سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 06.10.2011, 5:31


بی بی سی: شرکت اپل اعلام کرده که استیو جابز، مدیرعامل سابق این شرکت و یکی از بنیانگذاران آن که اخیرا به علت بیماری کناره گیری کرده بود، درگذشته است.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در بیانیه ای نسبت به آقای جایز که او را "یکی از بزرگترین نوآوران آمریکا" خواند ادای احترام کرده است.

کامپیوترهای مکینتاش، "آی فون"، "آی پاد" و "آی پد" از محصولاتی است که استیو جابز در تولید و عرضه آنها به بازار نقش مهمی داشته و از طریق این محصولات پرطرفدار، اپل را به یکی از پرسودترین شرکت های آمریکا و دنیا تبدیل کرده است.

شرکت اپل طی بیانیه ای اعلام کرده است: "اپل یک نابغه بینش ور و مبتکر و جهان یک انسان خارق العاده را از دست داد."

اپل می گوید که آقای جابز روز چهارشنبه از دنیا رفت. او ۵۶ ساله بود.

بنا بر گزارش ها، استیو جابز به سرطان لوزالمعده مبتلا بود.

مرگ آقای جابز یک روز پس از رونمایی نمونه جدید تلفن همراه آیفون رخ داده است.

استیو جابز از ماه ژانویه سال جاری در مرخصی بسر می برد.

او در نامه استعفای خود نوشته بود: "همواره گفته ام اگر روزی فرا برسد که نتوانم به وظایف و انتظاراتی که از من به عنوان مدیرعامل اپل می رود عمل کنم، خودم اولین کسی خواهم بود که این موضوع را به شما اطلاع خواهم داد. متاسفانه این روز فرا رسیده است."

استیو جابز از بنیانگذاران اپل در سال ۱۹۷۶ بود اما در سال ۱۹۸۵ آن را ترک کرد.

وی در سال ۱۹۹۷ به اپل بازگشت و در سال ۲۰۰۰ بار دیگر مدیریت تمام وقت آن را به عهده گرفت.

تیم کوک، یکی از مدیران ارشد اپل، پس از آقای جابز مدیرعامل جدید اپل شده است.

استیو جابز در اواخر ماه ژوئن سال ۲۰۰۹ پس از یک مرخصی درمانی شش ماهه فعالیت های کاری خود را مجددا آغاز کرده بود.

پزشکان در سال ۲۰۰۴ تشخیص دادند که آقای جابز به سرطان لوزالمعده مبتلاست.



واکنش ها

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در بیانیه ای ضمن ابراز اندوه از مرگ استیو جابز نوشت: "استیو یکی از بزرگترین نوآوران آمریکا بود - آنقدر شجاعت داشت که طور دیگری بیاندیشد، آنقدر جسارت داشت که بداند می تواند جهان را تغییر دهد، و آنقدر استعداد داشت که آن را عملی کند."

او نوشت: "او با ساختن یکی از موفق ترین شرکت های جهان از پارکینگ خانه اش، روحیه خلاق آمریکایی را به نمایش گذاشت. او با شخصی کردن کامپیوترها و قرار دادن اینترنت در جیب ما، انقلاب اطلاعات را نه تنها قابل دسترسی بلکه شهودی و لذت بخش کرد.... استیو دوست داشت بگوید هر روز را طوری زندگی می کند که انگار آخرین روز زندگی اش است. به همین خاطر، او زندگی را دگرگون کرد، بعضی صنایع را از نو تعریف کرد، و به یکی از نادرترین دستاوردها در تاریخ بشر دست یافت: او شیوه دیدن جهان برای هر یک از ما را عوض کرد."

"جهان یک انسان صاحب بینش را از دست داده است. و شاید هیچ تعریفی بالاتر از این نباشد که بخش بزرگی از جهان از طریق دستگاهی که او اختراع کرد از درگذشت او آگاه شد."

آقای اوباما با لورن همسر آقای جابز و خانواده او ابراز همدردی کرد.



بیل گیتس بنیانگذار مایکروسافت از رقبای بزرگ اپل نوشت: "جهان به ندرت شاهد کسی با این همه تاثیر است. تاثیر کارهای او تا نسل ها احساس خواهد شد. برای کسانی که مثل که با او کار کرده اند، این افتخاری فوق العاده بوده است."

آرنولد شوارتزنگر هنرپیشه و فرماندار سابق کالیفرنیا نوشت: "استیو هر روز زندگی اش رویای کالیفرنیا را زندگی کرد و جهان را تغییر داد و به همه ما الهام بخشید."

مارک اندرسون سرمایه گذار نوشت: "استیو بهترینِ بهترین ها بود. مثل موتزارت و پیکاسو، شاید هرگز مثل او زاده نشود."





