چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 14.11.2011, 17:04


وزیر خارجه تركیه اعلام كرد كه دولت این كشور شورای ملی مخالفان سوریه را به رسمیت می‌شناسد و تصمیمات اتحادیه عرب در قبال سوریه را اجرا خواهد كرد.

شورای ملی مخالفان سوریه ماه گذشته در استانبول ترکیه اعلام موجودیت کرد. برهان غلیون رهبری این شورا را بر عهده دارد.

وزیران خارجه اتحادیه عرب در نشست روز شنبه خود در قاهره، عضویت سوریه در این اتحادیه را به حال تعلیق درآوردند. این اقدام به دلیل عدم پای‌بندی دولت بشار اسد به توافق خود با طرح اتحادیه عرب بود.

بر اساس طرح اتحادیه عرب سوریه موافقت کرده بود همه نوع خشونت در این کشور را متوقف کند، بازداشت شدگان حوادث اخیر را آزاد کند و نیروهای نظامی را از شهرها و مناطق مسکونی خارج سازد. اما دولت بشار اسد به توافق عمل نکرد و به کشتار مخالفان ادامه داد.

اتحادیه عرب برای بررسی چگونگی ادامه‌ی سیاست‌های خود در برابر سوریه روز چهارشنبه ۱۶ نوامبر بار دیگر تشکیل جلسه می‌دهد.

به گفته وزیر امور خارجه تركیه، قرار است در نشست فوق‌العاده وزرای خارجه اتحادیه عرب در روز چهارشنبه در زمینه جدول زمانی مشخص برای اجرای تصمیمات این اتحادیه بحث و تبادل‌نظر شود.

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه تركیه در دیدار با هیات عالی‌رتبه شورای ملی مخالفان سوریه در مورد حملات سازمان‌یافته به سفارتخانه‌های ترکیه و برخی دیگر از کشورهای عربی گفت: تركیه مسئولیت حملات صورت‌گرفته علیه سفارتخانه این كشور در دمشق و كنسول‌گری‌های آن در شهرهای لاذقیه و حلب را متوجه مسئولان سوریه می‌داند.

داووداوغلو هم‌چنین تاكید كرد: نظام سوریه به هزار تن از مردم این كشور اجازه داد تا به مدت دوساعت به سفارت تركیه حمله كنند و نیروهای امنیتی سوری نیز هیچ اقدامی برای ممانعت از این مساله انجام ندادند.

وی در ادامه افزود: ما نسبت به دستاوردهای شورای ملی مخالفان سوریه ابراز خرسندی می‌كنیم و دولت تركیه آمادگی دارد تا از این شورا برای انجام وظایف خود در راستای خدمت به مساله سوریه حمایت كند.

داووداوغلو همچنین تاكید كرد: تركیه شورای مخالفان سوریه را به رسمیت می‌شناسد، چراكه این شورا در چارچوب خواسته ملت سوریه و فعالیت جوانان سوری درون این كشور تشكیل شده است.

برهان غلیون، رئیس شورای ملی مخالفان سوریه نیز در این دیدار از نقش تركیه در "حمایت از مردم سوریه و مخالفان" این كشور قدردانی كرد.

وی در ادامه به آتش كشیدن پرچم تركیه در سوریه را محكوم كرد.

غلیون همچنین از احمد داووداوغلو خواست تا از درخواست شورای ملی مخالفان سوریه درخصوص برگزاری نشست وزیران خارجه كشورهای عضو سازمان همكاری اسلامی با هدف لغو عضویت دمشق در این سازمان و تحریم این كشور حمایت كند.

از سوی دیگر بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شورای مخالفان سوریه در پی این است كه در تركیه یك دفتر نمایندگی باز كند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024