شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 19.06.2011, 11:24


استراتژی انتخاباتی اصولگرایان سنتی:
اصولگرایی منهای احمدی‌نژاد

اعتماد: وحدت میان جریان اصولگرایی این روز‌ها بیشترین دغدغه چهره‌های سنتی و ریشه‌دار این جریان شده است زیرا بیم آنکه اصولگرایان در انتخابات مجلس به وحدت نرسند بسیار زیاد است به همین دلیل است که از مدت‌ها قبل برخی چهره‌ها از جمله نبی حبیبی، دبیرکل موتلفه نسبت به اختلاف در جریان اصولگرایی هشدار داده بودند و این نگرانی‌ها با مواضع اطرافیان محمود احمدی‌نژاد که از آن به عنوان جریان انحرافی نام برده می‌شود به اوج خود رسیده است.

حتی کمیته سه نفره اصولگرایان که از سوی احمدی‌نژاد برای وحدت اصولگرایان تشکیل شده بود تاکنون نتوانسته کاری از پیش ببرد و حتی اخباری مبنی بر توقف فعالیت این کمیته در رسانه‌ها منتشر شد که البته روز گذشته علی‌اکبر ولایتی یکی از اعضای این کمیته در گفت‌وگو با فارس آن را تکذیب کرد و گفت: «فعالیت‌های این کمیته همچنان ادامه دارد.»

البته غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز بر این اعتقاد است که شخص رییس‌جمهور خارج از دایره وحدت اصولگرایان است و به همین دلیل اعلام کرد که مجموعه جریان اصولگرایی تصمیم گرفته است که حرکت خود را به صورت مستقل از احمدی‌نژاد در انتخابات مجلس نهم دنبال کند.

مصباحی مقدم در گفت‌وگو با «فردا» در بیان اینکه جریان اصولگرایی چند ماه گذشته استراتژی وحدت حول محور احمدی‌نژاد را برای حضور در انتخابات مجلس نهم در نظر گرفته بود، اظهار داشت: این موضوع پیش از وقایع اخیر و موضع جدید رییس‌جمهور بود و اکنون جریان اصولگرایی با توجه به تحولاتی که رخ داده است دیگر احمدی‌نژاد را محور وحدت خود برای حضور در انتخابات قرار نمی‌دهد.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تاکید کرد: روند فعالیت کمیته سه نفر و ۱۳ نفره که قرار بود با نظر رییس‌جمهور استراتژی و راه اصولگرایان را در انتخابات تعیین کنند، تغییر کرده است.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به آغاز فعالیت‌های انتخاباتی برخی از گروه‌های منتسب به دولت در استان‌ها گفت: آن‌ها ارتباطی به جریان اصولگرایی ندارند و ما نمی‌توانیم تصمیمی نسبت به آنان بگیریم.

محسن یحیوی، عضو جامعه اسلامی مهندسین نیز در این ارتباط تاکید کرد: در ادامه مسیر حرکت اصولگرایان به سوی وحدت، دیدگاه‌ها و نظرات رییس‌جمهور جایگاهی ندارد.

وی با بیان اینکه طیف حامیان دولت اصولا راه خود را بدون هماهنگی با دیگر اصولگرایان پیش می‌برند، افزود: کمیته سه نفره مورد اعتماد اکثریت اصولگرایان هستند ولی حامیان دولت حاضر به همراهی با آن‌ها نیستند.

این نماینده سابق مجلس نیز توافق انجام شده با رییس‌جمهور در نشست پاستور را مردود می‌داند. پیش‌تر نیز محسن غرویان، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم در این ارتباط گفته بود که وحدت اصولگرایان منهای دولت شکل خواهد گرفت.

از سوی دیگر سید محمد جواد ابطحی، از اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس از ارایه لیست سه‌گانه اصولگرایان در صورت عدم ائتلاف با یکدیگر خبر داد.

همچنین علی دورانی، از اعضای شورای مرکزی ائتلاف آبادگران جهادی در گفت‌وگو با «فرارو» تاکید کرد که در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، دولت و حامیان دولت جدی‌ترین رقیب اصولگرایان خواهند بود.

اصولگرایان که از دو ماه پیش با تهیه فهرست کمیته انتخاباتی با حضور نمایندگان دولت تلاش داشتند تا ائتلافی حول محور محمود احمدی‌نژاد به عنوان «عامل وحدت» شکل دهند، با اوج گرفتن تحولات سیاسی و بروز اختلاف نظرات و اصطکاک با دولت، به دنبال تغییر «عامل وحدت» هستند.

این خواست اصولگرایان نیز به نظر می‌رسد در ‌‌‌نهایت منجر به کنارگذاشتن «عامل وحدت» نخست شده است به طوری که بر اساس تصمیم جدید اصولگرایان، احمدی‌نژاد دیگر نه تنها محور وحدت میان اصولگرایان در جریان انتخابات مجلس نهم نیست‌، بلکه در برنامه‌های این جریان برای انتخابات آتی نیز به عنوان یک طرف اصولگرا شرکت داده نخواهد شد.

به نظر می‌رسد با توجه به نزدیک شدن به انتخابات مجلس این دست اختلافات میان اصولگرایان افزایش یابد و تشکیل کمیته‌هایی ۳ و چند نفره برای وحدت میان این جریان راه به جایی نبرد.



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024