سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 24.10.2011, 8:00


بی بی سی: در حاشیه مراسم یادبودی که برای مهرداد مشایخی، استاد علوم اجتماعی، در دانشگاه جورج تاون در شهر واشنگتن برگزار شد، اعلام شد که بنیادی به نام او تاسیس می‌شود.

امیرحسین گنج‌بخش، از دوستان مهرداد مشایخی، گفت که این بنیاد، بناست به دانشجویان رشته‌های علوم انسانی بورسیه بدهد و در کنار آن یک بانک اطلاعاتی از مقاله‌های مربوط به جامعه‌شناسی درباره ایران هم تهیه کند.

مهرداد مشایخی پس از ماه‌ها مبارزه با سرطان لوزالمعده روز ۵ اکتبر (برابر ۱۳با مهر شمسی) در واشنگتن از دنیا رفت.

بنیاد مهرداد مشایخی هیات امنایی دارد متشکل از هشت نفر از کسانی که مدرس یا محقق علوم انسانی هستند و برادر و همسر مهرداد مشایخی.

استادانی که بناست در هیات امنا باشند عبارتند از: فرهاد خسروخاور، مهرزاد بروجردی، علی‌اکبر مهدی، کاظم علمداری، محمد‌رضا نیک‌فر، نیره توحیدی، آصف بیات و علی میرسپاسی.

این افراد را مهرداد مشایخی در زمانی که در قید حیات بود به آقای گنج‌بخش معرفی کرده بود.

همچنین مهرداد مشایخی ۳۵ هزار دلار برای تاسیس این بنیاد به جا گذاشت. او همچنین هزار جلد از کتاب‌های کتابخانه شخصی‌اش را به این بنیاد اهدا کرده که بعد از فروششان پولش به بنیاد برسد. بیش از این هر هزینه‌ای که بنیاد داشته باشد باید از محل کمک‌هایی که به آن می‌شود تامین شود.

به گفته آقای گنج‌بخش، بناست این بنیاد وب‌سایتی داشته باشد که در آن مقاله‌ها و تحقیقاتی که مربوط به ایران هستند و در رشته جامعه‌شناسی هستند جمع شوند.

آقای گنج‌بخش می‌گوید یکی دیگر از برنامه‌های آنها برگزاری سمیناری سالانه است که در آن مقاله‌هایی با موضوع "توسعه سیاسی در ایران" ارائه می‌شود. موضوعی که به گفته دوستش مهمترین دغدغه آقای مشایخی بوده است.

بناست که این بنیاد "در زمینه علمی فعال باشد و به فعالیت سیاسی نپردازد."

از آقای مشایخی چندین کتاب و مقاله درباره وضعیت سیاسی و فرهنگی جامعه ایران، عوامل دیکتاتوری و عقب‌ماندگی در جامعه و سرانجام راه برون‌رفت از انسداد سیاسی و گذار به دموکراسی منتشر شده است.

مهرداد مشایخی در ۱۶ مرداد سال ۱۳۳۲ به دنیا آمد و کودکی را بین پاریس و تهران گذراند. او پس از گرفتن دیپلم دبیرستان، در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت، اما یک سال بعد برای ادامه تحصیل راهی آمریکا شد.

مهرداد مشایخی در آمریکا به تحصیل علوم انسانی رو آورد و در دانشگاه "وسترن ریزرو" در ایالت اوهایو لیسانس اقتصاد گرفت.

پس از آن تحت تأثیر دایی خود، امیر‌حسین آریان‌پور، رشته اقتصاد سیاسی و جامعه‌شناسی را انتخاب کرد و در دانشگاه آمریکن در واشنگتن به تحصیلات خود تا دکترا ادامه داد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024