جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 15.10.2011, 15:49


شکایت نامه آمریکا علیه ایران به شورای امنیت ارائه شد.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری ها، آمریکا روز جمعه ۲۲ مهر/۱۴ اکتبر، شکایت نامه‌ای را علیه ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کرد.

در این شکایت نامه، ایران به طراحی، برنامه ریزی و تلاش برای اجرای طرح ترور سفیر سعودی در واشنگتن متهم شده است.

این شکایت نامه به "بان کی مون" دبیر کل سازمان ملل متحد ارائه شد تا از این طریق در اختیار تمامی اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت قرار بگیرد.

آمریکا همزمان تلاش های خود را برای جلب حمایت بین المللی برای تحریم بانک مرکزی ایران ادامه می دهد.

"سوزان رایس" نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در شکایت نامه خود، سپاه قدس ایران را به حمایت از توطئه ای متهم می کند که "صلح و امنیت بین المللی"را تهدید می کند.

در این شکایت نامه به عمد عبارت "تهدید صلح و امنیت بین الملل" آورده شده است تا این مسئله در حوزه وظایف شورای امنیت قرار بگیرد.

به پیوست این نامه، اسناد اتهام علیه "منصور ارباب سیار" شهروند ایرانی آمریکایی و "غلام شکوری" شهروند ایران متهم به دخالت در طرح ترور سفیر سعودی نیز آورده شده است.

ارباب سیار هم اکنون توسط دولت آمریکا بازداشت شده ولی ادعا می‌شود غلام شکوری در ایران است.

در متن این شکایت نامه آمده است که افرادی از دولت ایران، در طرح ترور سفیر سعودی دخالت داشتند واگر این طرح، خنثی نشده بود ممکن بود باعث زخمی شدن یا قتل سفیر سعودی در واشنگتن و افراد دیگری بشود.



واکنش‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا

"ایلیانا روس لیتینن"رئیس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز در نشست این کمیته گفت: ایران درگیری را به داخل کشورمان کشانده است.

وی همچنین از واکنش دولت آمریکا نسبت به ایران و پافشاری باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بر شیوه قبلی اش در تعامل با ایران یعنی تمرکز بر چماغ تحریم ها و هویج مشوق ها به شدت انتقاد کرد.

لیتینن تاکید کرد: کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا تا قبل از پایان ماه جاری میلادی اعمال تحریم هایی علیه شخص محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران و بانک مرکزی ایران را به رای می گذارد.

هدف اصلی از تحریم بانک مرکزی ایران، تحریم غیر مستقیم صادرات نفت خام ایران است. ایران هم اکنون روزانه حدود دو و نیم میلیون بشکه نفت خام صادر می کند و دومین تولید کننده بزرگ نفت در اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام) است.

دراین نشست کمیته روابط خارجی، شماری از نمایندگان اعتراضات شدیدی را علیه دولت آمریکا مطرح کرده و گفته‌اند که صبر آنها درباره سیاست ارائه مشوق‌هایی به تهران و نزدیکی به ایران به پایان رسیده است.

این نمایندگان از دولت آمریکا این سئوال را پرسیده اند که آیا دولت اوباما تغییر حکومت در ایران را تایید می کند یا خیر؟

ویندی شیرمن معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا در این باره پاسخ داد: دولت واشنگتن، آرمان‌های مردم ایران را تایید می‌کند.

جان مک کین سناتور برجسته آمریکایی هم گفت که طرح ترور سفیر سعودی با دخالت ایران ، به معنی وجود مشکل جدی و واقعی است.
وی افزود: شک و تردیدی وجود ندارد که ایران به دنبال اعمال سیطره و هیمنه خود بر منطقه است.

مک کین همچنین دولت آمریکا را متهم کرد که از تظاهرات ها و اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۲۰۰۹ حمایت نکرد و این فرصت را به بهانه تلاش برای نزدیکی با ایران، از دست داد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024