جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 11.11.2011, 10:39


ایران امروز: ایالات متحده آمریکا هر گونه اقدام نظامی در مقابله با برنامه اتمی ایران را رد می‌کند، با این حال در پس‌پرده در حال تجهیز متحدان خود در منطقه است.

وال‌استریت ژوزنال و خبرگزاری رویترز به استناد منابعی که نامی از آنها برده نشده نوشته‌اند پنتاگون درصدد فروش سلاح به کشورهای منطقه خلیج فارس و بطور مشخص به امارات متحده عربی است.

بنابر گزارش دو منبع یادشده، یکی از اقلام تسلیحاتی که قرار است به کشورهای منطقه فروخته شود، ۴۹۰۰ بمب سنگرشکن است که از سوی کنسرن بوئینگ تولید می‌شود.

این بمب‌ها بطور ویژه برای حمله به سنگرها و تونل‌های زیرزمینی طراحی شده‌اند. غربی‌ها براین باورند که ایران فعالیت‌های اتمی خود را در تاسیسات زیرزمینی پیش می‌برد.

در همین ماه سپتامبر ایالات متحده آمریکا و امارات متحده عربی قراردادی را امضا کردند که براساس آن امارات ۵۰۰ راکت هوا به زمین از نوع «هل‌فایر» از آمریکا دریافت می‌کند.

درباره طرح جدید تسلیح کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، وزارت دفاع آمریکا تاکنون اظهارنظر رسمی نکرده است.

خریدهای تسلیحاتی امارات متحده عربی در حالی صورت می‌گیرد که این کشور مناسبات اقصادی گسترده‌ای با ایران دارد و مواضع سیاسی دوبی در برابر مناقشه‌ی هسته‌ای جهان با جمهوری اسلامی بسیار محتاطانه است.




هشدار در مورد حمله نظامی

آمریکا به طور رسمی در مورد پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی حمله نظامی به تاسیسات اتمی ایران هشدار می‌دهد. لئون پانه‌تا روز پنجشنبه ۱۰ نوامبر در یک کنفرانس خبری در واشنگتن گفت، اقدام نظامی می‌تواند پیامدهای جدی برای منطقه و سربازان آمریکایی مستقر در منطقه داشته باشد.

وزیر دفاع آمریکا آمریکا اضافه کرده است: «چنان پیامدهایی نه فقط واقعا نمی‌تواند مانع دستيابی ايران به آنچه که می‌خواهد بشود، بلکه بسیار مهم‌تر از آن، می‌تواند پيامدهای جدی برای منطقه در پی داشته باشد و می‌تواند تاثير جدی بر نيروهای ايالات متحده در منطقه داشته باشد.»

طبق اين گزارش لئون پانه‌تا گفته است که با رابرت گيتس، وزير دفاع سابق آمريکا، هم عقيده است که حمله نظامی به ايران فقط می‌تواند درحدود سه سال برنامه هسته‌ای ايران را به تعويق بیندازد.

لئون پانه‌تا گفته است، آمريکا بر رويکرد ديپلماتيک در قبال ايران متمرکز است و هم‌اکنون درحال گفت وگو با متحدان خود برای «تشديد تحريم‌ها» عليه ايران است. وی همچنين گفته است که حمله نظامی «آخرين چاره است.»

وزير دفاع آمريکا همچنين گفته است که اين مهم است که جامعه بين‌المللی در کنار يکديگر تحريم‌هايی عليه ايران اعمال کنند و اين مساله را برای آنها روشن کنند که در صورت ادامه اين مسير بايد بهای سنگينی بپردازند.

وی همچنین ابراز اميدورای کرده است که ایران با تغيير رويکرد با جامعه بين‌المللی همکاری کند.


منابع: اشپیگل آنلاین، رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024