شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 12.11.2011, 15:18


وزیران خارجه کشورهای عرب امروز شنبه ۱۲ نوامبر خود در قاهره پس از بحث وبررسی بحران سوریه عضویت این کشور در اتحادیه عرب را تعلیق کردند.

به گزارش العربیه حمد بن جاسم که ریاست دوره ای اتحادیه عرب را به عهده دارد پس از پایان اجلاس در یک کنفرانس خبری اعلام کرد اتحادیه عرب عضویت رژیم بشار اسد را به دلیل عدم پایبندی این رژیم به طرح پیشنهاد این اتحادیه تعلیق کرد.

اتحادیه عرب از اعضای خود خواست تا سفرای خود را از سوریه فراخوانند.

اتحادیه همچنین از ارتش سوریه دعوت کرد تا سرکوب مخالفان را متوقف کند.

نماینده سوریه در اتحادیه عرب در واکنش به تعلیق عضویت سوریه این سازمان را به زیرپاگذاشتن میثاق اتحادیه عرب و قوانین آن متهم کرد.

یوسف الاحمد همچنین اعلام کرد مسئولان اتحادیه عرب تحت تاثیر فشاره آمریکا و غرب قرار گرفته اند.

از 22 کشور عضو اتحادیه عرب 18 کشور به تعلیق عضویت رژیم سوریه رای موافق دادند و 2 کشور لبنان و یمن مخالفت کردند و عراق رآی ممتنع داد.

بر اساس طرح اتحادیه عرب دولت سوریه موافقت کرده بود همه نوع خشونت در این کشور را متوقف کند ، بازداشت شدگان حوادث اخیر را آزاد کند ، نیروهای نظامی را از شهرها و مناطق مسکونی خارج سازد ، به رسانه های مستقل اجازه دهد از واقعیت ها در سوریه گزارش تهیه کنند ، به نمایندگان اتحادیه عرب اجازه دهد از همه مناطق سوریه دیدار کنند و به سرپرستی اتحادیه عرب با مخالفان گفتگو کند.

رژیم سوریه که با همه بندهای این طرح اعلام موافقت کرده بود یک روز پس از امضای طرح به کشتار مخالفان ادامه داد واز عقب نشینی نیروهای نظامی از خیابان ها خودداری کرد.

این اقدام با واکنش شدید اتحادیه عرب مواجه شده است و این اتحادیه روز شنبه در نشستی فوق العاده عضویت این رژیم را تعلیق کرد.

پیش از این کمیته ای از اتحادیه عرب برای برون رفت از بحران جاری در این کشور با نمایندگان سوریه به توافق رسید تا دولت سوریه همه نوع خشونت در این کشور را متوقف کند ، بازداشت شدگان حوادث اخیر را آزاد کند ، نیروهای نظامی را از شهرها و مناطق مسکونی خارج سازد ، به رسانه های مستقل اجازه دهد از واقعیت ها در سوریه گزارش تهیه کنند ، به نمایندگان اتحادیه عرب اجازه دهد از همه مناطق سوریه دیدار کنند و به سرپرستی اتحادیه عرب با مخالفان گفتگو کند.

رژیم سوریه که با همه بندهای این طرح اعلام موافقت کرده بود یک روز پس از امضای طرح به کشتار مخالفان ادامه داد واز عقب نشینی نیروهای نظامی از خیابان ها خودداری کرد.

وزیران خارجه عرب در واکنش به این اقدام در نشست فوق العاده خود بندهای ذیل را به تصویب رساندند:

1- شرکت نمایندگان دولت جمهوری عربی سوریه در جلسات اتحادیه عرب و همه سازمان های وابسته از تاریخ 16 – 11 – 2011 تا زمان اجرای همه تعهدات این کشور در قبال طرح اتحادیه عرب برای حل بحران سوریه که در تاریخ 2/11/2011 مورد توافق قرارگرفت به حالت تعلیق درمی آید.

2- اتحادیه عرب برای حمایت از غیرنظامیان با سازمان های مربوطه در جهان عرب ارتباط برقرار می کند و در صورت عدم توقف خشونت ها و کشتار دبیرکل اتحادیه عرب با سازمان های جهانی حقوق بشر از جمله شورای حقوق بشر سازمان ملل تماس برقرار خواهد کرد و برای توقف خونریزی با نمایندگان گروه های مخالف رژیم سوریه همکاری خواهد کرد و نتیجه این اقدام را در نشست 16-11-2011 به اطلاع وزیران خارجه عرب خواهد رساند.

3- دعوت از ارتش جمهوری عربی سوریه برای توقف خشونت و کشتار غیرنظامیان.

4- اعمال تحریم های اقتصادی و سیاسی علیه دولت سوریه.

5- دعوت از کشورهای عرب برای فراخواندن سفیران خود از دمشق. هر کدام از کشورها می توانن بر اساس حاکمیت ملی در این زمینه تصمیم بگیرند.

6- دعوت از همه گروه های مخالف سوریه برای نشست در مقر اتحادیه عرب طی 3 روز پس از توافق بر آینده مرحله انتقالی در سوریه و اتحادیه عرب پس از آن اقدام لازم برای به رسمیت شناختن مخالفان رژیم سوریه انجاتم خواهد داد.

7- برگزاری نشست در سطح وزیران با همه گروه های مخالف رژیم سوریه بر اساس توافقات بند ششم.

8- اتحادیه عرب برای بررسی اوضاع سوریه به شکل پیوسته تشکیل جلسه می دهد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024