پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 06.07.2011, 17:16


مشاور عالی وزیر علوم گفت: نمی‌دانم نامه منتشر شده در رسانه‌ها به نقل از رئیس جمهور تا چه حد صحت دارد چرا که این نامه هنوز به وزارت علوم نرسیده است.

به گزارش فارس، طائب در مراسم اختتامیه نشست فرهنگی اجتماعی روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور که در دانشگاه پیام نور برگزار شد با اشاره به مصاحبه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر توقف اعلام نتایج آزمون دکترای نیمه متمرکز گفت: امروز مصاحبه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی را در رسانه‌ها دیدم که گفته بود اعلام نتایج آزمون دکتری باید متوقف شود تا گزارشات وزیر علوم به شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد.

وی با بیان اینکه در آزمون دکترای نیمه متمرکز وزارت علوم مصاحبه به هیچ عنوان مصوبه نیست، گفت: آنچه در رسانه‌ها گفته شده است اعلام نتایج نهایی آزمون دکترای نیمه متمرکز است.

مشاور عالی وزیر علوم خطاب به روسای دانشگاه‌ها گفت: تقاضا دارم همانطوری که برنامه ریزی شده بوده مصاحبه‌های علمی با داوطلبان انجام شود و نتایج به سازمان سنجش ارائه شود.

وی ادامه داد: در جلسه آینده شورای عالی انقلاب فرهنگی وزیر علوم صحبت خواهد کرد؛ بحث آزمون موضوعی نیست که یک شبه مطرح شده باشد. رئیس‌جمهور نیز در جریان این آزمون بودند ممکن است ابهاماتی مطرح شده باشد که ما وظیفه داریم آن را برطرف کنیم و رهنمود‌ها را نیز اجرایی نماییم.

طائب در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه امروز نامه‌ای از رئیس جمهور در رسانه‌ها منتشر شده است، گفت: نمی‌دانم نامه رئیس جمهور تا چه حد صحت دارد. مفروض بر صحت آن ۲ نکته مطرح می‌کنم. نکته اول اینکه در این نامه به بحث بازنشستگی اعضای هیئت علمی اشاره شده است. تاکنون هیچ تخلفی در این زمینه صورت نپذیرفته است.

وی ادامه داد: طی مدتی که در وزارت علوم هستم شکایت‌های متعددی از مجراهای مختلف به وزارت علوم واصل شده است. با دقت تمام شکایت‌ها مورد بررسی قرار گرفته‌اند و تاکنون حتی یک مورد بر خلاف قوانین جاری کشور نبوده است. تمام اقدامات بازنشستگی طبق قوانین حاکم بر جامعه است.

طائب با بیان اینکه نامه منتشر شده در رسانه‌ها غیر متداول است گفت: وقتی رئیس جمهور نامه‌ای به وزارت علوم می‌نویسد اول باید به وزارت علوم برسد.

وی خطاب به روسای دانشگاه‌ها گفت: شما روسای دانشگاه‌ها واقف هستید که موضوع اسلامی شدن دانشگاه‌ها چیست. بزرگ‌ترین دغدغه اسلامی کردن دانشگاه‌ها توسط هر کس که در طول این مدت از زمان امام تا بزرگان بعدی مطرح شده بحث محتوا بوده است.

طائب گفت: زمانی که بحث انقلاب فرهنگی مطرح شد تمام دغدغه افرادی که دور هم جمع شدند و شورای انقلاب را قانع کردند تا انقلاب فرهنگی اجرا شود این بود که محتوای آموزشی دانشگاه‌ها باید اسلامی شود.

وی ادامه داد: طی این مدت چند بار بحث تغییر محتوای رشته‌های آموزشی به ویژه علوم انسانی مطرح شده و هر بار موجی ایجاد شد. عده‌ای بر موج سوار شدند و عده‌ای به تقابل پرداختند و مسئولان را مجبور به کوتاه آمدند کردند.

مشاور عالی وزیر علوم ادامه داد: اسلامی کردن دانشگاه‌ها یک برنامه گسترده طولانی مدت همه‌جانبه‌ای است و از شورای عالی انتظار داریم که مشارکت کنند و به ما که پشت این تریبون ایستاده‌ایم بیاموزند که چه باید بکنیم.

طائب افزود: بنده در زمان شهید رجایی معاون وزیر علوم بودم در آن زمان فرصت‌های زیادی برای اسلامی کردن دانشگاه‌ها داشتیم و متاسفانه غفلت کردیم و بزرگان ما هم غفلت کردند و نگفتند چگونه این فرمایش امام را عملی کنیم که «اگر دانشگاه‌ها اصلاح شوند جامعه نیز اصلاح می‌شود.»

وی افزود: وزیر علوم وقتی برنامه خود را به مجلس ارائه می‌داد اسلامی کردن دانشگاه‌ها را مطرح می‌کرد و اعلام کرد که دغدغه اسلام و دین دارد و جزئیات این برنامه را به استماع رئیس جمهور رسانده است. ما هیچ اقدامی را در دانشگاه‌ تصویب نکرده بودیم که اجرایی شود مگر آنکه در شورای عالی تصویب شده باشد.

