پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 08.08.2011, 0:47


عربستان سعودی در اعتراض به سرکوب خشونت آمیز مخالفان در سوریه، سفیر خود را از این کشور فراخوانده است.

ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی در بیانیه ای اعلام کرد که خشونت به کار گرفته شده در سوریه، "غیرقابل پذیرش" است.

این در حالی است که مخالفان حکومت سوریه از کشته شدن حداقل ۵۰ نفر در حمله تانک های ارتش سوریه به شهرهای دیرالزور و حمص خبر داده‌اند. دیرالزور بزرگ ترین شهر در شرق سوریه است.

بیانیه ملک عبدالله چند ساعت پس از صادر شدن نخستین بیانیه شدید اللحن اتحادیه عرب در سرزنش حکومت سوریه منتشر شد.

بر اساس بیانیه پادشاه عربستان سعودی، این کشور "خواهان توقف ماشین کشتار (در سوریه) است."

ملک عبدالله همچنین ازحکومت سوریه خواسته است پیش از آن که دیر شود، به رفتاری خردمندانه روی بیاورد.

به گفته جان لین، خبرنگار بی بی سی در خاورمیانه، اقدام عربستان سعودی در فراخواندن سفیر خود از دمشق، تلاشی دیگر در جهت افزایش فشار بین المللی بر حکومت بشار اسد برای توقف خشونت هاست.

بیست و دو کشور عضو اتحادیه عرب روز یکشنبه با موضع گیری شدید در برابر اوضاع سوریه، از دولت این کشورخواست فورا به سرکوب معترضان که خواستار اصلاحات هستند، خاتمه دهد.

اتحادیه عرب در این بیانیه گفته است شرایط فعلی نگرانی ها را درمورد وخیم تر شدن اوضاع امنیتی افزایش داده است.

فعالان سوری مخالف می‌گویند درپی حمله نیروهای دولتی به دو شهر این کشور بیش از ۵۰ نفر کشته شدند. به گفته آنها تنها در جریان حمله سربازان سوری به شهر دیرالزوردست کم ۳۸ نفر جان خود را از دست دادند. بخش اعظم دیر الزور هم اکنون تحت کنترل نیروهای دولتی قرار گرفته است.

فعالان مخالف می گویند از زمان شروع درگیری ها دست کم ۱۶۵۰ نفر کشته شدند.



وزیر خارجه ترکیه به دمشق می‌رود

درهمین حال رجب طیب اِردوغان، نخست وزیر ترکیه می‌گوید شکیبایی آنکارا در قبال خشونت‌هایی که دمشق در مورد شهروندان سوری اِعمال می‌کند، بسر آمده است.

خبرگزاری آناتولی به نقل از نخست وزیر ترکیه گزارش داد که وزیر خارجه آن کشور، احمد داوود اوغلو، روز سه‌شنبه ۹ اوت، با پیامی در محکومیت اعمال خشونت علیه شهروندان سوری و موضع صریح آنکارا در این باره به دمشق سفر خواهد کرد.

آقای اِردوغان تصریح کرد که باید به صدای مردم سوریه گوش فرا داد و خواسته‌های آنها را اجابت کرد.

نخست وزیر ترکیه در اظهارات خود بر این نکته تأکید کرده که آنکارا مشکلات سوریه را به خاطر پیشینه‌ی تاریخی و فرهنگی مشترک دو کشور، نه مشکل یک کشور خارجی بلکه از جمله مشکلات داخلی خود تلقی می‌کند.

واکنش شورای همکاری خلیج فارس

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس روز شنبه ۶ اوت با ابراز نگرانی شدید از "خشونت مفرط" رژیم اسد علیه معترضان، خواستار "توقف فوری خونریزی" در سوریه شدند.

شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ی خود اعلام کرد که "با نگرانی و تاسف شدید نا آرامی های سوریه و خشونت های رو به افزایش در این کشور را که به کشته و زخمی شدن شمار زیادی از مردم انجامیده پی گیری می کند."

