پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 12.06.2011, 16:55


اطلاعيه مطبوعاتي
‌یکشنبه ٢٢ خرداد ۱۳۹۰

مقامات رسمی جمهوری اسلامی ايران مسئول مرگ هدی صابر هستند

گزارش‌گران بدون مرز نهایت تاثر و تاسف خود را از مرگ هدی صابر روزنامه‌نگار و روشنفکر ایرانی اعلام می‌کند. روز جمعه ٢٠ خرداد هدی صابر با تاخیر بسیار و چندین ساعت پس از تحمل درد به بیمارستان انتقال داده شده است. متاسفانه تلاش پزشکان به نتیجه نرسید و این زندانی سیاسی نیز بر اثر اهمال کاری‌مقامات زندان در روز شنبه ٢١ خرداد جان باخت. مقامات مسئول قضایی خبر انتقال به بیمارستان و درگذشت هدی صابر را به خانواده اطلاع نداده‌ بودند.

گزارش‌گران بدون مرز مراتب تسلیت و همدردی خود را با خانواده صابر و جمشیدی، روزنامه‌نگاران و مردم ایران اعلام می‌کند. ما مقامات رسمی جمهوری اسلامی ايران را نخست به دليل دستگيری خودسرانه اين روزنامه‌نگار و سپس عدم کمک‌رسانی پزشکی به موقع و مناسب، مسئول مرگ هدی صابر می‌دانيم. گزارش‌گران بدون مرز از اقدامات دادخواهانه خانواده‌ حمایت می‌کند. همه‌حقایق در باره قتل‌های پی در پی روزنامه‌نگاران و زندانیان سیاسی باید روشن شود.

هدی صابر، عضو تحريريه مجله توقیف شده‌ی ايران فردا از تاریخ ١٢ مرداد ماه ١٣٨٩ در بازداشت بسر می‌برد و از تاریخ ١٢ خرداد در اعتراض به قتل هاله سحابی دست به اعتصاب غذا زده بود. وی که در اثر اعتصاب غذا ضعیف شده بود، صبح روز جمعه از درد در ناحیه قفسه سینه شکایت داشت که این امر به اطلاع ماموران و مسئولان زندان رسیده بود.

متاسفانه مسئولان زندان اوین بر خلاف ماده ١٠٣ آئین‌نامه اجرائی سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور که تاکید دارد : "در موارد فوری محكوم بيمار به دستور پزشك يا بهداري زندان و اجازه رييس موسسه يا زندان يا جانشين او به بيمارستان اعزام مي‌گردد و مراتب بايد در اسرع وقت به صورت كتبي به قاضي ناظر گزارش شود". علیرغم اطلاع از اعتصاب غذای او و ضعف جسمانی و درد از انتقال به موقع هدی صابر خوداری کرده‌اند.

هدی صابر برای مسئولان قضایی و امنیتی اوین چهره‌ای شناخته شده بود، وی برای سومین بار در کمتر از ده سال، در ٢ مرداد ماه ١٣٨٩ بازداشت و روانه زندان شده بود. پیش از این هدی صابر به همراه دو همبند دیگرش رضا علیجانی و تقی رحمانی در ٢٥ خرداد ماه ١٣٨٢ بازداشت و به مدت سه ماه در سلول انفرادی نگاهداری شده بود. در ارديبهشت ١٣٨٣ به پنج سال و نيم سال زندان محکوم شده بود. که این حکم سپس به هشت ماه تقلیل یافت. وی همچنین در ٨ بهمن ١٣٧٩ نیز بازداشت و تا ٢١ اسفندماه ١٣٨١ را در زندان گذارنده بود. هدی صابر از جمله زندانیانی سیاسی ایران بود که در مراحل بازجویی به شدت مورد شکنجه قرار گرفته بود.

گزارشگران بدون مرز انجمن بين المللي دفاع از روزنامه نگاران زنداني و آزادی مطبوعات بر مبنای اصل ١٩ اعلاميه جهانی حقوق بشر است.

برای اطلاعات بيشتر:
http://www.rsf.org
http://www.rsf-persan.org
.(JavaScript must be enabled to view this email address)



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024