سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 27.09.2011, 18:45


بزرگترین اختلاس تاریخ اقتصادی ایران پس از کشمکش‌های فراوان سرانجام اولین قربانی‌های خود را گرفت و در فاز اول عزل و استعفای چهار مقام ارشد بانکی رقم خورد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اختلاس بزرگ وابسته به امیر منصور آریا که در اقتصاد ایران زلزله به پا کرده، همچنان پس لرزه‌های آن ادامه دارد و امروز شوک جدیدی به سیستم بانکی وارد شد.

این شوک ابتدا از استعفای مدیرعامل بزرگترین بانک ایران یعنی بانک ملی آغاز شد و با عزل دو مقام ارشد بانکی و در دستور کار قرار گرفتن عزل یک مدیرعامل یک بانک خصوصی ادامه یافت.

مدیرعامل بانک ملی امروز ضمن عذرخواهی از مردم، استعفای رسمی خود را به وزیر امور اقتصادی و دارایی تقدیم کرد که بلافاصله با موافقت سید شمس الدین حسینی مواجه شد.

اگرچه در ابتدا انتشار خبر استعفای مدیرعامل بانک ملی و موافقت وزیر اقتصاد با این استعفا، در برخی رسانه ها تکذیب شد اما خبرگزاری مهر به منابع خبری خود اطمینان داشت تا اینکه متن استعفای محمودرضا خاوری منتشر شد.

خاوری در متن استعفای خود خطاب به وزیر اقتصاد آورده است:

«احتراماً سوء استفاده گروه سرمایه گذاری امیرمنصور آریا، از ابزارهای تأمین مالی بانکی خشم افکار عمومی را برانگیخت و موجب قضاوت های متفاوتی در مورد عملکرد نظام بانکی کشور شد. گرچه ریشه اصلی این سوء استفاده در بانک صادر کننده اعتبارات اسنادی بوده و تردیدی در مسئولیت بانک صادرات نمی باشد، لیکن «اداره کل امور شعب» بانک ملی ایران هم با تجاوز از حدود اختیارات، بدون توجه به دستورات کتبی این جانب و عضو ذیربط هیئت مدیره و نقض تذکرات کتبی مدیریت امور اعتباری و مدیریت امور تظارت و بازرسی، با قبول ریسک فوق العاده عظیمی در تنزیل اعتبارات اسنادی (صرفاً به اتکاء تعهد قطعی بانک صادرات ایران) در شکل گیری این پدیده شوم بی تأثیر نبوده است.»

در ادامه متن این استعفا آمده است، این جانب از طرف خود و کارکنان شریف و زحمتکش بانک ملی ایران با ابراز تأسف از عملکرد «اداره کل امور شعب مناطق آزاد» از ملت شریف ایران عذرخواهی کرده و ضمن تأکید بر بقاء مسئولیت بانک صادرات ایران، به احترام افکار عمومی استعفاء خود را تقدیم حضور جنابعالی می کنم.

دومین قربانی اختلاس بزرگ

دومین قربانی اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی، محمد جهرمی مدیرعامل بانک صادرات ایران بود که گفته می شود وی حاضر به استعفا نشده و در نهایت کمیته منتخب دولت رای به برکناری جهرمی داده است.

از جهرمی که همواره به عنوان یکی از تئوریسین‌های اقتصادی دولت نهم یاد می شد، در دولت دهم دیگر وی نه تنها تئورسین نبود بلکه سمت‌های خود را نیز در این دولت یکی پس از دیگری از دست داد که حذف از شورای پول و اعتبار - پیش از برکناری از مدیرعاملی بانک صادرات ایران - آخرین آن بود.

سومین و چهارمین قربانیان

در این میان، ولی ضرابیه که جوانترین مدیرعامل نظام بانکی کشور است نیز سومین قربانی فساد مالی بزرگ خواهد بود. کمیته منتخب دولت به دلیل اینکه بانک سامان به عنوان یکی از دو بانک اصلی تنظیم کننده اعتبارات اسنادی مزبور بود و سقف‌های مجاز را رعایت نکرده بود، تصمیم به برکناری مدیرعامل این بانک گرفته است که البته بانک مرکزی اقدامات لازم را در این خصوص انجام خواهد داد.

در عین حال، فرزاد احمدی عضو هیئت مدیره بانک ملی نیز توسط وزیر اقتصاد از سمت خود عزل شد. احمدی علاوه بر عضویت در هیئت مدیره، مسئول امور شعب مناطق آزاد که خاوری از عملکرد این بخش در ماجرای اختلاس ابراز تاسف کرده، بوده است.

البته به نظر می رسد که هنوز خانه تکانی‌ها ادامه داشته باشد و به زودی هیئت مدیره بانک صادرات و دیگر بانکها با خانه تکانی گسترده مواجه خواهند شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024