این بیانیه افزود "کشورهای شورا تاسف و نگرانی خود را از ادامه خونریزی ابراز و بر پایبندی خود به امنیت و ثبات سوریه تاکید می کند و خواستار متوقف شدن فوری هر گونه خشونت و اعمال مسلحانه و پایان دادن به خونریزی ها و اجرای اصلاحات فوری و ضروری شدند.

فضای ضد رژیم اسد در کویت

از سوی دیگر شامگاه جمعه صدها کویتی با راه اندازی تظاهراتی سفارت سوریه در کویت را محاصره کرده و خواستار اخراج سفیر سوریه از کشورشان شدند. پلیس کویت نیز برای جلوگیری از هرگونه حمله احتمالی تظاهر کنندگان به سفارت سفارتخانه، آن را محاصره کردند.

شماری از نمایندگان پارلمان کویت نیز با تظاهر کنندگان همکاری کردند. پس از این تظاهرات همایشی برگزار شد و شماری از نمایندگان پارلمان کویت در سخنانی خواستار اخراج سفیر کویت و فراخواندن سفیر کویت از دمشق شدند.

۲۷ تن از نمایندگان پارلمان کویت نیز با امضای نامه ای از به وزارت خارجه کویت تا سه شنبه مهلت دادند تا سفیر سوریه را اخراج کند و سفیر کویت را از دمشق فرا بخواند. وزارت امور خارجه نیز از اتباع خود در سوریه خواست هر چه زودتر و تا زمان فراهم بودن وسایل انتقال، از سوریه خارج شوند.

افزایش نگرانی‌ها در تهران

با توجه به تشدید فشارهای بین‌المللی علیه سوریه و ناتوانی رژیم اسد در مهار بحران و تغییر مسیر اعتراضات از تغییر رژیم به اصلاحات، نگرانی‌ها در میان متحدان رژیم اسد نیز افزایش یافته است. در رسانه‌های داخل ایران اکنون صحبت از این است که رژیم اسد وارد سرازیری سقوط شده است.

آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار عصر یکشنبه با مقام‌های ریز و درشت حکومت از «شرایط بسیار فوق‌العاده و بی‌سابقه‌ی منطقه و جهان» سخن گفت. روشن نیست آنچه که از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در رسانه‌ها منتشر شده، همه‌ی آن حرف و حدیث‌هایی باشد که در این دیدار مهم مطرح شده است. در هر حال اشاره خامنه‌ای به فوق‌العاده و بی‌سابقه بودن شرایط منطقه بی‌ارتباط با تحولات سوریه نیست.

هر اندازه که ناتوانی رژیم اسد در مهار اوضاع اشکارتر می‌شود، نگرانی‌ها در تهران فزونی می‌گیرد. روز یکشنبه (۷ اوت) روزنامه اعتماد در گزارش کوتاهی نوشته بود «ناتو برای سوریه برنامه دارد». بنابر نوشته روزنامه اعتماد، كشورهای غربی عزم خود را برای فشار بیشتر بر دولت سوریه جزم كرده‌اند و در این مسیر به نظر می‌رسد دیگر سراغ شورای امنیت هم نخواهند رفت. هر چند دولت سوریه در طول هفته گذشته با تصویب قوانین متعدد تلاش كرد اصلاحات را در این كشور یك مرحله به پیش ببرد؛ گویا حرف‌های نماینده روسیه در پیمان ناتو درست به نظر برسد كه خبر از تداركات و برنامه‌های این سازمان نظامی برای دخالت در سوریه داد.

به اعتقاد نویسنده گزارش اعتماد، فشارهای امریكا، فرانسه و آلمان بر سوریه در یك هماهنگی کامل وارد مرحله تازه‌یی شده است كه شاید خود مرحله‌یی از یك برنامه مدون برای سرنگون كردن رژیم حاكم در سوریه باشد.


منابع گزارش: بی بی سی، العربیه، روزنامه اعتماد، آینده‌نیوز



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024