پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 19.08.2011, 7:00


بی بی سی: کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران طی نامه‌ای از احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران خواسته است که به وضع "منزجر کننده" روزنامه نگاران زندانی در این کشور توجه کند.

احمد شهید، وزیر امور خارجه پیشین مالدیو، چهارمین گزارشگر ویژه‌ای است که تاکنون برای بررسی وضع حقوق بشر در ایران تعیین شده است.

ایران به وی اجازه سفر به این کشور را نداده است اما آقای شهید قرار است که نخستین گزارش خود را در ماه سپتامبر سال جاری به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه کند.

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران در نامه مورخ ۱۷ اوت به وی نوشته است که بنا بر آخرین گزارش این سازمان غیردولتی که در ماه دسامبر سال ۲۰۱۰ میلادی منتشر شد، ایران با ۳۴ روزنامه نگار زندانی، در کنار چین بیشترین تعداد روزنامه نگاران زندانی را در جهان داشته است.

بسیاری از این افراد پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ خورشیدی و بنا بر اتهاماتی نظیر اقدام علیه امنیت ملی دستگیر شده اند.

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران که مقر اصلی اش در شهر نیویورک است به احمد شهید نوشته که روزنامه نگاران محبوس در ایران با مرخصی های موقتی خودسرانه یا افزایش دوره زندان خودسرانه مواجه هستند.

این کمیته به ویژه به احمد زیدآبادی، روزنامه نگار اصلاح طلب، اشاره می کند که در ماه مه گذشته برنده جایزه آزادی مطبوعات سازمان یونسکو شد، ولی به علت حبس نتوانست در جلسه دریافت جایزه خود حاضر شود.

احمد زیدآبادی اخیرا پس از حداقل دو سال حبس، برای دو روز به مرخصی آمده بود.

در نامه کمیته مذکور همچنین درباره "رفتار غیرانسانی" با روزنامه نگاران زندانی و "عدم رعایت روند دادرسی" در برابر آنها ابراز نگرانی شده است.

این کمیته می گوید که حکومت ایران وکلای شماری از روزنامه نگاران را نیز تحت پیگرد قانونی قرار داده از جمله نسرین ستوده، وکیل برجسته حقوق بشر که به ۱۱ سال زندان محکوم شده است.

مقام های ارشد ایران می گویند که بدون در نظر گرفتن عقاید و گرایش های افراد و فقط در صورتی که آنها مرتکب جرم شوند با آنها برخورد قانونی می کنند.

محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران تعیین گزارشگر ویژه برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران را غیرقانونی خوانده است.

در ماه‌های اخیر و پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر نقض حقوق بشر در ایران توسط حکومت این کشور، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، کمیسر حقوق بشر این سازمان و دبیرکل آن بارها نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

در نهایت شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ماه فروردین به تعیین یک گزارشگر ویژه برای ایران رای داد و در ماه خرداد، احمد شهید، وزیر خارجه سابق مالدیو را به عنوان گزارشگر ویژه انتخاب کرد.



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024