جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 14.08.2011, 10:42


هلو از تركیه می‌آید و سیب از آمریكا و شیلی؛ پرتقال از مصر وارد می‌شود و موز از اكوادور. باقی میوه‌ها هم یا پاكستانی هستند یا چینی. امارات، سریلانكا، مالزی، فیلیپین و بسیاری كشورهای دیگر هر یك سهمی در این بازار دارند. میوه‌های ایرانی هم، بر شاخه‌های درختان آنقدر می‌مانند تا خشك شده و بیفتند یا خوراك كلاغ‌ها شوند. در عوض وزارت بازرگانی اعداد و ارقام رو می‌كند كه صادرات ما بیشتر از واردات است.

همه نوع میوه وارد می‌كنیم و سیب و كیوی صادر می‌كنیم. به این ترتیب باغداران چاره‌ای ندارند غیر از اینكه به درختان به ثمر نشسته‌ چشم بدوزند و از بین رفتن محصولشان را تماشا كنند.

به گزارش فرارو؛ تازه‌ترین آمار گمرك ایران از افزایش واردات میوه در ۴ ماهه نخست امسال خبر داد. از ابتدای سال ۹۰، ۴هزار تن سیب وارد كشور شده است، در حالی كه بسیاری از تولیدكنندگان داخلی، محصولشان روی دستشان مانده و بازار مناسبی برای عرضه ندارند.

در این مدت ۳۰۸هزار تن میوه وارداتی به كشور، ۱۴۵ میلیون و ۶۳۲هزار دلار قیمت داشته است در حالی كه واردات سال گذشته، ۲۷۹هزار و ۷۵۸تن بوده و ۹۴ میلیون و ۲۱۳هزار دلار هزینه داشته است.

امارات متحده عربی، تركیه و مصر طلایه‌داران واردات میوه به ایران بوده‌اند و از كشورهای فیلیپین، آفریقای جنوبی، پاكستان، شیلی، چین، هند، فرانسه، اسپانیا، كانادا، بحرین و ایتالیا نیز میوه وارد كشور شده است.

آمارهای متناقض، اظهارات متفاوت

صحن علنی مجلس در هفته نخست مردادماه صحنه ارائه آمارهای متفاوت و گاه متناقض درباره ارقام و حجم واردات به كشور بود. نمایندگان بر افزایش میزان واردات محصولات كشاورزی و دامی اصرار داشتند، اما وزرای بازرگانی وجهاد كشاورزی با اعداد و ارقام دیگری اعلام كردند كه نرخ واردات این محصولات نسبت به سال گذشته كاهش نیز داشته است.

رئیس مركز پژوهش‌های مجلس از جمله نمایندگانی بود كه با استناد به برخی ارقام سال های ۸۴ تا ۸۹ اعلام كرد كه واردات میوه در سال ۸۴، ۵۷۵ تن بوده كه در سال ۸۹ به یك میلیون تن افزایش یافته است.

اما از سوی دیگر وزیر بازرگانی با ارائه آماری از واردات و صادرات در سال‌های گذشته اعلام كرد كه در این سال‌ها صادرات محصولات میوه ۲.۵ میلیارد دلار بوده و واردات آن 2 میلیارد دلار و دیگر اینكه در سال ۸۹، صادرات میوه نسبت به سال ۸۸، ۳۰ درصد افزایش داشته و واردات میوه به لحاظ ارزشی كاهش یافته است.

رئیس كمیسیون كشاورزی مجلس با نپذیرفتن این امر بیان داشت كه عده‌ای توطئه ای را در بخش كشاورزی طراحی كرده اند و شواهد بسیار زیادی در این رابطه وجود دارد. رجایی در این خصوص گفت: «این جریان امنیت غذایی كشور را هدف گرفته است و با شگردهای خاص به دنبال از بین بردن استقلال غذایی كشور و وابسته كردن كشاورزی كشور به بیگانگان است.»

نایب رئیس اتحادیه صادركنندگان میوه روند صادرات را تنها محدود به سیب و كیوی می‌داند. وی بر این عقیده است كه صادرات میوه به دلیل كمبود عرضه، افزایش هزینه‌های تولید و صادرات و كاهش قدرت رقابت صادركنندگان، كاهش یافته است.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادركنندگان میوه كه خود به یكی از واردكنندگان میوه تبدیل شده است، با انتقاد از واردات میوه می‌گوید: «مدعیان حمایت از مردم، بازار كشور را به روی میوه‌های خارجی باز كرده اند.»


