جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 17.10.2011, 15:16



یک ماه از دستگیری غیرقانونی و ناعادلانه سینماگران ایرانی می گذرد. سه تن از مستندسازان با پشت سر نهادن شرایط بسیار سخت با سپردن وثیقه موقتا آزاد شده‌اند. مجتبی میرتهماسب (کارگردان) و کتایون شهابی (پخش کننده و تهیه کننده) هم چنان در شرایط دشوار و غیرانسانی در سلول انفرادی بسر می برند.

اطلاعات دریافتی از ایران نشان می دهد که سینماگران زندانی در شرایط بسیار سخت و دشواری قرار گرفته اند تا مکتوب و در مقابل دوربین فیلمبرداری به ارتباط با کشورهای غربی از جمله فرانسه و انگلیس اعتراف کنند.

ملاقات خانواده ها با سینماگران زندانی نشان میدهد، تحت فشار و رفتار غیرانسانی قرار دارند که موجب کاهش وزن آنان شده است.

هم چنین خانم مرضیه وفامهر بازیگر و کارگردان سینما به یک سال زندان و ۹۰ ضربه شلاق محکوم شده است. رامین پرچمی بازیگر سینما و تئاتر نیز به یک سال زندان محکوم و در شرایط دشواری بسر می برند.

طبق اخبار منتشر شده حکم شش سال زندان برای جعفر پناهی و یک سال زندان برای محمد رسول اف در دادگاه تهران قطعی شده است.

طی ماه گذشته دهها تن از سینماگران به وزارت اطلاعات احضار شده و مورد بازجویی و تهدید قرار گرفته اند.

ما امضاکنندگان این بیانیه از وزرای امور خارجه، وزرای فرهنگ، مراکز سینمایی و فرهنگی و جشنواره‌های فیلم در سراسر جهان تقاضا داریم دستگیری فیلمسازان ایرانی را محکوم و از حکومت جمهوری اسلامی بخواهند تا سریعا سینماگران زندانی را آزاد نمایند.

اتحادیه اروپا در پی دریافت اخبار مربوط به اعمال فشار به هنرمندان، محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد حکومت اسلامی ایران را در لیست تحریم خود قرار داده است.

ما همچنین از شما درخواست می کنیم تا آزادی تمام سینماگران و هنرمندان زندانی، مقامات سینمایی و تلویزیونی حکومت ایران را مورد تحریم قرار دهید.

بهروز وثوقی (بازیگر سینما)، شیرین نشاط (کارگردان) شجاع آذری (کارگردان)، شبنم طلوعی (بازیگر سینما و تئاتر) شهره آغداشلو (بازیگر سینما و تئاتر)، سپیده فارسی (کارگردان)، محسن مخملباف (کارگردان)، سمیرا مخملباف (کارگردان)، حنا مخملباف (کارگردان)، بهمن قبادی (کارگردان)، رضا علامه زاده (کارگردان)، بابک پیامی (کارگردان)، مازیار بهاری ( مستندساز)، نازنین بنیادی (بازیگر سینما)، نکار زادگان (بازیگر سینما)، فرامرز رهبر (مستندساز)، علی صمدی احدی (مستندساز) نیما سروستانی (مستندساز)، هوشنگ توزیع (کارگردان تئاتر و بازیگر) عباس بختیاری (عضو کمیته افتخاری آکادمی فرانسه)

کمیته دفاع از سینماگران زندانی در ایران - دوشنبه ۱۷ اکتبر ۲۰۱۱



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024