جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 17.10.2011, 0:32



بی بی سی: رؤسای کمیته‌های اطلاعاتی مجالس سنا و نمایندگان کنگره آمریکا می گویند که شواهد قانع کننده ای از دست داشتن ایران در توطئه تروریستی در واشنگتن برای کشتن سفیر عربستان سعودی وجود دارد و همزمان ایران خواستار دسترسی کنسولی به متهم پرونده در آمریکا شده است.

مایک راجرز رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان کنگره و دایان فاینستاین رئیس کمیته اطلاعاتی سنا در کنگره در برابر سوال ها و تردیدهایی که در مورد طراحی چنین حمله ای توسط ایران مطرح شده است موضع گیری می کردند.

سناتور دایان فاینستاین روز یکشنبه گفت که ایران و آمریکا در "مسیر برخورد" قرار دارند و برای جلوگیری از این برخورد باید فشار بر جمهوری اسلامی را افزایش داد.

مایک راجرز رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان نیز گفت این عملیات "ناشیانه" به نظر می رسید زیرا آمریکا توانست آن را در مراحل اولیه خنثی کند.

مایک راجرز روز یکشنبه به شبکه "ای بی سی" آمریکا گفت: "بخت خیلی با ما یاری کرد... دولت آمریکا از اول موفق به دیدن این طرح شد."

خانم فاینستاین نیز گفت که آمریکا باید با شدت به ایران واکنش نشان دهد اما اقدام نظامی را مناسب ندانست و در عوض تحریم بانک مرکزی ایران را از گزینه های ممکن دانست.

او همچنین گفت که ابتدا وقتی در ماه سپتامبر از جزئیات این توطئه ادعایی آگاه شد - دایر بر تلاش ارباب سیر بر استخدام کارتل ها مکزیکی جهت بمبگذاری برای قتل الجبیر - سوال هایی داشت اما اکنون فکر می کند که آن توطئه "خیلی واقعی بوده است."

آمریکا یک ایرانی تبار ساکن تگزاس به نام منصور ارباب سیر را در این ارتباط بازداشت کرده است.

خانم فاینستاین گفت که با توجه به اعترافات آقای ارباب سیار و همچنین اسنادی دایر بر نقش قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس شواهد محکمی دایر بر دخالت ایران در این طرح دارد. سپاه قدس واحد عملیات برون مرزی سپاه پاسداران است.

آقای سلیمانی مستقیما به رهبر ایران گزارش می‌دهد اما خانم فاینستاین گفت شاهدی از اینکه رهبر ایران از طرح خبر داشته وجود ندارد.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه گفت که آمریکا شواهد محکمی از ارتباط این توطئه با حکومت ایران دارد و در پی اعمال "سخت ترین تحریم های ممکن" بر ایران خواهد بود.

فاینستان و راجرز گفتند که آمریکا باید بر روسیه و چین فشار آورد تا از تحریم های تازه حمایت کنند.

مایک راجرز گفت: "به روس ها و چینی‌ها فشار آورید و بگویید که یا باید کنار کشوری بایستید که در تروریسم دولتی دست دارد یا در کنار بقیه جامعه بین المللی قرار گیرید."

آقای راجرز در پاسخ به اینکه آیا باید به طور نظامی به ایران واکنش نشان داد فقط گفت که این باید یکی از گزینه های مورد بررسی باشد، اما خانم فاینستاین گفت که به قضاوت او اکنون نباید با ایران وارد درگیری نظامی شد.

خانم فاینستاین که در گفتگو با شبکه خبری "فاکس" اظهار نظر می کرد همچنین گفت: "به عقیده من ایران دارد برنامه اتمی اش را سرعت می بخشد. این کشور بیش از پیش خصمانه رفتار می کند. وضعیت خیلی خطرناکی است."

"اگر به چند سال آینده نگاه کنید ما در مسیر برخورد قرار داریم. اگر می خواهیم از آن پرهیز کنیم، باید دست به اقداماتی بزنیم تا کار به آنجا نکشد."