نابودی میوه های باغات مازندران

میوه‌های خارجی، سم‌اند

بر اساس گزارشات، همه میوه های وارداتی، در كشور مبدأ به سموم و مواد نگهدارنده آغشته می‌شوند تا مدت زمان ماندگاری‌شان افزایش پیدا كند. این سموم در بدن به صورت رادیكال آزاد درآمده و در درازمدت خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند.

از آنجا كه رنگ‌های غیرمجاز اغلب حاوی فلزات سنگین هستند بنابراین در بافت‌های مختلف بدن انباشته شده و صدمات جبران ناپذیری را به انسان وارد می‌كنند؛ اختلال در كارآیی قلب، بروز اشكال در سیستم خون‌رسانی بدن، اختلال در هضم غذا و كاركرد دستگاه گوارش، پاركینسون و پوكی استخوان، بروز نقص‌های ژنتیكی، تولد نوزادانی با وزن كم، افزایش سقط جنین و اختلال در ترشح هورمون رشد از جمله صدمات ذكر شده هستند.

گفته می‌شود میوه‌های وارداتی به‌خصوص پاكستانی، علاوه بر سرطانزا بودن، باعث ایجاد بیش فعالی و آلرژی به‌ویژه در كودكان می‌شود.

گزارش شده است؛ در بسیاری از كشورها میوه‌های صادراتی پیش از ورود به بازارها باید تست استاندارد بودن میزان سموم و املاح را از سر بگذارنند و سپس در بازارها توزیع شوند. اما متاسفانه درمورد میوه‌هایی كه وارد ایران می‌ شوند این مرحله اعمال نمی‌شود و بسیاری از شهروندان تنها به اتكا به ظاهر، میوه‌های خارجی را در اولویت خرید قرار می‌دهند.

میوه هم مافیا دارد

آنچه از شواهد برمی‌آید، واردكنندگان بدون هیچ مشكلی می‌توانند انواع میوه‌های خارجی را در فصل برداشت به كشور وارد كنند. میوه‌هایی همچون سیب، هلو و پرتقال از كشور شیلی و تركیه به كشور وارد می‌شوند و در تمامی خرده‌فروشی‌ها به عرضه می‌رسند، درحالی كه هنوز منبع مجوز و ثبت سفارش این میوه‌ها مشخص نیست. وزارت جهاد كشاورزی نیز ارایه هرگونه مجوز برای واردات میوه را تكذیب می‌كند. وزارت بازرگانی هم ثبت سفارش‌های موجود در این وزارتخانه را براساس مجوزهای جهاد كشاورزی می‌داند.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در گفتگویی بیان كرده است كه واردات میوه در گذشته برعهده ۴ نفر بود اما الان ۶۰ نفر در این امر دخالت دارند كه نه تنها شناختی از بازار ندارند، بلكه فقط به دنبال واردات و كسب درآمدند.

یكی از وزرای اسبق كشاورزی، نیز بر این باور است كه در حال حاضر تنها 10 شركت وارد‌كننده میوه در كشور وجود دارند كه با ارتباط‌هایی خاص دست به واردات میوه می‌زنند؛ در مقابل این واردات نیز از زیر مالیات شانه خالی می‌كنند.

عیسی كلانتری، از عدم نظارت دولت بر عملكرد این شركت‌ها و تبانی برخی از افراد خاص با آنها می‌گوید و همین امر را دلیلی بر وجود مافیای واردات میوه در كشور اعلام می‌كند.

تبعات سودجویی

ایران مقام پنجمین تولیدكننده میوه در جهان، و نخستین كشور در خاورمیانه را داراست. از این رو تولید میوه در كشور كفاف نیازهای مردم را می‌دهد. بر این اساس به گفته كارشناسان در شرایط موجود، نباید برای تنظیم بازار داخلی، در را به روی تولیدات خارجی باز بگذاریم و افزایش این روند تنها نشانی است از بی‌هنری وزارت بازرگانی.

آن‌گونه كه كارشناسان این زمینه می‌گویند، متاسفانه ورود میوه در كشور همچون برخی كالاها در دست عده‌ای خاص است كه بدون در نظر گرفتن منافع كشاورزان و همچنین منافع ملی اقدام به واردات میوه می‌كنند. این افراد با ورود این "سم" هم كشاورزی و بازار كار كشور را از بین می‌برند و هم جان مردم را دست‌مایه بازی قرار می‌دهند.



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024