شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 17.06.2011, 9:23



عفو بین‌الملل
بیانیه عمومی

۲۷ خرداد ۱۳۹۰

نمایه عفو بین الملل: MDE 13/060/2011
ایران: عفو بین الملل از اعطای جایزه آزادی و حقوق بشر به دکتر کامیار علایی و دکتر آرش علایی استقبال می‌کند

عفو بین الملل از اعطای «جایزه بهداشت جهانی و حقوق بشرِ جاناتان مَن» (Jonathan Mann Award for Global Health and Human Rights) به دو برادر دکتر کامیار و دکتر آرش علایی استقبال می‌کند. عفو بین الملل پس از دستگیری آن‌ها در ایران در تیر ۱۳۸۷ پیکاری را برای آزادی آن‌ها به راه انداخت.
دکتر کامیار علایی و برادرش دکتر آرش علایی که هر دو از متخصصان پیشگیری و مداوای اچ آی وی و ایدز هستند پیش از محاکمه بدون دسترسی به وکیل ماه‌ها در بازداشت به سر بردند و سپس در محاکمه‌ای ناعادلانه در ژانویه ۲۰۰۹ (دی ۱۳۸۷) به اتهام «همکاری با یک دولت متخاصم» به ترتیب به سه سال و شش سال زندان محکوم شدند. در دادگاه مدارک محرمانه‌ای ارایه شد که برادران علایی مجاز به دیدن یا مخالفت با آن‌ها نبودند. گمان می‌رود دستگیری آن‌ها با روابطشان با دانشگاهیان خارجی و سازمان‌های جامعه مدنی از جمله در امریکا مرتبط باشد. هر دو آن‌ها متخصصان بسیار مورد احترام ایدز هستند که فعالیت سیاسی نداشته‌اند. عفو بین الملل و سازمان‌های متعدد بهداشت و حقوق بشر این دو نفر را زندانیان وجدانی می‌دانند که اصلا نباید زندانی می‌شدند و خواهان آزادی بی‌قید و شرط آن‌ها شده‌اند.

در ماه مه ۲۰۰۹، گروه تحقیق سازمان ملل در مورد بازداشت‌های خودسرانه به این نتیجه رسید که بازداشت دکتر آرش و دکتر کامیار علایی «خودسرانه و در مغایرت با ماده‌های ۹، ۱۰، ۲۵ و ۲۶ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده‌های ۹، ۱۴، ۱۸، ۱۹ و ۲۲ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است که جمهوری اسلامی ایران عضو متعاهد آن است.» این گروه همچنین به این نتیجه رسید که «بازداشت پزشکان نامبرده خلاف ماده‌های ۱۲ و ۱۳ میثاق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و اصل‌های ۱-۱۱، ۲-۱۷ و ۱-۱۸ مجموعه اصول حمایت از تمام افراد در مقابل تمام اشکال بازداشت و زندان» است و از مقامات ایران خواست فورا اقدامات لازم برای چاره جویی انجام دهند.

گرچه حکم زندان دکتر کامیار علایی به پایان رسیده و او آزاد است، دکتر آرش علایی هنوز در تهران در زندان به سر می‌برد و عفو بین الملل به تاکید خواهان آزادی فوری و بی‌قید و شرط او و داشتن اجازه برای از سرگیری کار مهم خود است.

جایزه جاناتان مَن به کار ارزشمند کامیار علایی و برادرش آرش علایی برای ارایه رسیدگی لازم به اشخاص مبتلا به اچ آی وی در ایران ارج می‌گذارد و هر دو دکتر باید آزاد باشند تا دانش خود را در خدمت اشخاص مبتلا به اچ آی وی به کار گیرند.

مشکل پایدارِ اچ آی وی و گزارش‌های پی در پی در باره زندانیان بیمار که از رسیدگی مناسب پزشکی در ایران محروم هستند ـ و در بعضی موارد در مرگ آن‌ها نقش بازی می‌کند، مثل مورد هدی صابر که گویا پس از ضرب و شتم به دست ماموران زندان و کوتاهی آن‌ها از ارایه رسیدگی مناسب در پی اعتصاب غذا در اعتراض به نقض حقوق بشر، در روز ۲۲ خرداد ۱۳۹۰درگذشت ـ تاکیدی بر این ضرورت است که پزشکان در ایران به جای اینکه به اتهام‌های ساختگی سیاسی زندانی شوند باید برای پرداختن به حرفه پزشکی آزاد باشند.

اطلاعات پیشینه‌ای

جایزه بهداشت جهانی و حقوق بشرِ جاناتان مَن به افتخار شخصیتی مهم در مبارزه علیه فقر، بیماری و بی‌عدالتی اجتماعی جهانی در قرن بیستم اعطا می‌شود. دکتر مَن که در سقوط هواپیما در سال ۱۹۹۸ درگذشت، مدیر موسس برنامه ویژه ایدز سازمان بهداشت جهانی (۱۹۹۰ ـ ۱۹۸۶) و مدافع فعال بهداشت و حقوق بشر بود.

**************

سند عمومی
برای اطلاعات بیشتر با دفتر مطبوعاتی عفو بین الملل در لندن، انگلستان، تماس بگیرید:
5566 7413 207 44+ یا email: .(JavaScript must be enabled to view this email address)
دبیرخانه بین المللی عفو بین الملل:
International Secretariat, Amnesty International, 1 Easton St., London WC1X 0DW, UK http://www.amnesty.org



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024