از زمان طرح اتهامات تازه علیه ایران، بسیاری از سیاستمداران تحریم بانک مرکزی ایران را که می‌تواند سختی های زیادی برای این کشور به همراه آورد سخن گفته‌اند و خانم فاینستاین نیز گفت که این گزینه را ترجیح می‌دهد.

گفته می شود که دولت اوباما تاکنون از تحریم بانک مرکزی ایران پرهیز کرده است چرا که نمی خواهد روسیه و چین را که با ایران معاملات گسترده دارند آنقدر برنجاند که به کلی از هرگونه همکاری در زمینه مهار برنامه اتمی ایران منصرف شوند.

درخواست ایران

از سوی دیگر ایران روز یکشنبه خواستار دسترسی کنسولی به منصور ارباب سیار شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت خارجه ایران کاردار سوئیس - حافظ منافع آمریکا در ایران- را برای دومین بار در این ارتباط احضار کرده است.

براساس این گزارش دستیار معاون دفتر آمریکای شمالی وزارت خارجه ایران در این ملاقات گفت: "تردیدی در بی اساس بودن ادعای آمریکا وجود ندارد، ولی ارائه اطلاعات شخصی متهم و فراهم کردن دسترسی کنسولی به نام برده از وظایف دولت آمریکاست و هرگونه تاخیر در آن مغیر منطق حقوق بین الملل و تعهدات دولت آمریکاست."

بسیاری از ناظران این سوال را مطرح کرده اند که چرا نیروی قدس وابسته به سپاه پاسداران باید بخشی از چنین عملیات پیچیده ای را به شخصی سپرده باشد که گفته می شود در زندگی شخصی خیلی موفق نبوده و فرد بی کفایتی بوده است.

اریک هولدر دادستان کل آمریکا روز سه شنبه هفته پیش اعلام کرد که علاوه بر آقای ارباب سیر یک نفر دیگر در طرح ترور عادل الجبیر سفیر عربستان در واشنگتن نقش داشت و هر دو نفر به نیروی قدس ارتباط داشته اند.

آمریکا می گوید نفر دیگر که ارباب سیر را مامور بخشی از عملیات در آمریکا کرده بود و عضو سپاه قدس است در ایران به سر می برد.

گفته می شود که عادل الجبیر که ایران متهم به تلاش برای ترور اوست بارها نگرانی عربستان سعودی درباره برنامه اتمی ایران را به آمریکا منتقل کرده بود.

براساس اسناد منتشر شده دیپلماتیک دولت آمریکا توسط وبسایت افشاگر ویکی لیکس، ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی مکررا آمریکا را به حمله به ایران تشویق کرده بود.

براین اساس آقای الجبیر یک بار در دیدار با یک دیپلمات آمریکایی گفته بود "او (ملک عبدالله) به شما می گوید که سر مار را ببرید" که اشاره ای به ایران است. عربستان سعودی پس از انتشار این سند توسط ویکی لیکس از اظهار نظر درباره آن خودداری کرد.

آمریکا می گوید که خدمه نیروی قدس تقریبا ۱۰۰ هزار دلار به حساب بانکی یکی از اعضای یک کارتل مکزیکی مواد مخدر در آمریکا ریختند. دریافت کننده اما خبرچین دولت آمریکا بود.

ادعا می شود که این پول بخشی از یک و نیم میلیون دلاری بود که قرار بود برای ترور آقای الجبیر احتمالا از طریق بمبگذاری در رستورانی در واشنگتن پرداخت شود.

منصور ارباب سیر یک ایرانی الاصل شهروند آمریکاست که در تگزاس عمدتا به کار فروش اتومبیل های دست دوم اشتغال داشت.

گفته می شود او اعتراف کرده است که واسطه میان یکی از اقوام نزدیکش در نیروی قدس و کارتل مکزیکی بوده است.

ایران این اتهامات را به شدت رد کرده و حتی رهبر ایران در مورد آن موضع گیری کرده است.



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024