جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 19.08.2011, 17:38


تظاهرات مخالفان علیه رژیم اسد ادامه دارد. روز جمعه ۲۸ مرداد دستکم ۳۰ نفر در شهرهای مختلف سوریه در اثر تیراندازی نیروهای امنیتی به قتل رسیدند. تنها در شهر درعا ۱۵ نفر جان خود را از دست دادند. اتحادیه اروپا با هدف تشدید فشار بر رژیم اسد، خرید نفت از آن کشور را متوقف می‌کند. رسانه‌های جمهوری اسلامی بطور هماهنگ درباره سوریه سکوت اختیار کرده‌اند. خبرگزاری‌های دولتی ایران تنها خبرهای صادرشده از سوی رژیم اسد را منتشر می‌کنند.

یک روز پس از خواست رهبران کشورهای غربی از اسد برای کناره‌گیری از قدرت، هزاران نفر از مخالفان رژیم اسد در شهرهای مختلف سوریه به خیابان‌ها آمده و بار دیگر خواستار استعفای اسد شدند.

روز پنجشنبه رهبران ایالات متحده، فرانسه، بريتانيا و آلمان در دو بیانیه‌ی جداگانه اعلام کردند که بشار اسد بايد با اين واقعيت که تمامی مردم سوريه ديگر او و نظامش را نمی‌خواهند، روبرو شود و بايد برای حفظ منافع و اتحاد مردم از قدرت کنار برود.

باراک اوباما در بیانیه‌ی خود گفت پیشنهادهای اسد برای گفت وگو با مخالفان و اصلاحات در حالی که مردم را بزندان می‌اندازد، شکنجه می‌دهد و قصابی می‌کند، «حرف‌های توخالی است».

تظاهرات ضددولتی در اغلب شهرهای سوریه برگزار شد. به گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی، تنها در شهر درعا ۱۵ نفر جان خود را از دست دادند. در شهر «غباغب» در جنوب دمشق ۵ نفر در اثر تیراندازی نیروهای امنیتی به قتل رسیدند که دو تن از آنها کودک بودند. حمص، الخالديه، لاذقيه، ديرالزور و بنياس دیگر شهرهایی هستند که روز جمعه ۱۹ اوت، شاهد تظاهرات ضدولتی بودند.

رسانه‌های جمهوری اسلامی بطور هماهنگ درباره سوریه سکوت اختیار کرده‌اند. خبرگزاری‌های دولتی ایران تنها خبرهای صادرشده از سوی رژیم اسد را منتشر می‌کنند.

خداحافظ بشار، دیدار در لاهه

بنا بر گزارش‌ها در شهرهای شمالی سوریه تظاهرکننده‌گان شعار «خداحافظ بشار، ما همدیگر در لاهه خواهیم دید». در روزهای اخیر سازمان ملل متحد از تداوم کشتار و سرکوب و وضعیت ناگوار حقوق بشر در سوریه ابراز نگرانی کرده است.

در گزارش سازمان ملل گفته شده که رفتار رژیم اسد با معترضان می‌تواند «اقدام علیه بشریت» تلقی شود. در این گزارش از شورای امنیت خواسته شده برای جلوگیری از سرکوب‌‌ها در سوریه اقدام کند.

پس از این گزارش والری آموس، مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل اعلام کرد که سازمان ملل قصد دارد وضعیت سوریه را از نزدیک بررسی کرده و تحقیقات خود را بر مکان‌هایی متمرکز کند که وقوع درگیری در آن‌‌ها گزارش شده است.

ناوی پیلای، کمیسر حقوق بشر، به شورای امنیت گفته پرونده سوریه باید به دادگاه جنایی بین المللی ارجاع شود.

تحریم خرید نفت از سوریه

پس از انتشار بیانیه رهبران آمریکا و اروپا و درخواست کناره‌گیری از بشار اسد، اروپایی‌ها درصدند فشار بر رژیم سوریه را افزایش دهند. دیپلمات‌های اروپایی روز جمعه خبر دادند که نمایندگان کشورهای اروپایی تصمیم‌ گرفته‌اند، ۵ نهاد دولتی سوریه و ۱۵ شخص را در فهرست تحریم‌های خود قرار دهند.

علاوه‌براین نمایندگان کشورهای اروپایی از کمیسیون اروپا خواسته‌اند که طرحی را برای تحریم خرید نفت از سوریه ارائه دهد. سوریه یک سوم تولیدات نفتی خود را به اروپا صادر می‌کند. کنسرن‌های نفتی «رویال داچ شل» و «توتال» مهمترین شرکت‌هایی هستند که در ارتباط با صدور نفت سوریه به اروپا فعال‌اند.










" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024