مشاور عالی وزیر علوم افزود: اینکه بگوییم خانم‌ها جدا بنشیند و آقایان جدا یا اینکه خانم‌ها جلو بنشیند و آقایان عقب حرف‌های سال ۶۹ است. مدتی غفلت شد و کلاس‌ها مختلط شدند. اینکه می‌گویم در دانشگاه‌ها حجاب باید رعایت شود حرف امروز و دیروز نیست. کجای این موضوع تفکیک جنسیتی است؟ این مباحث امروز تلاشی است برای خدشه دار کردن اصلاح محتوا که اصل موضوع است. اینکه گفتیم بوفه‌های دانشگاهی برای دختر و پسر جدا باشد کجایش تفکیک جنسیتی است.

وی گفت: ما هنوز ما وارد اسلامی کردن دانشگاه‌های نشده‌ایم تا به تصویب کسی برسد ما قرار گذاشته‌ایم مصوبه‌ شورای انقلاب فرهنگی را آغاز کنیم.

وی خطاب به روسای دانشگاه‌ها گفت: منتظر باشید که در بحث اسلامی کردن دانشگاه‌ها اذیتتان خواهند کرد. این موضوع جنگ نرم است.



دانشجو: تفكیك جنسیتی نداریم، ردیف دختر و پسر را جدا می‌كنیم


وزیر علوم با تاكید بر اینكه شفاف تر از همیشه اعلام می كند كه هیچ برنامه مدونی درباره تفكیك جنسیتی در دانشگاهها و وزارت علوم وجود ندارد، گفت: قانونی كه می گوید دانشجویان زن و مرد لازم است در كلاس های درس در دو ردیف جداگانه بنشینند را اجرا می كنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، كامران دانشجو روز سه شنبه ۱۴ تیرماه در جمع روسای دانشگاهها در سازمان مركزی دانشگاه پیام نور با بیان اینكه حركت به سمت اسلامی تر شدن دانشگاهها ركن اصلی سیاستهای وزارت علوم است گفت: از حركت به سمت اسلامی تر شدن دانشگاهها عقب نشینی نخواهیم كرد حال هر چه می خواهند جو بسازند. ما با آن آقا بالاسری معامله كرده ایم و او بهترین تاجر است. قائل به این هم نیستیم كه آخرت خود را به خاطر دنیای احدی بفروشیم.

وزیر علوم كابینه دهم با یادآوری اینكه اولین محور برنامه هایی كه به مجلس شورای اسلامی ارائه كرده است اسلامی شدن دانشگاهها بوده است، گفت: در روز معارفه‌ام گفتم كه دغدغه دین دارم. البته اسلامی شدن دانشگاهها دو ركن دارد یكی محتوا و منابع و دروس كه باید اسلامی شوند و دیگری ظاهر و نمادها كه باید درست شوند. در اسلامی شدن دانشگاهها اصل بر اسلامی شدن محتواست اما از آنجا كه عمده مسئولیتمان آنقدر نیست كه بگوییم اول محتوا را درست می كنیم و بعد به ظواهر و نمادها می رسیم، لذا همزمان با اسلامی كردن محتوا در زمینه اسلامی شدن نمادها و ظواهر نیز ورود پیدا می كنیم.

كامران دانشجو در ارائه تحلیل خود از موضوعات اصلی روزهای اخیر رسانه های كشور گفت: بالاخره موضوع اسلامی شدن دانشگاهها موضوع اصلی رسانه هایمان شد. این خوب است اما خواهش می كنم از دریچه صداقت به آن نگاه كنید. سیاست اگر عین دیانت است نمی تواند با صداقت تعارض داشته باشد.

اختلاط زن و مرد حرام است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در برشماری و جمع بندی نظرات چند تن از مراجع عظام تقلید درباره اختلاط زن و مرد در محیط آموزشی گفت: اختلاط حرام است حال مرتب بروند روانشناس بیاورند و اختلاط زن و مرد را توجیه كنند. برخی می گویند حضرت امام فرموده اند كه نباید بین زن و مرد دیوار بكشیم. چه كسی گفته كه ما می خواهیم دیوار بكشیم؟

جداكردن دختران و پسران در كلاسهای عمومی چه اشكالی دارد؟

وی افزود: جدا كردن دختران و پسران در كلاس های عمومی و در كلاس هایی كه تعداد دختران و پسران به حدی است كه بتوان جدایشان كرد چه اشكالی دارد. آنها كه ناراحتند آیا می میرند؟ باز هم تعداد مخالفان انگشت شمار است. فردی از VOA و BBC درباره اختلاط و مزایای اختلاط زن و مرد صحبت می كند اما ما آموزه های دینی را از مراجع یاد گرفته ایم و نگاهمان نیز به مراجع است.

