جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 14.07.2011, 12:16


دویچه وله: طبق آخرین اخبار رسیده به دویچه‌وله، یک ‌شنبه ۱۹ تیرماه ساعت ۸ شب ۴ مرد و یک زن وارد خانه پگاه آهنگرانی، بازیگر سینما و فیلمساز، شده و او را به همراه یک سری از وسایلش با خود می‌برند. این اتفاق زمانی افتاده که وی در منزلش تنها بوده است.

بنا برهمین اطلاعات، این بازیگر سینما تا شب گذشته، ۲۲ تیرماه در حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی بوده و بعد از آن به اطلاعات سپاه تحویل داده شده است.

یک منبع آگاه به دویچه وله گفت که پگاه توانسته تماس کوتاهی با مادرش بگیرد و تنها به او گفته که نه می‌داند کجاست و نه می‌داند جرمش چیست.

پگاه آهنگرانی قرار بود از تاریخ ۴ تا ۱۲ جولای (۱۳ تا ۲۱ تیرماه) به دعوت دویچه وله به آلمان سفر کند. وی بنا بود مشاهدات خود را از بازی‌های جام جهانی فوتبال زنان در وبلاگ دویچه وله منتشر کند.

یک روز قبل از سفر به آلمان، از طرف وزارت اطلاعات با خانم آهنگرانی تماس گرفته شده و به او گفته شده که به فرودگاه نرود وگرنه در همانجا دستگیر خواهد شد. به همین دلیل وی از سفر به آلمان منصرف شد.

آخرین تماسی که خانم آهنگرانی قبل از دستگیری‌اش با خانواده‌ داشته یک‌شنبه ۱۹ تیرماه حوالی ظهر بوده است. پس از آن دیگر هیچ خبری از او نشد و خانواد‌ه‌اش اعلام کردند که او ناپدید شده است.

اتفاقی که تکرار می‌شود

ناپدیدشدن پگاه آهنگرانی اتفاقی است که چندی پیش‌تر برای مریم مجد عکاس ورزشی، نیز روی داد. او نیز قرار بود برای عکاسی از بازی‌های جام جهانی فوتبال زنان به آلمان بیاید، اما شب قبل از سفرش در منزل خود دستگیر شد.

پگاه آهنگرانی در سال ۲۰۰۹ نیز مشاهدات خود از جشنواره فیلم برلیناله را در وبلاگ دویچه وله منتشر کرده بود. قبل از سفرش به آلمان نیز در همان زمان از سوی روزنامه کیهان تهدید شده و درباره او نوشته شده بود که مواظب باشد «وقتی به آلمان می‌رود وطن‌فروشی نکند».

پگاه آهنگرانی در کنار بازیگری فیلم‌های مستند نیز می‌سازد. عنوان آخرین اثر او "ده‌‌نمکی‌ها" است که به زندگی مسعود ده‌نمکی، از رهبران حزب‌الله که اخیرا به فیلم‌سازی روآورده، می‌پردازد. این فیلم چند هفته پیش در تلویزیون فارسی‌زبان بی‌بی‌سی پخش شد. پگاه آهنگرانی به چند تن از دوستانش گفته بود که به این دلیل توسط وزارت اطلاعات مورد بازخواست قرار گرفته است.

منیژه حکمت، فیلمساز و مادر پگاه آهنگرانی، تا کنون درباره ناپدید شدن دخترش هیچگونه مصاحبه‌ای نکرده و تلاش ما نیز برای گفت‌وگو با او بی‌نتیجه ماند.



نظر کاربران:


برای پگاه آهنگرانی
امروز در بالاترین خبری نظرم را جلب کرد "پگاه آهنگرانی بازداشت شد" خبری که خاطرات زیادی را در ذهنم زنده کرد. جمشید آهنگرانی از آن مومنینی است که پیش از انقلاب نماز میخواند و کاری هم به این نداشت که دیگران نماز میخواندند یا نه، نماز خواندنش تظاهر نبود و یک مرتبه متوجه میشدیم که جمشید در جمع ما نیست؛ او گوشه دنجی را پیدا میکرد و با خدای خودش راز و نیاز میکرد. انسانی بسیار شریف و صادق است؛ بعد از انقلاب یک روز در تابستان ۵۹ در یک عکاسی که با هم کار میکردیم آمد و گفت بچه‌ها من از منیژه خواستگاری کردم. یک عروسی ساده و بی آلایش و بعد شروع زندگی با دست خالی. با بسته شدن دانشگاه ها و ادامه جنگ داوطلبانه به هلال احمر رفت و از آنجا به جهاد سازندگی و در کردستان مسئول کشیدن جاده شد. منیژه اولین فرزند خود را در راه داشت و نزدیک وضع حملش بود، اما جهاد نیرو کم داشت و اصرار داشتند که جمشید را برای اجرای پروژه در کردستان نگاه دارند. مادر جمشید من و برادر کوچک جمشید را راهی کردستان کرد تا جمشید را به اراک بیاوریم. یک هفته در مریوان با او بودیم تا راضی اش کنیم که به اراک بیاید. هر روز صبح بعد از عبور مین یابها به سر کار میرفت و با اخلاص تمام کار میکرد. سر انجام ما را راهی اراک کرد و گفت به زودی این جاده تمام میشود و من به اراک می آیم. منیژه حکمت همسرش در کنار خانواده جمشید به تنهائی بار زندگی و کودکش را به دوش میکشید. در اوج جنگ بود که دومین فرزند آنها پگاه قدم به این جهان نهاد، فکر کنم دو روز بعد از تولدش بود که به دیدن او رفتم و با یک هدیه کوچک برای تولد او، آرزو کردم که در صلح و آزادی زندگی کند و چند روز بعد ایران را برای همیشه ترک کردم.
در این سالهای هجرت رابطه ها قطع شد و چندین سال است که با جمشید تماس ندارم ولی شنیده ام که هنوز نمازش قضا نمیشود. و امروز با خواندن خبر دستگیری پگاه آرزو کردم که سر انجام روزی همه در ایران در آزادی زندگی کنند.
یک دوست



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024