چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 20.09.2011, 14:47


بعد از ظهر سه‌شنبه،‌۲۹ شهریور، برهان‌الدین ربانی، رییس شورای عالی صلح افغانستان در اثر انفجاری در نزدیکی محل سکونت‌اش کشته شد. یک مقام پلیس کابل کشته‌شدن ربانی را تایید کرده است.

محمد ظاهر، رییس تحقیقات جنایی پلیس ولایت کابل به خبرگزاری رویترز گفته است که برهان‌الدین ربانی کشته شده است. او گفت انفجار در مقابل منزل مسکونی ربانی اتفاق افتاده است.

ایوب سالنگی، از مسئولان امنیتی کابل در گفتگو با صدای آلمان وقوع انفجار در مجله وزیر اکبر خان را که خانه برهان الدین ربانی در آن قرار دارد تایید، اما از کشته شدن برهان الدین ربانی اظهار بی‌اطلاعی کرد.

همچنین مقام‌های وزارت کشور افغانستان وقوع انفجار را تایید می‌کنند اما می گویند جزییات حادثه هنوز مشخص نشده است.

شاهدان عینی گفته اند که برهان الدین ربانی رییس شورای عالی صلح در این انفجار کشته شده و معصوم استانکزی رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح نیز شدیدا زخمی شده است. هنوز جزییات قضیه روشن نیست.

حشمت الله ستانکزی، سخنگوی پولیس کابل گفت که احتمال دارد این انفجار یک حمله انتحاری بوده باشد.

برهان الدین ربانی که رییس دولت مجاهدین بود، توسط حامد کرزی به عنوان رییس شورای عالی صلح انتخاب شده بود تا طالبان را به میز مذاکره بکشاند.

ربانی اخیراً به شدت از گروه طالبان انتقاد کرده بود. او طالبان را جریان انحرافی خوانده و گفته بود که آنها مدرسه‌های دینی را به مراکز تربیت تروریسم تبدیل کرده‌اند.


برهان‌الدین ربانی دو روز پیش در تهران در کنفرانس «بیداری اسلامی» شرکت کرده بود




برهان‌الدین ربانی از رهبری حزب جمعیت اسلامی تا ریاست شورای صلح

منبع: بی بی سی

برهان الدین ربانی، رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان و از رهبران برجسته "جهادی" در افغانستان بود.

او پس از تکمیل آموزش های اسلامی خود در قاهره، در دهه ۱۹۶۰ میلادی به کابل برگشت و به یکی از مخالفان اصلاحات سکولار (جدایی دین از سیاست) محمد ظاهر، شاه وقت افغانستان تبدیل شد .

آقای ربانی که امروز سه شنبه (۲۰ سپتامبر/۲۹ سنبله) در کابل ترور شد، در سال ۱۹۴۰ در فیض آباد ولایت بدخشان، در شرق افغانستان بدنیا آمده است .

او مکتب را در زادگاه خود، ولایت بدخشان و یک مکتب مذهبی را در کابل تکمیل کرد و پس از آن وارد دانشکده شرعیات دانشگاه کابل شد .

آقای ربانی در سال ۱۹۶۸ از دانشگاه معتبر الازهر مصر، در رشته فلسفه اسلامی درجه فوق لیسانس گرفت و به کابل بازگشت .

مبارزه مسلحانه با دولت

برهان الدین ربانی در سال ۱۹۷۱ حزب جمعیت اسلامی را بنیانگذاری کرد، حزبی که فراز و فرودهای زیادی را در سالهای جنگ داخلی افغانستان تجربه کرد و آقای ربانی تا حالا نیز رهبری آن را برعهده دارد.

پس از کودتای محمد داوود خان علیه ظاهر شاه و ایجاد دولت جمهوری در افغانستان، آقای ربانی به پاکستان رفت و سازماندهی حملات مسلحانه علیه دولت داوود خان را شروع کرد .

