شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 30.09.2011, 21:57


سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری و بلادرنگ آقایان مهدی کروبی و میرحسین موسوی دو رهبر مخالفان ایران و همچنین خانم زهرا رهنورد همسر میرحسین موسوی گردید.

بیانیه عفو بین الملل تاکید دارد که این سه تن «بدون هیچگونه حکم بازداشت، اتهام و یا محاکمه‌ای» در بازداشت خانگی بسر می برند و نظر به اینکه ایشان بطور خودسرانه از آزادی هایشان محروم شده اند، مقامات جمهوری اسلامی می بایستی بی درنگ ایشان را آزاد کنند.

«مهدی کروبی و میرحسین موسوی دو رهبر مخالفان در ایران، به همراه زهرا رهنورد همسر میرحسین موسوی بدون هیچگونه حکم بازداشت، اتهام و یا محاکمه ای همچنان در بازداشت خانگی بسر می برند. حدود نهم مردادماه سال جاری مهدی کروبی بدون همسرش به آپارتمان کوچکی منتقل گردید».

به گفته سازمان عفو بین الملل «هر سه نفر برای دسترسی به خانواده و وکلای قانونی شان با محدودیت هایی روبرو هستند».

«شهریورماه سال جاری، فاطمه کروبی همسر مهدی کروبی، در نامه ای به رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ضمن آشکار کردن جزئیات بازداشت خانگی غیرقانونی همسرش، نسبت به سلامتی وی ابراز نگرانی کرد. خانم کروبی اشاره کرد که در طول بازداشت خانگی مهدی کروبی، وی از دسترسی به کتاب، روزنامه، تلفن، ملاقات منظم، هواخوری و… محروم بوده است. وی همچنین پیشتر گفته بود که مهدی کروبی، ۷۴ ساله، به یک آپارتمان کوچک منتقل شده است. فاطمه کروبی همچنین درخواست پزشک مستقل و مورد اعتماد خانواده برای معاینه آقای کروبی کرده بود».

در این بیانیه همچنین آمده است که «فرزندان میرحسین موسوی هم گفته اند که کلیه ارتباطات والدینشان به دنیای خارج و نیز دسترسی ایشان به روزنامه، رادیو و حتی لوازم نوشتاری قطع شده است».

پس از فراخوان مهدی کروبی و میرحسین موسوی برای راهپیمایی در حمایت از مردم تونس و مصر در پانزدهم بهمن ماه، این دو به همراه زهرا رهنورد از اواسط بهمن ماه سال ۸۹ بدین سو در انظار عمومی دیده نشده اند. در ابتدا محل نگهداری ایشان نامعلوم بود، اما بعدها مشخص شد که ایشان بدون هیچگونه حکم بازداشتی تحت بازداشت خانگی بسر می برند. در ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری فاطمه کروبی همسر مهدی کروبی برای دوره ای کوتاه به جهت درمان پزشکی اجازه خروج از حبس خانگی را یافت. سازمان عفو بین الملل بر این باور است که خانم کروبی پس از انتقال مهدی کروبی به آپارتمانی کوچک به تنهایی، در بازداشت خانگی بسر نمی برد.

سازمان عفو بین الملل همچنین در این بیانیه از همگان می خواهد تا با ارسال فوری نامه به دفاتر رئیس قوه قضائیه، رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی، با بیان اینکه آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی و همچنین خانم زهرا رهنورد بطور خودسرانه از آزادی هایشان محروم شده اند، خواستار آزادی بی درنگ ایشان شده و مقامات جمهوری اسلامی را به اطمینان دادن از اعطای دسترسی فوری و منظم ایشان به خانواده هایشان، وکلای منتخب خود و همچنین خدمات مناسب درمانی فراخوانده، و همچنین از ایشان مؤکداً خواستار حذف محدودیت های غیرقانونی در مورد آزادی بیان و آزادی تشکل ها و اجتماعات گردند.



منبع: کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024