جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 04.10.2011, 10:39


بنا بر گزارش‌های منابع خبری از ایران، در نشست عبدالله نوری و محمد خاتمی این دو نفر درچند محور به تبادل نظر پرداختند. از جمله تاکید فراوان و جدی بر لزوم آزادی زندانیان سیاسی وعقیدتی خصوصا فعالان سیاسی و دانشگاهی و جوانان بی‌نام و نشانی که فقط به خاطر ابراز عقیده‌ای متقاوت در زندان‌ها در شرایطی سخت بسر می‌برند.

در دیدار خاتمی و نوری، لزوم آزادی سریع رهبران سرافراز جنبش سبز آقایان میر حسین موسوی و مهدی کروبی از بازداشت غیر قانونی و نیز اعلام مجدد حمایت از مواضع آنها مورد تاکید قرار گرفت.

همچنین استفاده از فضای انتخابات پیش رو جهت تشریح و تبیین اهمیت برگزاری انتخابات آزاد به عنوان یکی از حقوق حیاتی و مسلم مردم که حاکمیت تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند شهروندان را از این نعمت و حق الهی محروم کند، مورد تاکید قرار گرفت.

در گفت‌وگوهای عبدالله نوری و سید محمد خاتمی به برخی از راهکارهای خروج حاکمیت از بحران مشروعیتی که در آن گرفتار است اشاره شده است:

* حاکمیت موظف است شرایط را برای برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه آماده کند. برگزاری انتخابات آزاد باید به نحوی باشد که تمام فعالان و جریانات سیاسی که دغدغه ای جز حفظ منافع ملی ندارند بتوانند در آن شرکت کنند و انتخاب نهائی توسط مردم صورت گیرد.

* انتخابات آزاد باید بدون دخالت نهادهای امنیتی و نظامی وهمچنین بدون دخالت و تاثیر گذاری مجریان و ناظران در نتیجه‌ی انتخابات شکل بگیرد. انتخابات آزاد باید بافرایندی بسیار شفاف وروشن برای افکار عمومی برگزار شود.

* عدم برگزاری انتخابات آزاد، عدم نظارت مستقیم و موثر مردم و نیز عدم حضور مطبوعات و رسانه‌های آزاد و مستقل باعث ایجاد فساد گسترده در ارکان حکومت گردیده که این روزها نمونه هایی ازآن برای مردم هویدا گردیده.

* بازگرداندن اعتماد افکارعمومی و مشروعیت آسیب دیده نظام در گرو برگزاری انتخابات آزاد است. در کشورهایی که انتخابات آزاد برگزار می‌گردد، شرکت درانتخابات استفاده از حقی مسلم توسط مردم می‌باشد و طبیعتا شرکت در انتخابات تایید عملکرد حاکمان نمی‌باشد.

* اهمیت حرکت بخش‌های عاقل و ریشه دار نظام و حاکمیت در مسیر جبران اشتباهات و کج روی هائی که خصوصا در چند سال اخیر صورت گرفته است.

* لزوم تدبیرعقلای نظام در جهت نجات هر چه سریعتر کشور از آسیب های مهیب و بی نظیری که در سالهای اخیربه دلیل سوءمدیریت و فساد گسترده در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بین المللی منافع ملی را به چالش جدی کشیده

* توصیه موکد به تصمیم گیرندگان اصلی نظام که جهت کوتاه شدن دیوار بی اعتمادی میان اکثریت مردم با حکومت باید فضای امنیتی و اطلاعاتی برچیده شود و نخبگان ، فرهیختگان، اصحاب رسانه و مطبوعات مستقل و منتقد، دانشگاهیان و روحانیون بتوانند بدون هیچ نگرانی و محدودیت مشکلات، کمبودها ، سوء مدریت‌های موجود در ساختار قدرت در حوزه های مختلف را نقد کنند.

* درصورت آغاز اعتمادسازی و کوتاه کردن دیوار بی‌اعتمادی توسط نظام با اکثزیت مردم، نخبگان، دانشگاهیان، فعالان سیاسی، روحانیت، کارگران، زنان و جوانان می‌شود به مرور جهت آینده ایران و نجات منافع ملی و با حفظ اصول محوری اصلاحات و جنبش سبز با محوریت تمام اصول قانون اساسی با نظام و حاکمیت وارد گفتگو یی انتقادی و اصلاحی شد.

* همچنین همزمان راهکارهای عملی اصلاح قانون اساسی جهت تضمین رعایت حداکثر حقوق مردم و برگزاری انتخابات آزاد توسط حاکمیت در زمانی مشخص بررسی و اجرا شود.

* حامیان اصلاحات و جنبش سبز از جنبش‌های آزادی خواهی و دموکراسی خواهی در منطقه حمایت قاطع می‌کنند و از حاکمان مستبد و تمامیت‌خواه این کشورها می‌خواهند تا دیر نشده صدای مردم خویش را بشنوند.

* از حکومت می‌خواهیم در راستای منافع ملی و رعایت توصیه‌های موکد پیشوایان دینی نسبت به تمام حرکتهای آزادیخواهانه درمنطقه از بحرین تا سوریه نگاه و تحلیلی عادلانه و منصفانه داشته باشد.

* حکومت از حمایت و پشتیبانی نسبت به حکومت مستبد، دیکتاتور و سرکوبگر بشار اسد در سوریه دست بردارد. مسلما درآینده نزدیک تعیین سرنوشت در کشورهای منطقه را مردم آزادیخواه رقم خواهند زد.



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024