پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 05.10.2011, 13:10


دویچه وله: یک روز پس از آنکه آیت‌الله خامنه‌ای از رسانه‌‌ها خواست موضوع اختلاس‌ها را «کش ندهند»، ۱۱ نمایندگان مجلس شکایت خود را از دولت پس گرفتند. آنها خواستار رسیدگی به «احتمال زد و بندهای کثیف بین صاحبان قدرت و ثروت» شده بودند.

در پی گسترش حساسیت‌ها در جامعه درباره اختلاس بی‌سابقه سه هزار میلیارد تومانی در سیستم بانکی کشور، ۱۱ نماینده مجلس در شکایتی به کمیسون اصل ۹۰ مجلس خواستار رسیدگی مجلس به «احتمال زد و بندهای کثیف بین صاحبان قدرت و ثروت» در این پرونده شدند.

این شکایت براساس ماده ۲۳۳ آیین‌نامه داخلی مجلس تنظیم شده بود. این ماده‌ی آیین‌نامه داخلی مجلس می‌گوید، هر گاه یك نارسایی یا كوتاهی یا خلافی به وسیله رئیس‌جمهور، وزرا یا رؤسای سازمان‌های اجرایی صورت گیرد، نمایندگان مجلس می‌توانند به كمیسیون اصل ۹۰ شكایت كنند تا به مسئله رسیدگی شود.

یازده نماینده مجلس از کمیسیون اصل ۹۰ خواسته بودند ماده ۲۳۳ درباره رئیس جمهور، رئیس کل بانک مرکزی و دیگر مسئولان دولتی اعمال شود.

نمایندگان مجلس در نامه خود نوشته بودند، چون «رسوایی اخیر که تعداد زیادی بانک دولتی و خصوصی درگیر آن بوده‌اند، ضربه سختی به اعتماد مردم به نظام بانکی و اداری کشور وارد کرده»، مقامات دولتی باید پاسخگوی آن باشند.

«احتمال زد و بندهای کثیف»

یازده نماینده مجلس با اشاره به «احتمال زد و بندهای کثیف بین صاحبان قدرت و ثروت» نوشته‌اند: «برخی از مقامات قوه مجریه بر خلاف قانون حمایت‌هایی اعمال کرده‌اند، برخی مسئولان بانکی بدون صلاحیت به کار گمارده شده‌اند و نظارت قانونی بر عملیات بانکی تعمدا یا از سر بی‌مسئولیتی یا ندانم کاری اعمال نشده است.»

به اعتقاد نمایندگان شاکی، «بررسی بی‌طرفانه و دقیق این فاجعه و کشف عوامل تعیین‌کننده در پیدایش آن» می‌تواند ابعاد بی‌اعتمادی مردم را کم کند.

اما پس از آنکه آیت‌الله خامنه‌ای به رسانه‌ها در مورد ادامه پرداختن به پرونده اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی هشدار داد، نمایندگان مجلس نیز شکایت خود را پس گرفتند.

آیت‌الله خامنه‌ای روز دوشنبه (۳ اکتبر/۱۱ مهر) از رسانه‌ها خواست درباره ماجرای اختلاس «بیش از این جنجال و هیاهو نکنند». آقای خامنه‌ای گفت: «عده‌ای می‌خواهند از این حوادث برای زدن توی سر مسئولین سوءاستفاده کنند.»

«ادامه هیاهو به صلاح نیست»

اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی که به گفته‌ی رسانه‌ها در تاریخ ایران بی‌سابقه است، در سیستم بانکی‌ای صورت گرفته که تماما دولتی است. محمد جهرمی، یکی از کسانی که در این پرونده از او نام برده شده، پیشتر وزیر دولت احمدی‌نژاد بود و مغز اقتصادی دولت به حساب می‌آمد.

اختلاس در یکی از شعبه‌های بانک صادرات در خوزستان صورت گرفته است. قوه قضاییه می‌گوید ۲۲ نفر را در این ارتباط بازداشت کرده است.

آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی روز دوشنبه خود گفت: «وقوع چنین مسائلی، ذهن و دل مردم را مشغول، و دل بسیاری را نیز می‌شکند...ادامه هیاهو و جنجال، بخصوص اگر عده‌ای بدنبال استفاده‌های دیگر از این مسائل باشند، به صلاح نیست و همه باید مراقب باشند»

حسین نجابت نماینده تهران در مجلس به خبرگزاری فارس گفت: «با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینكه باید فضای آرامی در سطح جامعه وجود داشته باشد تا مسئولین بتوانند به مسئله تخلف سه هزار میلیارد تومانی رسیدگی كنند، امضاء‌كنندگان نامه تصمیم گرفتند فعلاً نامه شكایت خود را پیگیری نكنند.»

حسین نجابت، احمد توكلی، الیاس نادران، علیرضا زاكانی و پرویز سروری نمایندگان تهران، حمیدرضا فولادگر نماینده اصفهان، جواد جهانگیرزاده و نادر قاضی‌پور نمایندگان ارومیه، محمد دهقان نماینده طرقبه و چناران، امین‌حسین رحیمی نماینده ملایر و سید حسین دهدشتی نماینده آبادان، ۱۱ نماینده‌ای بودند كه درباره تخلف ۳هزار میلیاردی به كمیسیون اصل ۹۰ شكایت كرده بودند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024