شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 04.11.2011, 19:40


بی بی سی: ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل در گفت و گو با بی بی سی گفته است "هر روزی که می‌گذرد به حمله به ایران نزدیک تر می‌شویم".

وی با اشاره به گزارشی که قرار است هفته آینده توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل متحد درباره برنامه هسته ای ایران ارائه شود گفت امیدوار است که در آن گزارش "حقیقت درباره برنامه هسته‌ای ایران به جهان گفته شود".

طی روزها و هفته های اخیر شدت حملات لفظی بین سیاستمداران اسرائیلی به برنامه هسته ای ایران افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. همین حالت در نگاه به موضع گیری های سیاستمداران غربی از جمله آمریکا، بریتانیا، فرانسه و دیگران قابل مشاهده است.

ایهود باراک در گفت و گو با تلویزیون بی بی سی گفت "به لحاظ نظری، هر روزی که می گذرد به حمله به ایران نزدیک تر می شویم و هر روزی که می گذرد به یک معنا ما به محو اسرائیل از نقشه زمین نزدیک تر می شویم".

اشاره آقای باراک به محو شدن اسرائیل از روی نقشه کره زمین به موضع گیری آیت الله خمینی بنیانگذار جمهوی اسلامی ایران بازمی‌گردد که بارها از سوی محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری کنونی هم تکرار شده است.

به عبارتی ساده تر، ایهود باراک و سیاستمداران اسرائیلی ادعا می کنند که هر روزی که از فعالیت هسته ای ایران می گذرد، آن کشور یک گام به ساخت بمب اتمی نزدیک تر می شود و این مساله، به گفته آنان حیات اسرائیل را تهدید می کند زیرا چنین استدلال می کنند که رهبران جمهوری اسلامی ایران به صراحت نیت خود مبنی بر نابودی اسرائیل را بیان کرده و می کنند.

ایهود باراک به بی بی سی گفت "این حرف، بیان یک موضع فلسفی نیست بلکه مساله ای کاملا واقعی است که ممکن است اتفاق بیفتد. ما به این موضوع اعتقاد راسخ داریم که کشورهای جهان باید موضع هماهنگی در پیش بگیرند که از پیدایش یک ایران مسلح به سلاح اتمی جلوگیری کنند".

اسرائیل چند روز پیش دست به آزمایش یک موشک با ویژگی های بالستیک زد که برخی ناظران آن را نشانه ای از آماده شدن تل آویو برای حمله یک جانبه علیه ایران دانستند.

به گزارش آسوشیتدپرس، گزارش هایی در دست است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر دولت ائتلافی اسرائیل، در تلاش است تا وزرای کابینه اش را نسبت به انجام یک حمله نظامی به برنامه هسته ای ایران متقاعد کند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به طرح ادعای نظامی بودن ماهیت برنامه غنی سازی اورانیوم همواره تاکید کرده که برنامه هسته ای این کشور در چارچوب قوانین بین المللی و برای مصارف صلح جویانه است.



اظهارات رئیس جمهوری فرانسه و افزایش هشدارها

امروز جمعه چهارم نوامبر، نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه که کشورش میزبان نشست کشورهای عضو گروه ۲۰ است درباره برنامه هسته ای ایران گفت "اصرار ایران برای کسب مواد هسته ای برخلاف قوانین بین المللی است".

آقای سارکوزی امروز در جریان یک کنفرانس خبری در پاسخ به پرسشی درباره حمله بالقوه پیشگیرانه علیه برنامه هسته ای ایران گفت "شما (خبرنگار) جلوتر از زمان حرکت می کنید".

وی افزود جامعه بین المللی باید روی تحریم ها تمرکز کند اما اگر حیات اسرائیل در معرض تهدید قرار بگیرد "فرانسه دست به سینه به تماشا نخواهد نشست".

طرح مطالب هشداردهنده نسبت به وقوع یک حمله نظامی یک جانبه توسط اسرائیل یا آمریکا یا حمله ای با مشارکت و همکاری کشورهایی مانند بریتانیا، طی روزهای اخیر افزایش یافته است.

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا چند روز پیش طی گزارشی نوشت که اسرائیل فشار خود روی آمریکا را افزایش داده تا قبل از آنکه دیر شود، برنامه غنی سازی اورانیوم در ایران، حتی با در نظر گرفتن گزینه نظامی، متوقف شود.

همچنین روز پنجشنبه، سوم نوامبر، نیک کلگ معاون نخست وزیر بریتانیا گفته بود بریتانیا "اعمال فشار مستمر و فزاینده" روی ایران را ادامه خواهد داد.

آقای کلگ گفت که "یک رژیم حاکم بر ایران هسته ای که ثابت کرده است که نسبت به خواست باقی جامعه جهانی، به کلی کر و کور است، یک تهدید واقعی است" و "با وجودی که ما می خواهیم که این موضوع را از طریق راه حل گفت و گو حل کنیم،" اما "بریتانیا هیچ گزینه ای را کنار نخواهد گذاشت."

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران روز ۵ شنبه، ۳ نوامبر، در لیبی در واکنش به افزایش طرح حمله احتمالی به برنامه هسته ای کشورش گفت که ایران برای "بدترین وضعیت" آماده است و به آمریکا نسبت به "رویارو شدن با ایران" هشدار داد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024