزارش‌ها روز دوشنبه یکی از خونین‌ترین روزها در سوریه از زمان آغاز اعتراضات ضددولتی در هشت ماه گذشته در این کشور بود.

«دیده بان حقوق بشر سوریه» که در لندن مستقر است از کشته شدن ۶۹ نفر طی روز دوشنبه خبر داده که به گفته این نهاد، ۳۴ تن از آنان سرباز بوده‌اند. تمرکز این خشونت‌ها بیشتر در استان جنوبی درعا گزارش شده‌است.

برپایه اعلام سازمان ملل متحد در اعتراض‌های هشت ماهه سوریه نزدیک به ۳۵۰۰ نفر کشته شده‌اند که بیشتر آنها غیر نظامی‌اند.

اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در تلاشی تازه برای وادار ساختن بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه، به توقف خشونت‌ها علیه معترضان، ۱۸ مقام دیگر دمشق از جمله معاون وزیر کشور سوریه را به فهرست تحریمی خود افزودند.

با این اقدام، شمار افرادی که به خاطر سرکوب مخالفان در سوریه، توسط اتحادیه اروپا تحریم شده‌اند به ۷۴ نفر رسید.

بنا به تصمیم اتحادیه اروپا، شرکت‌های کشورهای عضو این اتحادیه نیز از دادوستد با ۱۹ سازمان و شرکت سوری ازجمله «سیریاتِل» منع شده‌اند.

شرکت «سیریاتل» بزرگ‌ترین اپراتور تلفن همراه در سوریه‌است و رامی مخلوف، پسر دایی بشار اسد کنترل آن را در اختیار دارد.

روز یک‌شنبه ملک عبدالله، پادشاه اردن، نیز در گفت‌وگویی با شبکه بی‌بی‌سی به بشار اسد، توصیه کرد از ریاست جمهوری سوریه کناره‌گیری کند.

ملک عبدالله گفت اگر وی به‌جای بشار اسد بود از سمت خود کناره می‌گرفت و «کار را به دست کسی می‌سپرد که بتواند وضعیت کشور را اصلاح کند.»

پیش از این، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، و اتحادیه اروپا به طور علنی خواستار کناره‌گیری بشار اسد از قدرت شده‌اند ولی در میان کشورهای عربی و به ویژه همسایه سوریه، تاکنون چنین اظهار نظر علنی مطرح نشده بود.

دولت حاکم در دمشق هنوز به اظهارات پادشاه اردن واکنش نشان نداده‌است اما این توصیه ملک عبدالله خشم هواداران بشار اسد را در پی داشته و به گزارش خبرگزاری فرانسه، شامگاه دوشنبه بیش از ۱۰۰ تظاهرکننده هوادار اسد به سفارت اردن در دمشق وارد شده و پرچم اردن را پاره کردند.

اتحادیه عرب در واکنش به ادامه کشتار و سرکوب شهروندان سوریه، عضویت دمشق در این اتحادیه را به حال تعلیق درآورده‌است. در واکنش به این اقدام، ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه اقدام اتحادیه عرب را «شرم‌آور و زشت» خوانده‌است.

از سوی دیگر، احمد داوداغلو، وزیر خارجه ترکیه، نیز روز دوشنبه در کمیته روابط خارجی پارلمان این کشور گفت: «آنهایی که در خاورمیانه با مردم خود نمی‌سازند و نمی‌توانند مردم را راضی نگه دارند، خواهند رفت.»

روز شنبه هزاران نفر از هواداران بشار اسد، به خاطر حمایت آنکارا از تعلیق سوریه در اتحادیه عرب، به سفارت و کنسولگری ترکیه در حلب و دمشق حمله‌ور شدند.



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024