جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 29.07.2011, 14:09



خطاب به کشورهای عربی و جهانیان
تظاهرات گسترده در سوریه با شعار "سکوت شما ما را می کُشد"


العربیه.نت: مردم معترض سوریه، روز جمعه ۲۹-۷-۲۰۱۱ با شعار «سکوت شما ما را می‌کُشد»، در تمامی شهرهای این کشور دست به تظاهرات گسترده ضد دولتی زدند.

لحظاتی پیش تلویزیون العربیه گزارش داد شهرهای عامودا، لاذقیه، البوکمال، کسوا، حرستا، حما، دیر الزور، بانیاس، البوکمال، قامشلی، حمص و نیز شهرک های اطراف دمشق شاهد تظاهراتی گسترده علیه رزیم بشار اسد بودند .

فعالان سیاسی و حقوق بشری این کشور گفته‌اند شعار این هفته به منظور اظهار نارضایتی معترضان سوری نسبت به سکوت کشورهای عربی و جهان در قبال رویدادهای سوریه است.

بر اساس گزارش‌های فعالان حقوق بشری تاکنون در حدود ۱۸۰۰ نفر به دست نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.

تلویزیون العربیه با پخش تصاویری زنده از شهر درعا نشان داد که هزاران نفر از مردم این شهر پس از عقب نشینی ارتش، بار دیگر به خیابان ها آمدند.

برخی گزارش های تایید نشده از دمشق می گوید بازاریان پایتخت در واکنش به کشتار معترضان در صدد برگزاری اعتصاب عمومی هستند.

شکاف در ارتش

فعالان سیاسی سوریه در تماسی با العربیه گفتند که گردان هفتم ارتش که به دستور دولت این کشور برای سرکوب معترضان به شهر دیر الزور اعزام شده بود در اعتراض به سرکوب مردم از تیپ زرهی ۱۳۷ جدا شده است.

همچنین برخی گزارش های تایید نشده دیگر حاکی است که استاندار جدید دیر الزور به دست افراد مسلح به قتل رسیده است.

دولت سوریه هنوز این خبر را تایید یا تکذیب نکرده است.

دیروز پنچ شنبه نیروهای امنیتی سوریه و لباس شخصی های هوادار بشار اسد 5 تن از معترضان دیر الزور را به قتل رساندند.

گفتنی است که تعداد معترضان دیر الزور در جمعه گذشته که با نام "نوادگان خالد بن ولید" نام گذاری شده بود به ۶۰۰ هزار نفر رسیده بود.



گزارش رادیو فردا:

تظاهرات «ده‌ها هزار نفره» در شهرهای سوریه و ادامه سرکوب


در حالی که فعالان مخالف دولت سوریه می‌گویند نیروهای بشار اسد روز جمعه در چند شهر این کشور برای سرکوب تظاهرات ده‌ها هزار نفره به روی جمعیت آتش گشوده‌اند، اپوزیسیون سوریه از مردم معترض خواست تا طی ماه رمضان هر روز دست به اعتراض بزنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، فعالان مخالفان دولت سوریه می‌گویند نیروهای دولتی روز جمعه در شهر لاذقیه در ساحل مدیترانه با شلیک گلوله جنگی به سوی راهپیمایان دست‌کم یک نفر را کشته و در چند نقطه دیگر نیز اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور کردند.

به گفته این فعالان، نیروهای دولتی در این روز در شهر درعا نیز یک معترض را کشته و اقدام به ضرب و شتم معترضان در شهر بانیاس کرده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها، با وجود سرکوب‌های شدید چند روز اخیر، راهپیمایی‌هایی نیز در حومه دمشق، حلب، ادلب، معرةالنعمان و حومه دوما به راه افتاده ‌است.

در همین حال خبرگزاری‌ها شمار شرکت‌کنندگان در «تظاهرات علیه سکوت اعراب» در شهرهای مختلف سوریه را «ده‌ها هزار نفر» ذکر کرده‌اند. راهپیمایان روز جمعه در سوریه از عدم اعتراض کشورهای همسایه به دولت سوریه انتقاد کرده و در شعارهای خود خطاب به همسایگان عرب خود فریاد زدند: «سکوت شما باعث مرگ ماست.»

از شهر دیرالزور در شرق سوریه نیز خبر می‌رسد که شمار زیادی از معترضان برای راهپیمایی به خیابان‌ها آمده‌اند؛ این در حالی است که در جریان راهپیمایی بزرگ جمعه گذشته این شهر، دست‌کم ۸ نفر کشته شدند.

فعالان سوری روز جمعه اعلام کردند که قصد دارند در تمامی شب‌های ماه رمضان هر شب از شامگاه تا بامداد به منظور هواداری از برقراری دموکراسی در سوریه دست به اعتراض بزنند.

روز جمعه هم‌چنین خبر رسید که در اثر انفجار لوله نفت در نزدیکی شهر حمص که گفته می‌شود «خرابکاران باعث آن شده‌اند» چهار نفر جان خود را از دست دادند.

نفت نشتی از این لوله هم‌اینک وارد کانال‌های آبرسانی و آب پشت سد این منطقه شده و هیچ گروهی هنوز مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته ‌است.

فعالان حقوق بشر می‌گویند از اواسط ماه مارس که اعتراض‌ها علیه حکومت بشار اسد در سوریه آغاز شده بیش از ۱۴۰۰ نفر کشته شده‌اند.

یک مؤسسه غیردولتی حقوق بشری می‌گوید که بر اساس ارزیابی‌هایش، از زمان آغاز ناآرامی‌ها در سوریه «هر ساعت یک نفر در این کشور ناپدید می‌شود و در حال حاضر نزدیک به سه هزار تن در سوریه مفقود شده‌اند».

مقام‌های سازمان ملل می‌گویند نیروهای انتظامی سوری ممکن است در جریان سرکوب معترضان در این کشور مرتکب مواردی از جنایت علیه بشریت شده ‌باشند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024