گزارش دویچه وله:

استیو جابز درگذشت

شرکت پرنفوذ اپل یکی از مهمترین مدیران ارشد خود را از دست داد. جابز یکی از موسسان شرکت اپل بود و در عرصه‌ی ساخت محصولاتی همچون کامپیوترهای Mac، دستگاه پخش موسیقی ipod و تلفن همراه iphone سهمی بسزا داشت.

استیو جابز، مدیرعامل پیشین و یکی از موسسان شرکت اپل در سن ۵۶ سالگی در گذشت. یک روز پیش (۱۲ مهر/۴ اکتبر) زمانی که "تیم کوک" جانشین استیو جابز مدل جدیدی از iphone را معرفی کرد، هنوز کسی از شدت بیماری جابز اطلاعی نداشت.

درگذشت جابز تنها برای اپل و همکاران این شرکت تاثربرانگیز نیست، بلکه تاثیری عمیق بر جهان کامپیوتر و تلفن‌های همراه خواهد داشت. کمتر مدیری در دنیای جدید ارتباطات می‌شناسیم که در نوآوری‌های مهم دهه‌های گذشته سهمی بزرگ همچون استیو جابز داشته باشد.

در زمان ریاست جابز، اپل موفق شد که کامپیوترهای ‌Mac ، دستگاه‌های پخش موسیقی و ویدئوی ipod و لوح‌رایانه‌های ipad را به بازار عرضه کند. هر یک از این محصولات نمادی برای دوران جدید ارتباطات به شمار می‌‌آید. بسیاری از دوستداران و خریداران محصولات اپل بر این باورند که جای خالی جابز هرگز پر نخواهد شد.

شرکت اپل در سال ۱۹۷۶ تاسیس شد. حال مدیران این شرکت در نبود جابز باید نشان دهند که همچنان در عرصه نوآوری و چرخش‌های مهم ارتباطی و اطلاعاتی پیشتاز هستند.

بیماری و ادامه کار

بیماری استیو جابز موضوع پنهانی نبود. در سال ۲۰۰۹ میلادی نیز جابز مجبور به عمل جراحی شد و پیوند جگر را تجربه کرد. در سال ۲۰۰۵ میلادی نیز به خاطر سرطان غده‌های ترشحی تحت عمل قرار گرفته بود.

به‌رغم بیماری‌شدید، جابز هیچگاه بطور کامل از مسئولیت رهبری شرکت اپل کناره نگرفت. او مایل بود که محصولات جدید اپل را شخصاَ به مردم و رسانه‌ها معرفی کند.

فروش افسانه‌ای محصولات اپل

یکی از بزرگترین دستاوردهای جابز کمک به ساخت ipod بود. پس چند سالی که دستگاه جدیدی از اپل به بازار عرضه نشده بود، سرانجام در سال ۲۰۰۱ میلادی این دستگاه پخش موسیقی به بازار روانه شد. تا کنون بیش از ۲۵۰ میلیون دستگاه ipod به فروش رسیده است.

محصول استثنایی دیگر اپل تلفن همراه iphone بود. ورود این تلفن به بازار، جهان تلفن‌های همراه را بکلی تغییر داد. شرکت‌های رقیب که خود را بازنده می‌دیدند، مجبور به تقلید و پذیرش نوآوری‌های اپل شدند.

کارنامه شغلی جابز

گذشته شغلی استیو جابز نیز قابل توجه است. استیو به عنوان پسرخوانده در یک خانواده متوسط آمریکایی رشد کرد. در اواخر دهه‌ی هفتاد میلادی به کمک دوستش، "استیو ووزنیاک" در گاراژ خانه طرح شرکت اپل را ریخت.

در دهه هشتاد میلادی اپل به بازار بورس پیوست و به سرعت پله‌های ترقی را طی کرد. جابز که تحصیلات دانشگاهی خود را نیمه تمام رها کرده بود، در همین سال‌ها میلیونر شد.

جابز در سال ۱۹۸۳ از "جان اسکالی" رئیس پیشین شرکت پپسی‌کولا خواست که برای همکاری با وی به اپل به پیوندد. بر اساس حکایتی جابز از اسکالی می‌پرسد: «می‌خواهی باقی عمرت را با فروش "آب‌شکر" سپری کنی و یا می‌خواهی که شانس تغییر جهان را داشته باشی؟»

یک سال بعد یعنی در سال ۱۹۸۴ کامپیوتر Macintosh به بازار آمد. این نخستین کامپیوتر با صحفه‌ای گرافیکی بود که به سرعت از سوی شرکت مایکروسافت تقلید شد و مشابه‌ی آن در عرصه ساخت سیستم عامل ویندوز به کار گرفته شد.

