شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 03.07.2011, 10:57



شرق: ساعت ۱۶ و ۴۰ دقیقه بعدازظهر شنبه ۱۴ می‌سال ۲۰۱۱ به وقت نیویورک، دو مامور پلیس فرودگاه جان‌اف کندی وارد هواپیمای آماده پرواز «ایر فرانس» شدند و از قسمت درجه یک هواپیما دومینیک استراوس کان را با خود بردند. او به اتهام سوءاستفاده جنسی و تلاش برای تجاوز جنسی بازداشت شد. این اتهام بر اساس ادعای زنی وارد شد که در هتل سوفیتل نیویورک، محل اقامت رییس صندوق بین‌المللی پول، به عنوان خدمتکار مشغول به کار بوده ‌است.

استراوس کان از مصونیت دیپلماتیک برخوردار نبود و به همین دلیل بازداشت شد. خدمتکار می‌گوید، کان در راهروی هتل او را دنبال کرده و به زور به او تجاوز کرده است. سیاستمدار کهنه‌کار با تودیع وثیقه یک میلیون دلاری آزاد شد اما در حبس خانگی به سر می‌برد.

«این یک دسیسه است»؛ جمله‌ای تکراری بود که کان، همسر و موکلش از‌‌ همان زمان شروع این دردسر سیاسی مدام تکرار می‌کردند. دادگاه روز جمعه رسیدگی به پرونده کان، همه چیز را تغییر داده است. رییس سابق صندوق بین‌المللی پول که به آزار جنسی متهم شده بود با ضمانت شخصی خود او مبنی بر حضور در دادگاه، بدون سپردن وثیقه از حبس خانگی آزاد شده و این معنایی جز شک کامل به تمامی اتفاقات و روایت گذشته علیه او ندارد. کان که از او به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده فرانسه یاد می‌شد، روز جمعه پس از جلسه دادگاه حال بهتری داشت و این بار دستان همسر خود را مفتخرانه می‌فشرد.

دادستان‌های پرونده گفته‌اند: خدمتکار هتلی که استراوس کان را به تجاوز متهم کرده بود، پذیرفته که در مورد حوادث پس از آزار جنسی ادعایی خود دروغ گفته است. آن‌ها می‌گویند شاکی اکنون تایید کرده است که پیش از آنکه به مدیرانش گزارش دهد که به او تجاوز شده، اتاق دیگری در هتل را تمیز می‌کرده است. اما شک قاضی پرونده تنها به خاطر اعترافات خدمتکار ۳۲ ساله نیست.

دو بازرس دادستانی نیویورک به روزنامه نیویورک تایمز گفته‌اند: ارتباط این خدمتکار با یک فروشنده مواد مخدر، صحت تمامی حرف‌هایش را زیر سوال برده است. همچنین مقامات قضایی معتقدند، اظهارات این زن درباره آنچه که در مورد پرونده تقاضای مهاجرت خود گفته است با هم همخوانی ندارد. مخصوصا آن بخش از پرونده‌اش که در آن ادعا شده، به او در گینه تجاوز شده است. اکنون ورق برگشته و با وجود اینکه در نتایج آزمایش‌های پزشکی قانونی محرز شده که کان با یک زن رابطه جنسی داشته است، دادستان‌ها اکنون بخش زیادی از گفته‌های شاکی درباره آنچه رخ داده و چیزهایی که درباره خودش گفته را باور نمی‌کنند.



