سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 29.09.2011, 8:10


جان بينر، رييس مجلس نمايندگان آمريکا و ويليام هيگ، وزير خارجه بريتانيا روز چهارشنبه از ايران خواستند حکم اعدام يوسف نادرخانی، کشيش مسیحی ايرانی را که طبق رای دادگاهی در رشت به مجازات اعدام محکوم شده را متوقف کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان بينر گفت: «به مقامات ايران اعلام می کنم دست از اين راه تاريکی که می روند بردارند و حکم يوسف نادرخانی را لغو کرده و او را بدون قيد و شرط و خيلی سريع آزاد کنند.»

دو سال پيش در ماه ژوئن، يوسف نادرخانی کشيش ايرانی پيرو کليسای انجيلی و همسرش که هر دو از اسلام به مسيحيت گرويده اند در شهر رشت بازداشت شدند. دادگاه آقای نادرخانی را به «ترک دين سازماندهی» و «دعوت ساير مسلمانان به مسيحيت»، «ايجاد يک کليسای مخفی در خانه خود» و «ابراز مخالفت آشکار با اسلام» متهم کرده است.

ويليام هيگ، وزير خارجه بريتانيا هم روز چهارشنبه ۲٨ سپتامبر طی بيانيه‌ای از گزارش‌هايی مبنی بر احتمال اعدام کشيش يوسف نادرخانی در ايران به شدت ابراز تاسف کرد.

به گزارش سايت وزارت خارجه بريتانيا در ايران، آقای هيگ در بيانيه خود گفته است: «گزارش هايی درباره اين که کشيش يوسف نادرخانی، رهبر يکی از کليساهای ايران، پس از امتناع از دستور دادگاه عالی ايران مبنی بر بازپس گرفتن اعتقادات مذهبی خود ممکن است به زودی اعدام شود به شدت من را متأثر کرده است. اين نشان دهنده تمايل رژيم ايران به عدم پايبندی به قوانين اساسی خود و تعهدات بين‌المللی [اين کشور] برای رعايت آزادی مذاهب است. من به شجاعت کشيش يوسف ندرخانی که هيچ عمل خلافی مرتکب نشده، ادای احترام می‌کنم و از مقامات ايرانی می‌خواهم تا مجازات وی را لغو کنند.»

وبسايت «اتحاد مسيحيان جهان» که مقر آن در لندن است هم طی بيانيه ای از مقامات جمهوری اسلامی ايران خواسته تاحکم اعدام را متوقف کرده و اين کشيش جوان را آزاد کنند.

«کری کاکونده» مسئول امور مطبوعاتی اين مرکز به راديو فردا گفت: «طبق اطلاعات تاييد شده ای که ما در دست داريم، روز چهارشنبه بار ديگر تيم دفاعی يوسف نادرخانی به دادگاه مراجعه کرده و دفاع خود را مطرح کرده اند. بار ديگر قاضی درخواست کرده که آقای نادرخانی اعتقادات مذهبی خود را پس بگيرد ولی يوسف نادرخانی زير بار آن نرفته و آن را رد کرده است.»

خانم کاکونده افزود: «قاضی دادگاه می گويد وی قبل از گرايش به آيين مسيحيت مسلمان بوده و در نتيجه مرتکب خروج از دين شده و مستحق مجازات است.»

يوسف نادرخانی که در حال حاضر بيش از ۳۰ سال سن دارد، در زمانی که ۱۹ سال داشته به آيين مسيحيت گراييده و در سال های اخير، کشيش کليسايی کوچک به نام «کليسای ايران» بوده است.

به گفته خانم کاکونده، در هفته جای سه بار آقای نادرخانی به دادگاه رفته و در هر سه جلسه قاضی دادگاه از او خواسته از اعتقاد خود برگردد.

پس از اعلام رای دادگاه بدوی در رشت برای حبس ابد برای همسر نادرخانی و اعدام برای خودش، نادرخانی و همسرش تقاضای تجديد نظر کردند که دادگاه تجديد نظر پرونده را به رشت پس فرستاد. همسر آقای نادرخانی که به حبس ابد محکوم شده بود، در حال حاضر از زندان آزاد شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وکيل مدافع آقای نادرخانی گفته بود چندی پيش دادگاه رشت حکم اعدام را لغو کرد ولی در روزهای اخير گزارش هايی منتشر شده که می گويد حکم اعدام بار ديگر تاييد شده و قرار است برای اجرای ابلاغ شود.

آلمان خواستار لغو حکم اعدام کشيش ايرانی شد

وزارت خارجه آلمان و دبير کل دمکرات مسيحی اين کشور (CDU) خواستار لغو حکم اعدام کشيش ايرانی، يوسف ندرخانی شدند.