اما او پس از اشغال افغانستان از سوی شوروی سابق به شهرت رسید و در همین زمان بود که توانست حزب جمعیت اسلامی را از طریق پاکستان، با مقدار زیادی از سلاح و پول مجهز کند .

رئیس جمهوری

بدنبال سالها جنگ علیه دولت وقت، گروه های مجاهدین در سال ۱۹۹۲ وارد کابل شدند.

برای دو ماه صبغت الله مجددی ریاست دوره موقت دولت مجاهدین را بر عهده داشت ولی رسما آقای ربانی اولین رئیس دولت اسلامی افغانستان اعلام شد.

زمانی که آقای ربانی در سال ۱۹۹۲ رئیس جمهور دولت مجاهدین شد، به نظر می رسید که تمایلی به کناره گیری از قدرت پس از تکمیل دوره ریاست جمهوری ۴ ماه خود، ندارد .

او قادر شد که زمان انتقال قدرت را در پایان دوره ریاست جمهوری خود برای چندین ماه با ارایه این دلیل که مشکلات امنیتی وجود دارد، به تاخیر بیاندازد و پس از آن به توافقی رسید که خود همچنان به عنوان رییس جمهور باقی بماند و رقیب عمده ای او، گلبدین حکمتیار، به نخست وزیری افغانستان برسد.

جنگ داخلی

افغانستان اما پس از سال ۱۹۹۲، وارد جنگ خونین داخلی شد که تلفات سنگینی را بر غیرنظامیان وارد کرد و از کابل، پایتخت افغانستان، یک ویرانه ساخت .

سازمانهای بین المللی حقوق بشری، از جمله سازمان عفو بین الملل می گویند که احزاب و گروه های درگیر در جنگهای داخلی افغانستان، مسئول کشته شدن بیست و پنج هزار غیرنظامی هستند .

براساس نهادهای حقوق بشری، در این سالها موارد زیادی از قتل، ناپدید شدن افراد، شکنجه و تجاوز جنسی نیز صورت گرفته است .



مبارزه با طالبان

پس از به قدرت رسیدن طالبان در سال ۱۹۹۶، آقای ربانی به زادگاه خود، شهر فیض آباد ولایت بدخشان رفت و در تشکیل جبهه ضد طالبان نقش بازی کرد .

در مناطق تحت کنترل او، برخلاف سایر مناطق افغانستان که در اختیار گروه طالبان بود، دختران و زنان اجازه داشتند در بیرون از خانه کار کنند و به مکتب و دانشگاه بروند .

پس از کشته شدن احمد شاه مسعود، فرمانده ارشد ضد طالبان در یک حمله انتحاری، حفظ اتحاد و یک دستی میان جبهه متحد ضد طالبان که در آن احزاب مختلفی چون حزب جنبش به رهبری ژنرال دوستم و حزب وحدت ملی نیز عضویت داشتند، به عنوان یک چالش اصلی در برابر آقای ربانی قرار گرفت .

پس از طالبان

بدنبال فروپاشی رژیم طالبان در حملات آمریکا در ۲۰۰۱ میلادی، آقای ربانی که تا آن زمان به عنوان رئیس جمهور افغانستان شناخته می شد، قدرت را رسما به حامد کرزی، رئیس اداره موقت افغانستان تحویل داد، اما جایگاهی در کابینه جدید افغانستان نیافت .

آقای ربانی همواره از منتقدان حکومت به رهبری حامد کرزی در افغانستان بوده است .

انتظار می رفت او در نخستین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در سال ۲۰۰۴ به عنوان نامزد این انتخابات شرکت کند، اما در آخرین دقایق از این تصمیم خود منصرف شد.

آقای ربانی اما در انتخابات پارلمانی افغانستان در سال ۲۰۰۵ شرکت کرد و عضویت مجلس نمایندگان این کشور را بدست آورد .

به دنبال ایجاد شورای عالی صلح افغانستان آقای ربانی رئیس این شورا شد.

آقای ربانی در این سمت مسئول پیشبرد گفت و گوها با طالبان بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024