چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 13.11.2011, 9:54


عصر ایران - وزیران امور خارجه اتحادیه عرب در نشست عصر شنبه خود عضویت سوریه را در این سازمان به حالت تعلیق درآوردند.

اتحادیه عرب در واکنش به ادامه کشتار معترضین در سوریه، این مصوبه را از تایید نشست وزیران امورخارجه کشورهای عربی گذراند.

مهم ترین بندهای این مصوبه که با رای موافق ۱۸ عضو، رای مخالف سوریه، یمن و لبنان و رای ممتنع عراق صادر شد، به این شرح است:

- تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب
- اعمال تحریم‌های سیاسی-اقتصادی اعضای اتحادیه عرب علیه سوریه
- دعوت از مخالفان حکومت سوریه برای حضور در اتحادیه عرب و بحث و بررسی مرحله انتقالی در این کشور
- دعوت ارتش سوریه به توقف کشتار غیرنظامیان
- دعوت از کشورهای عربی برای فراخواندن سفرای خود از دمشق
- تهدید سوریه به درخواست از شورای امنیت برای دخالت در بحران این کشور

به نظر می‌رسد در مصوبه وزیران امور خارجه کشورهای عربی در کنار موضوع تعلیق عضویت، مسئله "دعوت از مخالفان برای حضور در مقر اتحادیه عرب و بحث و بررسی مرحله انتقال قدرت در سوریه" از اهمیت معنی داری برخوردار است چرا که مقدمه و پیش زمینه به رسمیت شناختن مخالفان از سوی اتحادیه عرب است.

هم اکنون در میان کشورهای عربی، دولت موقت لیبی ضمن تعطیلی سفارت سوریه در طرابلس، شورای مخالفین حکومت بشار اسد رئیس جمهور سوریه را به عنوان دولت قانونی این کشور به رسمیت شناخته است. دولت تونس نیز ضمن فراخوان سفیر خود از دمشق، سفارت سوریه در تونس را تعطیل کرد و به طور غیر رسمی مخالفان اسد را تأیید کرد.

اتحادیه عرب دیروز اعلام کرد که فراخواندن سفیران کشورهای عربی از دمشق را موضوعی در چارچوب حاکمیت کشورهای عضو می‌داند. هم اکنون کشورهای قطر، عربستان، بحرین و کویت سفرای خود را از دمشق فراخوانده‌اند.

مصوبه اخیر اتحادیه عرب، مهمترین ضربه دیپلماتیک به سوریه در ماه‌های اخیر به شمار می‌رود. پیش از این تلاش‌های غرب و آمریکا در شورای امنیت برای صدور قطعنامه‌ای علیه سوریه با رای مخالف و وتو دو عضو دائم شورای امنیت یعنی روسیه و چین روبه رو شده بود.

اینک اتحادیه اروپا و آمریکا نیز با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای از این اقدام اتحادیه عرب اعلام حمایت کرده‌اند.

دولت موقت لیبی از سوی شورای انقلابیون لیبی تشکیل شده است. شورایی که در آخرین ماه‌های حکمرانی معمر قذافی رهبر وقت لیبی تشکیل شد و به مرور یکی پس از دیگری تایید کشورهای عربی و غیرعربی را به خود جلب کرد.

شورای ملی سوریه به ریاست "برهان غلیون" متشکل از نمایندگان گروه‌ها و شخصیت‌های مخالف حکومت فعلی بشار اسد رئیس جمهور است. اعضای این شورا می‌گویند که از همه طیف‌های مخالف، نمایندگانی را در جمع خود دارند و آمادگی برعهده گرفتن اداره موقت سوریه پس از کناره گیری حکومت فعلی این کشور را دارد.

به نظر می‌رسد اتحادیه عرب قصد دارد به آرامی و گام به گام در مسیر به رسمیت شناختن شورای مخالفین حکومت سوریه حرکت کند.

اتحادیه عرب حدود یک ماه قبل در واکنش به ادامه بحران در سوریه و کشتار مستمر معترضین مسالمت آمیز در این کشور، طرحی را ارائه کرده بود که با موافقت دولت سوریه نیز روبه روشد.

براساس آن طرح، دولت سوریه موظف می‌شد عملیات نظامی خود را در شهرها متوقف کند، ارتش و نیروهای مسلح را از شهرها خارج نماید، همه زندانیان بحران اخیر را آزاد و مذاکرات مستقیم با مخالفین را آغاز کند.

اما دولت سوریه نه تنها مواد این طرح را اجرا نکرد بلکه به شدت سرکوب معترضین و کشتار آنها اضافه کرد. پیش از این اعضای اتحادیه عرب همین رویه را در برابر حکومت معمر قذافی رهبر سابق لیبی در پیش گرفته بودند.

به دنبال سرکوب و کشتار گسترده معترضین در لیبی نیز اتحادیه عرب عضویت این کشور را به حالت تعلیق درآورد و به تعامل به مخالفان قذافی پرداخت اما تنها پس از سقوط شهر طرابلس به دست مخالفین، اتحادیه عرب کرسی لیبی را به دولت مخالفین واگذار کرد.

اتحادیه عرب همچنین رسما از قطعنامه شورای امنیت درباره اعمال منطقه پرواز ممنوع برفراز لیبی، حمایت کرده بود.

پیش از این در تاریخ اتحادیه عرب، پس از امضای قرارداد صلح میان مصر و اسرائیل موسوم به کمپ دیوید در سال ۱۹۷۹، عضویت مصر در اتحادیه عرب به حالت تعلیق درآمده بود.

سوریه از فروردین گذشته تاکنون با موجی از اعتراضات روبه رو است. سازمان ملل متحد اعلام کرده است از زمان آغاز اعتراضات ضدحکومتی در سوریه تاکنون ۳۵۰۰ نفر از معترضین در سرکوب‌ها کشته شده‌اند.

دولت سوریه با رد وجود اعتراضات ضدحکومتی، ناآرامی‌های موجود در این کشور را به گروه‌های تروریستی و تبهکار مسلح نسبت می‌دهد.

هم اکنون تقریبا به طور روزانه شهرهای مختلف سوریه شاهد تظاهرات معترضین است. با این حال دو شهر بزرگ دمشق و حلب سوریه تاکنون شاهد تجمع بزرگ معترضین نبوده است.

معترضین خواهان کناره گیری بشار اسد رئیس جمهور سوریه از قدرت و پایان حکمرانی ۴۱ ساله حزب بعث و خانواده اسد بر این کشور هستند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024