جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 04.08.2011, 10:05



رادیو فردا: بر اساس گزارش سالانه یک سازمان دولتی در ایالات متحده، فعالیت تجاری و صنعتی شرکت‌های انرژی خارجی در ایران در یک سال گذشته نسبت به سال قبل از آن در افتی چشمگیر به نصف کاهش یافته است.

گزارش «سازمان حساب‌رسی دولت ایالات متحده»، گائو، که روز چهارشنبه، ۱۲ مردادماه، منتشر شد حاکی از آن است که تعداد شرکت‌هایی که در سال ۲۰۱۱ در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند نصف تعداد این شرکت‌ها در سال قبل از آن بوده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از این گزارش می‌نویسد که بسیاری از شرکت‌های خارجی دلیل بیرون کشیدن از ایران در سال گذشته را تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ذکر کرده‌اند.

حکومت جمهوری اسلامی به دلیل سر باز زدن از توقف غنی‌سازی اورانیوم تاکنون مشمول چهار قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل شده که بر اساس آنها شرکت‌های خارج از ایران از معامله با این حکومت منع شده‌اند.

غنی‌سازی اورانیوم در سطح بالا می‌تواند در ساخت و تولید تسلیحات اتمی نیز استفاده داشته باشد، سودایی که قدرت‌های غربی ظن آن را دارند حاکمان ایران در سر دارند.

علاوه بر این چهار دور تحریم، ایالات متحده نیز تحریم‌هایی یک‌جانبه را علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرده که بر اساس آنها شرکت‌های آمریکایی در صورت سرمایه‌گذاری در بخش انرژی در ایران مشمول جریمه‌هایی سنگین خواهند شد.

جریمه‌های سنگین دولت آمریکا همچنین گریبان شرکت‌های غیرآمریکایی و غیرایرانی را خواهد گرفت که بیش از ۲۰ میلیون دلار در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

در گزارش دولت آمریکا از آمار شرکت‌های خارجی فعال در ایران همچنین آمده است که از تاریخ اول ژانویه سال ۲۰۱۰ تا ۳۰ مه سال ۲۰۱۱ تنها ۱۶ شرکت خارجی در بخش نفت و گاز ایران فعال بوده‌اند.

این در حالی است که تعداد این شرکت‌های خارجی در سال قبل از این تاریخ ۴۱ شرکت بوده است.

گزارش گائو همچنین حکایت از آن دارد که از هفت شرکتی که در میان سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۹ در ایران فعالیت داشته‌اند پنج شرکت در آمریکا نیز قرارداد داشته و به همین سبب ایران را ترک کرده‌اند.

از ۱۶ شرکتی که هم اکنون در ایران فعالیت دارند سه شرکت چینی، دو شرکت از کره جنوبی، چهار شرکت از هند، دو شرکت از ایتالیا و اتریش هستند.

از بلاروس، کروآسی، ونزوئلا، آفریقای جنوبی و آنگولا نیز هر کدام یک شرکت در بخش نفت و گاز و پتروشیمی ایران فعال‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024