استراوس کان علاوه بر ریاست صندوق بین‌المللی پول از رقبای جدی سارکوزی برای انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه از حزب سوسیالیست محسوب می‌شد که با این اتفاق حضور او در انتخابات فرانسه نیز در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت. همین موضوع باعث شد تا برخی از فرانسوی‌ها بلافاصله سناریو فریبکاری و دسیسه را عنوان کنند و برخی دیگر، این سوال را مطرح کردند که این ماجرا به نفع چه کسی تمام می‌شود؟

رییس سابق صندوق بین‌المللی پول بلافاصله بعد از این اتهام، ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه را متهم کرد که علیه‌اش توطئه‌ای چیده تا او از سمتش کنار گذاشته شود. کان به «کلود بارتولون»، سیاستمداری که از نزدیکان او محسوب می‌شود، گفت: اطمینان دارد، ولادیمیر پوتین در پشت تمامی قضایای جاری علیه اوست و او با فرانسوی‌ها برای ناکام گذاشتنش در انتخابات پیش روی فرانسه همکاری دارد. بارتولون می‌گوید؛ رییس صندوق بین‌المللی پول یک ماه قبل از این اتفاق به او گفته بود که روس‌ها با همراهی برخی فرانسوی‌ها درصدد اجرای توطئه‌ای علیه او هستند.

او افزود: روس‌ها به ویژه شخص ولادیمیر پوتین، با فرانسوی‌ها هم‌پیمان شده تا کان را از ریاست صندوق بین‌المللی پول برکنار کنند تا او نتواند برای انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه نامزد شود. روس‌ها به او هشدار داده بودند، اگر به شکل «پاک» و بی‌حاشیه از ریاست صندوق بین‌المللی پول کنار نرود، نمی‌تواند فکر نامزدشدن برای انتخابات ریاست‌جمهوری را فرانسه کند.

تیری میسان، روزنامه‌نگار فرانسوی و مدیر مسوول پایگاه اینترنتی تحلیلی ولترنت می‌گوید، اتهام رسوایی اخلاقی که به استراوس کان وارد شده، دسیسه‌ای است که آمریکا و نیکلاسارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه تنها از آن سود می‌برند. برخی سیاست‌مداران می‌گویند، برکناری استراوس کان بدون قرار دادن آن در فضای طرحی که او در نظر داشت اجرا کند (ایجاد یک ارز بین‌المللی خارج از دلار آمریکا)، قابل درک نیست. استراوس کان برنامه‌ریزی کرده بود تا بیست و ششم ماه می‌سال ۲۰۱۱، ارز بین‌المللی را راه‌اندازی کند که کشورهای نوظهور جهان نیز همه بی‌صبرانه منتظر آن بودند و از آن حمایت می‌کردند.



میسان می‌گوید مردم فرانسه بعد از پنج سال ریاست‌جمهوری فاجعه‌آمیز سارکوزی، امیدوار شده بودند استراوس کان رییس‌جمهور کشورشان شود و با توجه به صلاحیت‌هایی که وی دارد زمینه را برای بهبود اوضاع اقتصادی کشورشان فراهم کند. شاید بتوان گفت، با توجه به چنین طرز فکری، برکناری استراوس کان پایان رویاهای مردم فرانسه نیز بود.

او می‌افزاید: چگونه می‌توان سارکوزی را نخستین ذی نفع در این ماجرا ندانست در حالی که در انتخابات ریاست‌جمهوری پیشین فرانسه نیز او با دسیسه و شکایت علیه دومینیک دو ویلپن، رقیب اصلی‌اش توانست به سمت ریاست‌جمهوری فرانسه برسد. در انتخابات پیشین نیز سارکوزی با اتهام زنی به دو ویلپن مبنی بر اینکه وی در نشر اسناد جعلی نقش داشته است مانع از دستیابی وی به سمت ریاست‌جمهوری فرانسه شد.

اما اینکه ماجرای پیش‌آمده برای کان تاثیری در تغییر وجهه او داشته یا نه را آمار و ارقام نظرسنجی‌های اخیر در فرانسه به وضوح نشان می‌دهند. براساس نظرسنجی‌ها بیشتر فرانسویان با توجه به سوابق وقایع و رسوایی‌های سیاسی در کشورشان، اتهام جنسی وارده به دومینیک استراوس کان را واقعی نمی‌دانند و آن را یک توطئه تلقی می‌کنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024