طرح تفكیك جنسیتی در وزارت علوم وجود ندارد

وی تاكید كرد: در وزارت علوم و دانشگاههایمان طرحی به عنوان طرح تفكیك جنسیتی به صورت مدون وجود ندارد. اسلامی شدن دانشگاهها را بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و آیین نامه حدود شئونات اسلامی دنبال می كنیم. واژه تفكیك جنسیتی نه از ما است و نه در وزارت علوم مدون شده است.

می خواهیم زنان و مردان در كلاسهای درس در 2 ردیف جداگانه بنشینند

وزیر علوم نگاه دلسوزان دین را به مصوبه 24 سال گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر اینكه دانشجویان زن و مرد لازم است در كلاس های درس در دو ردیف جداگانه بنشینند دانست و گفت: كاری كه می خواهیم بكنیم این است كه دانشجویان زن و مرد در كلاس های درس در دو ردیف جداگانه بنشینند پس دیوار نمی خواهیم بكشیم و مشاركت زن و مرد در امور پژوهشی و علم و دانش را هیچكس مخالفتی ندارد بلكه مناسبات بین زن و مرد به سبك غربی را اختلاط می گوییم.

جداكردن كلاسهای زنان و مردان در صورت عدم مشكل بودجه

وی به مصوبه دیگری از شورای انقلاب فرهنگی اشاره كرد و گفت: هر گاه در دانشگاهی جداكردن كلاس های مخصوص زنان و مردان ممكن باشد و مشكلی از نظر بودجه و كیفیت تحصیل ایجاد نكند كلاسها باید جدا شوند این یك قانون است حال اگر دانشگاهی تشخیص داد كه مشكلات بودجه ای برایش ایجاد نمی شود و تعداد دختران و پسران نیز آنقدر هستند كه بتوانند كلاسهایشان را جدا كنند خوب جدا برگزار شود.

دانشجو تأكید كرد: بله این كار را انجام می دهیم. می خواهیم كلاس های درسی دانشگاه را اگر امكانات برگزاری جداگانه كلاس های زن و مرد وجود ندارد به این ترتیب برگزار كنیم كه دختران و پسران در دو ردیف جداگانه بنشینند اما اگر در جایی امكاناتش وجود دارد كلاس های زن و مرد را جدا برگزار كنیم و قانون می گوید مسئول اجرای آن روسای دانشگاهها هستند اما عده ای از اینكه این قانون دارد اجرا می شود می سوزند گویا خوشحال بوده اند كه این قانون كه مصوب 24 سال پیش است تاكنون اجرا نشده بوده و حال می سوزند كه چرا می خواهد اجرا شود.

وزیر علوم افزود: برخی می گویند حالا در دانشگاه از اختلاط زن و مرد جلوگیری كردید، كوچه و خیابان را كه دانشجویان دختر و پسر با هم هستند چه كار می كنید. مگر من متولی كوچه و خیابان و پارك هستم و اصلا چرا دانشگاه را با كوچه و خیابان و پارك مقایسه می كنند.

وی متخصصین علوم دینی را بارزترین، عمیق ترین و مبارزترین شخصیت ها در تاریخ ایران اسلامی دانست و گفت: مدیون مراجع هستیم و هر چند خودشان این اصلا این ادعا را ندارند. از مراجع دینی چه كسانی می خواهند در مسائل دینی عمیق تر صحبت كنند. یكی از مسئولان اسبق مصاحبه كرده و گفته است كه موضوع جلوگیری اختلاط زن و مرد باید از مراجع قانونی اش پیگیری شود از این مسئول اسبق باید پرسید كه مگر قانون جلوگیری از اختلاط زن و مرد مربوط به 24 سال پیش نبوده و آیا از سوی یك مرجع قانونی تصویب نشده است؟ باید از این مسئول اسبق پرسید كه چرا خودت آن را اجرا نكردی. 24 سال است این قانون روی زمین مانده و ما به عنوان وزارت علوم و دانشگاههایمان می خواهیم چیزی كه 24 سال روی زمین مانده را به تدریج به اجرا بگذاریم.

وزیر علوم در پایان سخنانش به روسای دانشگاهها گفت: در ظواهر و مناسبات نیز به شما كمك می كنیم تا آنچه را كه مردم، متدینین، مراجع ، خانواده ها، اساتید، دانشجویان، تشكل های دانشجویی و اساتید كه قاطبه ملت ایران هستند در زمینه اسلامی شدن دانشگاه در دانشگاههایمان اجرا كنیم.

به گزارش مهر، كامران دانشجو وزیر علوم كابینه دهم در پایان سخنانش از روسای دانشگاهها پرسید كه آیا شفاف تر از این می شد درباره تصمیم مان برای اجرای قانون جلوگیری از اختلاط زن و مرد در دانشگاه صحبت كرد؟

روسای دانشگاههای دولتی حاضر در سالن برگزاری این نشست با سر دادن "تكبیر" موافقت خود را با شفاف و صریح بودن وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ابراز داشتند.

به گزارش مهر، این نشست با عنوان نشست روسای دانشگاههای كشور با محور دانشگاه، دین مداری و تربیت عالم ملكوتی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سازمان مركزی دانشگاه پیام نور در حال برگزاری است.



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024