چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 11.11.2011, 11:57


یک سازمان مدافع حقوق بشر، دولت سوریه را به جنایت علیه بشریت متهم کرده و خواستار حمایت اتحادیه عرب از فشار بین المللی بر حکومت این کشور شده است.

به گزارش بی بی سی، دیده بان حقوق بشر، از سازمان های بین المللی مدافع حقوق بشر، با انتشار اسنادی در مورد برخورد ارتش سوریه با معترضان در شهر حمص، عملکرد دولت سوریه را مصداق "جنایت علیه بشریـت" و قابل پیگرد بین المللی دانسته و خواستار تشدید فشار بین المللی علیه حکومت این کشور شده است.

شهر حمص در هفته های اخیر به یکی از مراکز اصلی تظاهرات اعتراضی علیه حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، و یکی از هدف های اصلی حملات واحدهای زرهی و پیاده ارتش تبدیل شده است.

به گزارش دیده بان حقوق بشر، تنها در روز پنجشنبه، دهها تن در اثر گلوله باران محله های مسکونی حمص توسط ارتش سوریه کشته شدند و این عملیات همچنان ادامه دارد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد هم پیشتر شمار کشته شدگان اعتراضات سیاسی در سوریه طی حدود هفت ماه گذشته را بیش ار سه هزار و پانصد تن گزارش کرده است.

در مقابل، دولت سوریه گفته است که عملیات ارتش این کشور با هدف سرکوب "گروه های مسلح تبهکار" و تندروهای اسلامگرا صورت گرفته و افزوده است که مخالفان مسلح رژیم، تا کنون صدها تن از نظامیان و ماموران پلیس را کشته اند.

سارا لی ویلسون، مدیر بخش خاورمیانه دیده بان حقوق بشر، گفته است که وضعیت شهر حمص در روزهای اخیر، منعکس کننده "بی رحمی حکومت سوریه است."

خانم ویلسون گفته است که اتحادیه عرب در جلسه ای که قرار است برای بررسی ادامه خشونت در سوریه تشکیل دهد، دولت این کشور را به دلیل زیر پا گذاشتن توافق هفته گذشته با این اتحادیه تحت فشار بیشتری قرار دهد.

هفته گذشته، دولت سوریه پیشنهاد اتحادیه عرب را برای خارج کردن واحدهای نظامی از مناطق مسکونی شهرهای این کشور و خودداری از سرکوب اعتراضات را مسالمت آمیز پذیرفت اما کوتاه مدتی پس از آن، به عملیات نظامی علیه معترضان شدت بخشید.

ایناین مقام دیده بان حقوق بشر از اتحادیه عرب خواسته است تا به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، تفهیم کند که نقض توافقنامه با این اتحادیه بدون پیآمد نخواهد بود.

وی از اتحادیه عرب خواسته است تا از تصویب قطعنامه ای در شورای امنیت برای محکوم کردن دولت سوریه حمایت کند.

در جریان اعتراضات مخالفان معمر قذافی، رهبر سابق لیبی، حمایت اتحادیه عرب از قطعنامه علیه حکومت لیبی به تصویب چنین قطعنامه ای در شورای امنیت کمک کرد.

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه حکومت سابق لیبی از جمله شامل حمایت از غیرنظامیان در برابر تهاجم ارتش معمر قذافی بود که زمینه پیروزی نیروهای مخالف حکومت را فراهم آورد.

ادامه "کشتار" مخالفان

براساس گزارش های رسیده از سوریه، در روز پنجشنبه، دست کم چهل نفر، از جمله یک دختر هشت ساله و پنج عضو ارتش، در نقاط مختلف این کشور کشته شدند.

تظاهرات اعتراضی در سوریه حدود هشت ماه پیش با درخواست از بشار اسد برای انجام اصلاحات سیاسی و مبارزه با فساد در تشکیلات حکومتی به رهبری حزب بعث آغاز شد اما برخورد خشونت آمیز نیروهای دولتی را در پی آورد.

ظاهرا دولت بشار اسد انتظار داشت توسل به خشونت به سرعت به اعتراضات مردم خاتمه دهد همانطور که در زمان حکومت حافظ اسد در دهه ۱۹۸۰، اعتراضات علیه حکومت توسط ارتش فرونشانده شد.

با اینهمه، در طول ماه های اخیر، تظاهرات اعتراضی گسترش یافته و مطالبات مخالفان به کناره گیری بشار اسد و سرنگونی حکومت حزب بعث در این کشور تیدیل شده است.

در حالیکه اکثر رهبران مخالف حکومت بر مسالمت آمیز بودن حرکت اعتراضی مردم تاکید دارند، در هفته های اخیر، گزارش هایی از توسل برخی از مخالفان به اقدامات خشونت آمیز و حمله به نیروهای دولتی انتشار یافته است.

افزایش شمار نظامیانی که در مخالفت با اقدامات حکومت علیه معترضان، ترک خدمت می کنند و به مخالفان می پیوندند، باعث نگرانی در مورد تشدید خشونت دو طرف و بروز جنگ داخلی در سوریه شده است.

گفته می شود که شهر حمص به یکی از مراکز تجمع نظامیان مخالف حکومت و حمایت آنان از حرکت اعتراضی مردم تبدیل شده است.

در مقابل، بر فشار واحدهای نظامی و نیروهای امنیتی بر مخالفان در این شهر افزوده شده است.

دیده بان حقوق بشر گفته است که برای تهیه گزارش خود در مورد سرکوب مخالفان در حمص، با یکصد و ده تن از شاهدان عینی و قربانیان خشونت در حمص و نقاط اطراف آن مصاحبه کرده است.

در گزارش این سازمان، که با عنوان "ما در شرایط جنگ زندگی می کنیم" آمده است که در دهها مورد، نیروهای ارتش و شبه نظامیان طرفدار حکومت به تظاهرات مسالمت آمیز مردم حمله کردند و گروهی از تظاهرکنندگان را به قتل رساندند.

دیده بان حقوق بشر افزوده است که در آستانه برگزاری تظاهرات اعتراضی، نیروهای دولتی به انتقال مسلسل و تسلیحات سنگین به نقاط اصلی شهرها مبادرت می کنند تا با ارعاب اهالی، مانع از شرکت آنان در تظاهرات شوند.

در جدیدترین گزارش هایی که از سوریه مخابره شده، آمده است که نیروهای دولتی در شهرهای مختلف به حالت آماده باش در آمده اند تا با تظاهراتی که انتظار می رود بعد از نماز جمعه برگزار شود مقابله کنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024