هرمن گروهه دبير کل حزب دمکرات مسيحی (حزب صدراعظم آلمان) در نامه‌ای به سفارت ايران از اينکه يوسف ندرخانی از حق اوليه خود مبنی بر انتخاب دين محروم است ابراز «وحشت» و «خشم» کرده است.

اين سياستمدار آلمانی همراه وزارت خارجه اين کشور و سازمان آلمانی «جمعيت بين ‌المللی دفاع حقوق بشر» خواستار لغو حکم اعدام يوسف ندرخانی شده است. يوسف ندرخانی به دليل «خروج از دين اسلام» و «تبليغ تعاليم غيراسلامی» به مرگ محکوم شده است.


کشیش ندرخانی توبه نکرد؛ انتظار برای دریافت حکم


صبح چهارشنبه ۶ مهرماه آخرین جلسه دادگاه یوسف ندرخانی، کشیش متهم به ارتداد در حالی برگزار شد که او علیرغم درخواست های متعدد قاضی دادگاه حاضر به توبه نشد و در همان مذهب مسیحیت باقی ماند.

محمد علی دادخواه، وکیل یوسف ندرخانی با اظهار امیدواری از اینکه دادگاه بالاخره حکم برائت موکلش را صادر کند به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت:« سه روز او را به دادگاه آوردند که توبه کند، هر سه روز او منکر توبه شد. من در آخرین دفاعم گفتم که امکان اعدام او از منظر شرع و قانون خودمان و حقوق بین الملل درست و قانونی نیست و تصورم این است که دادگاه نظرات من را پذیرفت. من امیدوارم دادگاه حکم برائت وی را بدهد و ظرف یک هفته آینده آزاد شود. چون حکم ارتداد که از قبل حذف شد و در خصوص توبه هم من دفاعیات لازم را کردم که قانونی نیست.»

یوسف ندرخانی، کشیش ۳۲ ساله‌ی است که از پدر و مادری مسلمان به دنیا آمده و در سن ۱۹ سالگی به دین مسیحیت گرویده است. او تا قبل از بازداشتش کشیش جماعتی حدود ۴۰۰ نفر از مسیحیان اهل رشت بوده است. حکم اعدام او به جرم ارتداد در تاریخ اول شهریور ۱۳۸۹ توسط شعبه یازدهم دادگاه تجدید نظر استان گیلان تایید شد با این حال خوشبختانه در تاریخ ۷ تیرماه امسال حکم اعدام از سوی دیوان عالی کشور نقض شد اما منوط به توبه آقای ندرخانی شد. این متهم اولین دادگاهش روز یکشنبه سه مهرماه برگزار شد که به سه جلسه دادگاه دیگر نیز تا روز چهارشنبه ادامه پیدا کرد.

محمدعلی دادخواه در خصوص روند دادگاه موکلش گفت: «رییس دادگاه به موکلم می گفت بگو که من ازمسیحیت برگشتم و بگو که اسلام را ناسخ ادیان دیگر می‌دانم و او می گفت من این را نمی گویم.»

دادخواه ادامه داد: قبلا رای اعدام دادگاه تجدید نظر به دیوان عالی کشور فرستاده شده بود و از آنجا که فاقد پشتوانه قانونی و منطقی بود اعدام حذف شد اما دیوان خواسته بود از او توبه بگیرند و اگر توبه نکند باز هم اعدام شود. من در دادگاه گفتم از نظر قانون کشورمان، عرفان اسلامی، و نظرات فقه های مانند منتظری ، اردبیلی و صانعی توبه گرفتن از نظر قانونی درست نیست. ما نظرات خاص این اشخاص را درباره این پرونده گرفته بودیم. به دادگاه گفتم که از منظر حقوق بین الملل که کشور ما هم آن را پذیرفته است این حرکت قانونی نیست. متاسفانه دادگاه در جلسه روز اول زیاد با من خوش رفتاری نکرد و استنباط هایشان از حضور من دور از اصول بود.

دادخواه از برخورد ناصحیح عوامل دادگاه در جلسه اول گفت: « فکر می کردند که من رفتم تا به موکلم بگویم توبه نکند، می گفتند وگرنه چرا من باید اینهمه راه دور را تا آنجا بروم و در دادگاه شرکت کنم. یا مثلا جلوی در به من گفتند که اگر فردا با کراوت بیایی راهت نمی دهیم که من باز هم با کروات رفتم.»

وکیل ندرخانی گفت: «ما در نظام حقوقی مان و فهرست عناوین کیفری مان اصلا عنوانی تحت عنوان ارتداد نداریم و از آنجا که طبق قانون اساسی اصل قانونی بودن جرم و مجازات را پذیرفتیم بنابراین دولت باید بر این نکته پافشاری کند تا حقوق مردم حفظ شود وگرنه ممکن است بعضی از دادوران در هنگام دادرسی چنین اقداماتی را انجام دهند.»


منابع گزارش: رادیو فردا، کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، ‌دویچه وله



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024