پس از اختلاف نظر با اسکالی و جدال با مدیریت اپل، جابز در سال ۱۹۸۵ اپل را ترک کرد و دست به تاسیس شرکت جدیدی به نام NeXT زد. این شرکت بعدها از سوی اپل خریداری شد و بار دیگر جابز را در رهبری شرکت اپل قرار داد.

جابز بودیست بود و در کنار سرپرستی خانواده و مدیریت شرکت اپل دست به تاسیس استودیوی انیمشن Pixar زد. این شرکت موفق شد که چندین فیلم‌انیمشن پرفروش را نیز تولید کند، تا اینکه سرانجام از سوی کنسرن والت دیسنی خریداری شد و جابز به عنوان عضو هیئت امنا و بزرگترین سهام‌دار شخصی به این کنسرن پیوست.

آینده اپل

تیم کوک به عنوان جانشین جابز راهی دشوار پیش روی دارد. معرفی مدل جدید iphone 4 در روز سه‌شنبه (۴ اکتبر) بیش از آنکه سبب فزونی شوق و شعف خریداران شود، نومیدکننده بود. سهام اپل تنزل یافت. گرچه کوک یکی از مدیران باسابقه اپل است، اما تاکنون همیشه در پشت صحنه مشغول به کار بوده است.

کوک با تدوین استراتژی جدیدی بر آن است که محصولات اپل را به بهای نازل‌تری به بازار عرضه کند. اما هنوز نمی‌توان درباره موفقیت این استراتژی نظری داد. جالب اینکه جابز پیش از معرفی رسمی ipad نمونه‌ای از آن را به باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا هدیه داده بود، درست در زمان بحران اقتصادی که دارایی شرکت اپل بیش از دولت آمریکا برآورد می‌شد.





گزارش صدای آمریکا:

واکنش‌ها به مرگ استيو جابز


جابز با مرگ خود غول فن آوری عظيمی را برجای گذاشت، شرکتی که با محصولات منحصر به فرد و همچنين به دليل قدرت مسحور کننده اش توانست حتی شهر سياست زده واشنگتن را تسخير کند.

اين آقای جابز بود که طی چندين ملاقات با رئيس جمهوری آمريکا، آقای اوباما، به کاخ سفيد کمک کرد تا به وسايل الکترونيکی آخرين مدل مجهز شود.

رابطه شخصی اين دو نه تنها باعث شد تا آقای اوباما آخرين مدل آی پد را از دست استيو جابز هديه بگيرد، بلکه دستآورد بزرگترش برای رئيس جمهوری آمريکا دوستی با يکی از کاريزماتيک ترين سرشناسان دنيای فن آوری (سيليکان ولی) بود که می تواند در تلاش های رئيس جمهوری برای ابتکار در ايجاد شغل ياری اش دهد.

پس از انتشار خبر مرگ جابز روز چهارشنبه، آقای اوباما طی بيانيه ای گفت، جابز «يکی از بزرگترين مبتکران آمريکايی است، مردی که شجاعت کافی برای متفاوت انديشيدن، جسارت کافی برای اعتقاد به تغيير جهان، و استعداد کافی برای تغيير دادن جهان را داشت.»

آقای اوباما گفت، جابز «با ايجاد يکی از موفق ترين شرکت های روی زمين در گاراژ خانه اش، تجسم استعداد آمريکايی بود. او با شخصی کردن رايانه ها و با گذاشتن اينترنت در داخل جيب هايمان نه تنها انقلاب انفورماتيک را قابل حصول کرد، بلکه فهم آن را آسان و مفرح ساخت.

رئيس جمهوری آمريکا چنين ادامه داد، «جابز با پرداختن به داستانسرايی باعث تفريح و سرگرمی ميليون ها کودک و بزرگسال شد. استيو دوست داشت بگويد که هر روز را طوری می گذراند که انگار آخرين روز اوست. به اين دليل استکه او زندگی همه ما را دستخوش تغيير و صنايع کاملی را از نو تبيين کرد، و به يکی از معدود جايگاه های بشری دست يافت: او طرز ديدن جهان را برای همه ما متحول کرد.»

يکی از دوستان قديمی جابز، بيل گيتس، موسس شرکت ميکروسافت، نيز گفت که از خبر مرگ وی حقيقتا متاسف شده است. گيتس گفت، «من و استيو سی سال پيش با هم آشنا شديم، و از آن زمان تا بحال همکار، رقيب و دوست يکديگر در طول بيش از نيمی از عمرمان بوده ايم.»

در بيانيه آقای گيتس آمده است، «جهان کمتر کسی را بخود ديده است که تاثيری به ژرفای تاثير استيو داشته است. تاثيری که تا نسل های آينده محسوس خواهد بود. برای ما که شانس همکاری با او را داشته ايم، اين فرصت افتخار بزرگی بوده است. دلم برای استيو خيلی تنگ می شود.»



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024