پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 17.08.2011, 9:30


شورشیان لیبی: به پایان جنگ علیه قذافی نزدیک می‌شویم

دویچه وله: شورشیان لیبی با به دست گرفتن کنترل چندین شهر نزدیک به طرابلس، تا پنجاه کیلومتری پایتخت پیش رفته‌اند. شورای ملی موقت قانون اساسی آینده را برنامه‌ریزی می‌کند. این امر به معنای شمارش معکوس روزهای حکومت معمر قذافی است.

رهبری شورشیان لیبی از نزدیک شدن به پایان جنگ علیه معمر قذافی و آغاز "مرحله‌ی سرنوشت‌ساز" خبر داد.

مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای ملی موقت، هر گونه مذاکره با رژیم قذافی را رد کرد و خواستار انتقال سریع قدرت شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عبدالجلیل گفت، «شورای ملی موقت بیش از هشت ماه به کار خود ادامه نخواهد داد». وی وعده داد که با سقوط حکومت ۴۲ ساله‌ی معمر قذافی، طی ۲۰ ماه قانون اساسی جدید تدوین و به همه‌پرسی گذارده خواهد شد.

به رغم وجود اختلافات داخلی در میان شورشیان لیبی، آن‌ها در هفته گذشته توانستند با نزدیک شدن به طرابلس، پایتخت لیبی، به سرنگونی رژیم معمر قذافی نزدیک شوند.

بر اساس گزارش ناتو که روز سه‌شنبه (۱۶ اوت/۲۵ مرداد) ارایه شد، آن‌ها شهرهای بندری الزاویه و صبراته در غرب طرابلس، العزیزیه در جنوب، و صرمان در جنوب غربی پایتخت را اشغال کرده‌اند.

سخنگوی ناتو، سرهنگ رولان لاوویی می‌گوید: «این پیش‌روی‌ها بزرگ‌ترین دستاوردهای مخالفان طی ماه‌های گذشته است.»

دو شهر الزاویه و العزیزیه تنها پنجاه کیلومتر از طرابلس فاصله دارند. به گزارش ناتو، تلاش نیروهای قذافی برای باز پس‌گیری غطیان، در ۱۰۰ کیلومتری جنوب طرابلس به شکست انجامید.

در همین حال منابع خبری در طرابلس در گفت‌وگو با خبرگزاری آلمان تائید کردند که مسعود ابوالحافظ، یکی از فرماندهان ارتش و از نزدیکان قذافی، از کشور گریخته و به احتمال قوی به مصر پرواز کرده است.

این فرمانده ارتش به منطقه‌ی صبها برای نظارت بر چگونگی عملیات نظامی فرستاده شده بود. نام او از ماه مارس در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار دارد.

لئون پانتا، وزیر دفاع آمریکا در جلسه‌ای در دانشگاه ملی دفاعی در واشنگتن اظهار داشت که آخرین اقدامات، افزایش فشار بر رژیم قذافی است.

پانتا تاکید کرد که «روزهای حکومت قذافی به شماره افتاده است». وی افزود «نیروهای قذافی ضعیف شده‌اند و فرار مسعود ابوالحافظ نشان‌گر آن است که تا چه حد تضعیف شده‌اند.»

وزیر دفاع آمریکا گفت که «حضور نیروهای ناتو در آن‌جا، مبارزات مخالفان، تحریم‌ها، فشارهای بین‌المللی و اقدامات اتحادیه عرب همگی در کنار هم برای حرکت در مسیر درست، مهم بوده‌اند.»

سخنگوی ناتو، تایید کرد که نیروهای قذافی موشک اسکاد به شهر بریقه شلیک کرده است. در طول شش ماه از آغاز درگیری‌ها در لیبی، این نخستین بار است که چنین حرکتی صورت می‌گیرد. این موشک که آخر هفته گذشته شلیک شد، به پنج کیلومتری شرق بریقه اصابت کرد، ولی تلفاتی بر جا نگذاشت.

این سخنگوی ناتو تاکید دارد که اگرچه بریقه ماه‌هاست که به شهر ارواح می‌ماند، اما در بسیاری از نقاط دیگر لیبی زندگی جریان دارد. او گفت، «بر اساس برآوردها ۷۰ درصد کسانی که در ماه‌های اول مبارزات، کشور را به مقصد تونس و به منظور امنیت ترک گفته بودند، به خانه‌های خود بازگشته‌اند.»

«بردباری استراتژیک آمریکا در قبال لیبی»

همچنین روز سه‌شنبه هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، موضع دولت اوباما در قبال اتفاقات در سوریه و لیبی در دوری از خشونت برای خاتمه ‌بخشیدن به سرکوب‌ها ‌در این دو کشور را «قدرت هوشمند» نامید.

به گزارش آسوشیتد پرس، کلینتون گفت که آمریکا قوی‌ترین رهبر جهان باقی مانده است ولی برای پاسخ‌گویی موثرتر و ترویج بهتر ارزش‌های جهانی حقوق بشر و دموکراسی دست به ائتلاف هوشمندانه می‌زند.

خانم کلینتون نیز مانند پانتا پیشروی اخیر نیروهای مبارز در لیبی را در مسیر براندازی قذافی پراهمیت خواند. وی گفت که لیبی یک مورد استفاده از «بردباری استراتژیک» آمریکا است.

وزیر خارجه آمریکا به این امر اشاره کرد که آمریکا درباره اتفاقات چند ماه گذشته در لیبی از مداخله سریع پرهیز کرده و به جای آن در حمایت از گروه‌های مخالف در لیبی نظیر به‌رسمیت شناختن دولت انتقالی مبارزان، کوشیده است.

او به حمایت دولت‌های عرب هم‌پیمان با ناتو اشاره داشت و گفت:‌ «این دقیقاً همان جهانی‌ست که من دوست دارم ببینم. جهانی که در آن تنها ایالات متحده نیست و همه در کنار هم هزینه‌ها را متقبل می‌شوند.»

او موضع آمریکا در قبال بشار اسد در سوریه را نیز نظیر موضع خود در قبال قذافی ارزیابی کرد و گفت که اگر دیگر کشورها نظیر ترکیه و عربستان سعودی موضع‌‌گیری کنند و از اسد بخواهند تا از قدرت کناره‌گیری کند، اسد نمی‌تواند چنین سخنانی را ناشنیده بگیرد.



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024