جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 13.10.2011, 22:14


منبع: رادیو فردا

دو روز پس از آن که مقامات آمریکا ایران را به دست داشتن در توطئه ترور سفیر عربستان در واشینگتن متهم کردند، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه گفته است که مقام‌های ایران می‌بایست در قبال این توطئه پاسخگو باشند.

باراک اوباما که در یک کنفرانس خبری به همراه همتای کره جنوبی خود صحبت می‌کرد، گفت:«ما باور داریم حتی اگر مقامات بلندپایه (ایران) از جزییات عملیات آگاه نبوده‌اند، ایران می‌بایست در قبال این که کسانی در این حکومت درگیر چنین طرحی بوده‌اند، پاسخگو باشد.»

وی اضافه کرده است: «مساله مهم برای ایران این است که به جامعه بین‌المللی پاسخ دهد چرا کسانی در حکومتشان، درگیر چنین فعالیت‌هایی هستند.»

باراک اوباما با این حال تصریح کرد، نحوه ارائه مدارک و اسناد مربوط به این طرح توطئه برعهده اریک هولدر، دادستان کل ایالات متحده است.

مقام‌های قضایی و امنیتی آمریکا روز سه‌شنبه دو ایرانی را به نام‌های منصور ارباب سیار، تبعه ایرانی- آمریکایی و غلام شکوری، عضو نیروی قدس سپاه پاسداران، متهم کردند که قصد داشته‌اند تا طرح ترور عادل الجبیر، سفیر عربستان در واشینگتن، و انفجار در سفارتخانه های اسرائیل و عربستان را به مرحله اجرا در آورند.

این در حالی است که مقامات ایران به شدت هرگونه دخالت دراین طرح توطئه را رد می کنند و آن را «سناریویی ساختگی» برای انحراف افکار عمومی می‌دانند.

با این حال، رییس جمهوری آمریکا در باره مدارک و شواهد موجود درباره دخالت ایران در این توطئه ابراز اطمینان کرد.

باراک اوباما گفت: «ما همچنین می‌دانیم که او (منصور ارباب سیار) به طور مستقیم ارتباط داشته است، از سوی افرادی در حکومت ایران به وی پول پرداخت شده و هدایت شده است. همه این مدارک الان وجود دارند و همگان می توانند آنها را ببینند. ما تا زمانی که به طور دقیق چگونگی به کارگیری از همه مدارک در دادخواست پرونده را ندانیم، آن را مطرح نمی‌کنیم.»

رییس جمهوری آمریکا می‌گوید، این طرح توطئه بخشی «از الگوی رفتاری خطرناک و بی‌پروای حکومت ایران است.»

باراک اوباما تاکید کرد،که هیچ گزینه‌ای را در برخورد با ایران از روی میز کنار نخواهد گذاشت.

رییس جمهوری آمریکا همچنین تصریح کرد که واشینگتن تلاش خواهد کرد با بسیج جهانیان ایران را بیشتر منزوی کرده و شدید ترین تحریم ها را علیه جمهوری اسلامی اعمال کند.

در همین زمینه، دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه گفته است که بررسی تحریم‌های بیشتر ایران از جمله تحریم بانک مرکزی در دستور کار قرار گرفته و در حال بررسی است.

این مقام وزارت خزانه داری می‌گوید با تحریم‌های جدید، امور تجاری ایران به سمت انزوای بیشتری خواهد رفت.

وزارت خزانه داری آمریکا همچنین روز چهارشنبه شرکت هواپیمایی ماهان ایر را به دلیل همکاری نزدیک با نیروی قدس سپاه پاسداران و انتقال نیرو و تسلیحات به کشورهایی مانند سوریه و لبنان تحریم کرد.

باراک اوباما همچنین روز چهارشنبه در تماس تلفنی با ملک عبدالله، پادشاه عربستان، با وی درباره «طرح ایران» برای ترور سفیر عربستان در واشینگتن گفت و گو کرد.

بر اساس بیانیه کاخ سفید، رهبران دو کشور تاکید کردند که «باید پاسخ قاطع و یکپارچه بین‌المللی به کسانی داده شود که مسئول چنین اقدام‌هایی هستند.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024