جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 28.08.2011, 6:41



نگرانی از تلاش برای مهیا کردن مهدی کروبی به اعترافات تلویزیونی



یک منبع آگاه در حالی خبر از "استفاده از روانشناسان برای آماده کردن شرایط حضور کروبی در تلویزیون" را مطرح کرده است که نیروهای اطلاعاتی-امنیتی جمهوری اسلامی سابقه‌ای سیاه و ۳۰ ساله در استفاده از چنین روشهایی برای فیلم پر کردن از مخالفان سیاسی و پخش آن از تلویزیون دارند.

به گفته یک منبع آگاه حکومت اقدام به استخدام چند روانشناس کرده تا آقای کروبی رو برای حضور در تلویزیون آماده کنند.


(۶شهریور ۱۳۹۰)- به دنبال انتشاراخبار جدید مبنی براینکه مهدی کروبی به مکانی جدیدمنتقل شده، در طی ۴۲ روز گذشته در انزوای مطلق بوده و هیچ ارتباطی با کسی نداشته، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از طریق یک منبع موثق وآگاه مطلع شده است که مقامات امنیتی فشارسنگینی را بر روی این رهبر معترض بعد ازانتخابات وارد می کنند تا او را وادار به اعترافات تلویزیونی کنند.

کمپین امروزبا انتشار بیانیه ضمن محکومیت اقدامات فراقانونی و غیرانسانی یاد شده، نگرانی شدید خود رامورد وضعیت جسمی و روانی این روحانی ۷۴ ساله ابراز داشت و خواستار آزادی فوری وی و میرحسین موسوی از اسارت شش ماهه شد.

نگرانی از وضعیت سلامت مهدی کروبی، که بیش از شش ماه است بدون هیچ توجیه قضایی و قانونی در حصرخانگی به سر می برد، بدنبال اظهارات یک منبع آگاه از درون ایران که به کمپین گفت چندین روانشناس تلاش می کنند که” آقای کروبی را برای حضور در تلویزیون آماده کنند”، دوچندان شده است.

کمپین معتقد است که افراد موسوم به “روانشناس” – که در ادبیات اعترافات اجباری یک واژه آشنا و به معنای کارشناسان ورزیده نیروهای امنیتی در شکنجه روانی متهمان و رساندن آنها به مرحله از هم گسیختگی فکری وروانی برای قبول درخواست مصاحبه اجباری تلویزیونی است- هم اکنون با استفاده از حداکثر فشار روانی تلاش می کنند ذهن و روان مهدی کروبی را تخریب و او را برای مصاحبه تلویزیونی آماده سازند.

هادی قائمی، سخنگوی کمپین در این زمینه گفت: «همگان باید بسیار نگران سلامتی و جان کروبی باشیم مخصوصا اینکه برای شش هفته گذشته هیچکس از او خبری ندارد، نه همسرش، نه هیچ عضو دیگر خانواده یا نزدیکانش. چنین شرایط اسارت ظالمانه و غیر قانونی و کاملا غیر قابل توجیه است.»

سابقه حکومت جمهوری اسلامی ایران در استفاده از مخرب ترین وغیرانسانی ترین تکنیک های روانی برای شکستن روحیه ومقاومت مخالفان سیاسی، حتی در مورد افراد بلندپایه مذهبی و سیاسی، برای مرعوب وساکت کردن منتقدین با استفاده از انزوای کامل “حبس خانگی” و به جلوی تلویزیون آورن آنها برای دیکته کردن آنچه در سردارند، نگرانی یادشده در مورد مهدی کروبی را بسیار جدی کرده است. سابقه چنین رفتارهایی با منتقدان درحصرخانگی در گزارش اخیر کمپین« تاریخچه ای از “حصر” و” بازداشت در خانه امن”: سرنوشت چهار رهبر ناپدید شده چه خواهد بود؟» مستند شده است.

فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی، امروز در مصاحبه ای که در تارنمای سحام نیوز منتشر شده است از انتقال وی به یک آپارتمان بسیار کوچک از دهم مرداد ماه و قطع کامل ارتباطات وی حتی پیش از آن، از ۲۵ تیر ۱۳۹۰ خبر داد.

منبع آگاه یاده شده در حالی خبر از ” استفاده از روانشناسان برای آماده کردن شرایط حضورکروبی در تلویزیون” را مطرح کرده است که نیروهای اطلاعاتی-امنیتی جمهوری اسلامی سابقه ای سیاه و ۳۰ ساله در استفاده از چنین روشهایی برای فیلم پر کردن از مخالفان سیاسی و پخش آن از تلویزیون دارند.

هادی قائمی همچنین گفت: «به نظر میرسد که حکومت در راه پروژه یک نمایش شنیع، تکراری و خسته کننده دیگری برای “اعترافات تلویزیونی” قدم گذاشته تا کسانی که کروبی را در چنگال خود اسیر دارند بتوانند مقاصد سیاسی خود را پیش ببرنند» .

از ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ مهدی کروبی و میر حسین موسوی اسیر در “حصر خانگی” بوده اند. هیچ روند قضائی دراین روند وجود نداشته است. چندین منبع آگاه به کمپین اظهار داشته اند که رهبر ایران آیت الله سید علی خامنه ای و نزدیکترین اشخاص در بیت وی مسئولیت مستقیم درحصر و روند حصر موسوی و کروبی را دارند.

احمد جنتی، رئیس شورای نگهبان در نماز جمعه ۲۹ بهمن۱۳۸۹ دقیقا آنچه برای حصر موسوی و کروبی برنامه ریزی شده بود و کاملا بوقوع پیوسته است را ترسیم کرد: «دستگاه قضایی باید ارتباط سران فتنه با مردم را به کلی مسدود کند. درب خانه آنها مسدود شود، تلفن آنها قطع شود، اینترنت آنها نیز قطع شود تا نتوانند پیامی بدهند و پیامی بگیرند و در خانه خود زندانی شوند.»

هادی قائمی با اشاره به سکوت مقامات قضایی و استمرار نگهداری غیرقانونی مخالفان سیاسی در حصرخانگی گفت: « قوه قضاییه ایران وشخص آقای صادق لاریجانی، نه تنها در برابر اقدامات مقامات امنیتی دست وپابسته ناظر است بلکه خود در ادامه واستمرار روند نقض حقوق قضایی مشارکت عامدانه و جدی دارد و این جز ان نیست که رهبر ایران خود بر چگونگی رفتارکنونی با مهدی کروبی و میرحسین موسوی مهر تایید زده باشد. »

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران آیت الله خامنه ای را راسا مسئول سلامتی کروبی و موسوی میشناسد و خواستار آزادی سریع و بدون قید وشرط آنان است.



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024