پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 24.06.2011, 15:53


ادامه مصونیت از مجازات خاطیان جان زندانیان در اعتصاب غذا را به خطر انداخته است

(۳ تیر ۱۳۹۰) همزمان با انتشار یک گزارش جدید، مرگ در زندان: پرونده‌های همیشه باز، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران امروز گفت که مروری بر سابقۀ شکنجه، ضرب و شتم و عدم رسیدگی پزشکی در زندانهای ایران در سالهای گذشته نشان می‌دهد که جان زندانیان عقیدتی-سیاسی در خطر است. کمپین عالیرتبهترین مقامات ایرانی را مسئول سلامتی و جان هجده زندانی عقیدتی که اینک در ششمین روز اعتصاب غذا به سر می‌برند، می‌داند.

آرون رودز، سخنگوی کمپین گفت: «زندانهای ایران دام مرگ زندانیان عقیدتی هستند.» وی افزود: «مصونیت از مجازات نامحدود خاطیان که طی سالهای گذشته منجر به مرگ شماری از زندانیان بخصوص در مورد مرگ اخیر هدی صابرشده است باید به پایان برسد.»

این گزارش مرگ ۱۷ زندانی سیاسی و عقیدتی که از سال ۱۳۸۲ تا کنون در زندانهای ایران جان سپرده‌اند و ادعا می‌شود علت مرگ آن‌ها شکنجه، بی‌اعتنایی پزشکی، و بدرفتاری مسئولین زندان بوده است را مستند می‌سازد.

هفت نفر از این زندانیان پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ وبدنبال سرکوب شدید منتقدین حکومت و رقبای سیاسی دستگیر شدند و در زندان جان باختند. با وجود اینکه در کلیۀ این موارد اعضاء خانواده و یا وکلای زندانیان ادعا کرده‌اند که مقامات به دلیل بدرفتاری فیزیکی با زندانی و یا از طریق کم توجهی پزشکی و دیگر نارسایی‌های موجود در زندان‌ها مسئول مرگ وی بوده‌اند، هنوز هیچکس پاسخگو نبوده است.

در کلیۀ مواردی که در این گزارش تشریح شده‌اند، مقامات ایرانی هرگز شرح کامل و یا قانع کننده‌ای از شرایط مرگ زندانی اعلام نکرده‌اند. قوه قضائیه در اکثر موارد از صدور دستور برای تحقیقات کامل و مستقل خود داری کرده است. در چندین مورد، مقامات حتی از دسترسی وکلا و یا اعضاء خانواده به اطلاعات در خصوص مرگ زندانی، مانند گزارشات کالبد شکافی جلوگیری کرده‌اند و اجازه نداده‌اند تا وکلا و یا اعضای خانوادۀ زندانی رسما شکایت کنند. علیرغم شواهد غیر قابل انکار هم اکنون مسئولین قضائی برای ایجاد یک کمسته تحقیق و تفحص مستقل در خصوص آنچه منجر به مرگ هدی صابر شد مقاومت می‌کنند.

کمپین اعتقاد دارد که تعداد واقعی مرگ‌های زندانیان از ۱۷ موردی که دراین گزارش آمده بیشتر است و اگر موارد مستند نشده و موارد مرگ زندانیان عادی غیر سیاسی را نیز به آن بیافزاییم عدد واقعی به مراتب بیشتر از این خواهد بود.

این گزارش کمپین، شش روز پس از اینکه ۱۲ زندانی عقیدتی برجسته در اعتراض به مرگ‌های اخیر دو زندانی، فعال حقوق زنان هاله سحابی، و روزنامه نگار منتقد هدا صابر آغاز به اعتصاب غذا کرده‌اند، منتشر می‌شود. در تاریخ ۲ تیر ۱۳۹۰، شش زندانی عقیدتی برجستۀ دیگر به این اعتراض پیوستند و اینک ۱۸ زندانی در اعتصاب غذا به سر می‌برند. این شش زندانی کیوان صمیمی، روزنامه نگار؛ عیسی سحرخیز، روزنامه نگار؛ مسعود باستان، روزنامه نگار؛ حشمت الله طبرزدی، فعال دانشجویی؛ جعفر اقدمی، مدافع حقوق بشر؛ و علی عجمی، فعال دانشجویی می‌باشند.

هاله سحابی در زمانی که به طور موقت از زندان آزاد شده بود، پس از اینکه ماموران امنیتی به مراسم تشییع جنازۀ پدرش حمله کردند، بر اثر حملۀ قلبی درگذشت. هدی صابر در زمانی که در اعتصاب غذا بود دچار حملۀ قلبی شد و درگذشت. اعضاء خانواده و سایر زندانیان ادعا کرده‌اند که مرگ هدی صابر به ضرب و شتم وی در زندان و کوتاهی مقامات زندان در انتقال به موقع وی به بیمارستان مرتبط بوده است.

شیرین عبادی، برندۀ جایزۀ صلح نوبل، و چندین سازمان حقوق بشری نسبت به سلامتی زندانیان عقیدتی که در اعتصاب غذا به سر می‌برند ابراز نگرانی کرده‌اند. بنا به گزارش وبسایت کلمه، در تاریخ ۲ تیر مقامات زندان اوین دو تن از زندانیان اعتصاب غذا کننده،، ابوالفضل قدیانی۶۵ ساله و عبدالله مومنی را بدلیل وضعیت وخیم جسمی آنان به بهداری زندان اوین منتقل کردند.

آرون رودز گفت: «درخواست اعتصاب غذا کنندگان بسیار مشروع است و مقامات قضائی به جای سکوت و شاهد از دست رفتن جان زندانیان بودن، باید هر چه سریع‌تر کسانی که مسئول مرگ هدی صابر و هاله سحابی هستند را محاکمه کند.»

کمپین از مقامات قوه قضاییه می‌خواهد تا پرونده‌هایی که در گزارش مرگ در زندان: پرونده‌های همیشه باز تشریح شده‌اند را بازگشایی نمایند و تحقیقات مستقلی را درخصوص موارد اخیر مرگ هاله سحابی و هدی صابر انجام دهند و افراد مسئول را محاکمه و پاسخگو نمایند.


لینک به گزارش:‏
http://persian.iranhumanrights.org/1390/03/death_in_prisons_report/
لینک به بیانیه فارسی:‏
http://persian.iranhumanrights.org/1390/04/hunger-strikers-peril/
لینک به بیانیه انگلیسی:‏
http://www.iranhumanrights.org/2011/06/hunger-strikers-peril/



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024