سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 22.09.2011, 10:00


پکن می‌داند ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است اما کاری ندارد

روزنامه اسراییلی ‌هاآرتص در مصاحبه‌ای با یك كارشناس چینی مسایل خاورمیانه به نقل از وی نوشت كه دولت پكن از تلاش ایران برای دست یابی به سلاح هسته‌ای آگاه است.

به گزارش عصر ایران پروفسور "یینگ گانگ" استاد آكادمی علوم اجتماعی چین كه كارشناس مسایل خاورمیانه است اخیرا به دعوت یك نهاد اسراییلی سفری به سرزمین‌های اشغالی داشته است .

وی در مصاحبه‌ای با روزنامه‌ هاآرتص گفت:‌ "با وجودی كه ایران مدعی است اهداف برنامه‌های هسته‌ای‌اش صلح آمیز است، اما دولت چین و سازمان‌های اطلاعاتی این كشور می‌دانند كه ایران به دنبال كسب سلاح هسته‌ای است."

این استاد چینی با ابراز نگرانی از این مساله افزود كه كشورش به دلیل نیاز به انرژی و واردات نفت از ایران چاره‌ای جز گسترش روابط با تهران ندارد.

وی افزود: ‌"موضع دولت چین مشخص است، ما نه به دنبال صدور انقلاب كمونیستی خود به كشورهای خاورمیانه هستیم و نه از جنبش‌های دموكراتیك (بهار عربی) حمایت می‌كنیم. ما برای اقتصادمان به دنبال نفت خاورمیانه هستیم و برای تضمین صدور جریان نفت، خاورمیانه‌ای با ثبات می‌خواهیم."

وی با اشاره به تغییر سیاست خارجی چین در ده‌های گذشته گفت:‌ "‌چین در دوران جنگ سرد از موضع اعراب در قبال اسراییل حمایت می‌كرد اما الان ما سیاست خارجی خود را تغییر داده‌ایم و با اسراییل هم دوست هستیم. ما هم اكنون با ترك‌ها، اسراییلی‌ها، اعراب و ایرانی‌ها دوست هستیم."

این استاد چینی درباره برنامه‌های هسته‌ای ایران افزود :‌"‌طبق محاسبات ما دولت ایران هنوز تصمیم نهایی برای تولید سلاح هسته‌ای را نگرفته است ولی درجهت دستیابی به توانایی تولید این نوع سلاح‌ها حركت می‌كند ."

وی افزود:‌ "‌من اخیرا با سفیر ایران در پكن ملاقات كردم و به او گفتم شما فرصت تولید سلاح هسته‌ای را از دست داده اید ، چرا كه اگر یك بمب اتم تولید كنید به خاطر این اقدامتان مجبورید با ایالات متحده ، اسراییل ، غرب و كشورهای عربی منطقه درگیر شوید."

وی افزود: ‌" ‌من در عوض به سفیر ایران پیشنهاد دادم راه ژاپن را انتخاب كنند، ژاپن هم اكنون یك قدرت هسته‌ای است و علی رغم اینكه راكتورهای هسته‌ای دارد و مقادیر قابل توجهی اورانیوم غنی شده و پلوتونیوم در اختیار دارد دست به ساخت سلاح هسته‌ای نزده است. هر چند تولید سلاح هسته‌ای برای ژاپن همواره به عنوان یك گزینه مطرح بوده است و اگر دولت ژاپن بخواهد در فاصله زمانی اندكی توانایی تولید سلاح هسته‌ای را دارد."

وی در پاسخ به سوال روزنامه‌هاآرتص درباره واكنش سفیر ایران به این پیشنهاد وی ، گفت :‌" سفیر واكنشی نشان نداد و فقط به حرف‌های من گوش كرد."

این استاد دانشگاه چینی در ادامه درباره موضع كشورش درباره حمله احتمالی اسراییل به ایران، گفت:‌ "‌چین مخالف هر گونه حمله نظامی به ایران است چرا كه در این صورت ثبات منطقه به خطر افتاده و صدور جریان نفت آسیب خواهد دید. اما اگر اسراییل تصمیم به حمله به ایران داشته باشد چین جلوی تل آویو را نخواهد گرفت. با توجه به تمام این دلایل اسراییل و كشورهای خاورمیانه به كشوری چون چین نیاز دارند. اسراییل به توان چین نیازمند است."



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024