شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 10.08.2011, 0:02


ایران امروز: بشار اسد محکم به قدرت چسبیده است. احمد داووداعلو، وزیر خارجه ترکیه از دمشق دست‌خالی بازگشت و تلاش میانجی‌گرانه او شکست خورد.

به گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی وزیر حارجه ترکیه ۶ ساعت با نمایندگان دولت سوریه به گفت‌وگو نشست. دو ساعت آن با خود اسد بود.

بشار اسد به وزیر خارجه ترکیه گفته است، او بی‌وقفه گروه‌های تروریستی را تحت پیگرد قرار خواهد داد. اسد همانند رژیم‌های همسان خود در منطقه و جهان، مخالفانش را «گروه‌های تروریستی» می‌نامد.

براساس گزارش رسانه‌های لبنانی، اسد حتی داووداوغلو به جنگ تهدید کرده است. اسد به داووداغلو گفت: «اگر شما برای یک تفاهم و سازش به سوریه آمده‌اید، ما آن را رد می‌کنیم. اما اگر خواستار جنگ هستید، می‌توانید آن را داشته باشید - آنهم در کل منطقه»

به گزارش وبسایت ترکی «زمان امروز» (todayszaman.com) داووداغلو بدون رودرواسی به رئیس جمهور سوریه هشدار داده است که با ادامه خشونت علیه شهروندانش، رژیم خود و دوستی ترکیه را از دست خواهد داد.

داووداوغلو پس از پایان دیدارش با مقام‌های سوری گفت، او در دیدار با اسد خواستار پایان خونریزی شده است. وزیر خارجه ترکیه افزود، کشورش در روزهای آینده چگونگی تحول اوضاع را زیر نظر خواهد گرفت و با همه نیروهای اجتماعی سوریه در تماس خواهد بود.

اقدامات احتمالی بعدی ترکیه

روزنامه حریت به نقل از منابع دیپلماتیك نوشته است: در صورتی كه پاسخ سران سوریه به پیام داوود اوغلو منفی باشد، اقداماتی كه اردوغان تصمیم به عملی كردن آنها در زمینه روابط با سوریه دارد، در پیوستن تركیه به سایر كشورهای غربی و سازمان‌های بین‌المللی خلاصه می‌شود كه علیه نظام سوریه موضع گرفته و اقدام می‌كنند. نتیجه این امر پشت كردن تركیه به بشار اسد و نظامش و بررسی اتخاذ اقدامات بین‌المللی علیه حزب بعث و تحریم سوریه مشابه تحریم‌های اتخاذ شده علیه نظام صدام در دهه ۹۰ خواهد بود.

یك مقام دیگر در وزارت امور خارجه تركیه درباره دیدار داووداوغلو از دمشق گفت: مقامات تركیه برای آخرین بار با سوری‌ها دیدار و گفت‌وگو می‌كنند. «دیدارهای اوغلو، آخرین دیدار از نوع خود خواهد بود و تعیین خواهد كرد كه روابط سوریه با تركیه قطع خواهد شد یا خیر».

با این وجود نباید استفاده از گزینه مذاكره میان كشورها حتی در دوره «جنگ» را از نظر دور داشت. این دیپلمات ترك در ادامه با اشاره به این مساله كه موضع تركیه درباره دمشق ممكن است بر روند اقدامات بین‌المللی علیه سوریه تاثیرگذار باشد، اظهار داشت: وضع سوریه با لیبی متفاوت است زیرا هیچ كس نمی‌تواند بدون حضور تركیه در زمینه سوریه، اقدامی انجام دهد. با این وجود بعید به نظر می‌رسد سوریه مورد حمله نظامی قرار گیرد اما گزینه مطرح و ترجیحی تحریم رژیم سوریه است.

مراد یتكن، سردبیر روزنامه حریت دیلی نیوز نیز در مطلبی تحت عنوان «بازی اسد با آتش» می‌نویسد: خلاصه مضمون پیام داوود اوغلو به سران سوریه نشان می‌دهد در صورتی كه نظام بشار اسد از كشتار شهروندان دست برندارد، تركیه در همه اقداماتی كه علیه سوریه انجام می‌شود اعم از تحریم یا به انزوا كشاندن آن كشور با جامعه جهانی همراهی خواهد كرد. به عبارت دیگر تركیه از این به بعد دیگر مدافع سوریه نخواهد بود. اردوغان در تلاش است تا با اقداماتی از حمایت‌های لبنان از نظام اسد جلوگیری كند. یتكن گفت‌وگوهای روز شنبه میان ولید جنبلاط با اردوغان را در این چارچوب ارزیابی می‌كند.

این روزنامه‌نگار ترك افزود: برخی از وزرای كابینه سوریه بر این باورند كه بشار اسد قابل اعتماد نیست. این وزرا اطمینان دارند كه بشار اسد قادر به اعمال نفوذ بر نخبگان و نیروهای نظامی باسابقه و قدیمی این كشور نیست.


منابع: اشپیگل آنلاین، روزنامه اعتماد



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024