جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 08.06.2011, 14:58


اطلاعيه مطبوعاتي
سه‌شنبه ١٨ خرداد ۱۳۹۰

در ایران مصونیت از مجازات همچنان قربانی می‌گیرد

فراخوان شیرین عبادی و چهار سازمان مدافع حقوق بشر برای مبارزه با مصوینت از مجازات و اعزام فوری گزارشگر ویژه سازمان ملل به ایران

در آستانه‌ی دومین سالگرد سرکوب گسترده جنبش اعتراضی مردم ایران، شیرین عبادی و چهار سازمان‌ مدافع حقوق بشر، کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، فدارسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، جامعه دفاع از حقوق بشر ایران و گزارشگران بدون مرز کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد و شورای حقوق بشر را فرا می‌خوانند تا در برابر جنایات سیاسی در ایران و حفظ امنیت و حقوق مردم موضعی جدی اتخاذ کند.

«ما خواهان تسریع در روند انتخاب و اعزام گزارشگر ویژه به ایران هستیم. وضعیت این کشور روز به روز وخیم تر می‌شود. بازداشت‌های خودسرانه و زندانی کردن شهروندان و شکنجه و اعدام در سراسر کشور ادامه دارد. مردم نه تنها از حق گرد هم آیی مسالمت آمبز برخوردار نیستند که ماموران دولتی و «لباس شخصی‌ها» با خشونت بی حد و حصر مانع برگذاری مراسم سوگواری هم می‌شوند.

در تاریخ ١١ خرداد هاله سحابی، زندانی سیاسی و فعال حقوق زنان که به هنگام بدرقۀ پیکر پدرش عزت‌اله سحابی، یکی از رجال سرشناس ایران، که دو روز پیشتر به مرگ طبیعی در گذشته بود، مورد حمله‌ی ماموران امنیتی ایران قرار گرفت و بنا بر اطلاعات موثق شاهدان حاضر در صحنه، بر اثر ضربه‌های وارده درگذشت. تا این لحظه مقامات رسمی جمهوری اسلامی هیچ اقدامی برای بررسی چگونگی مرگ وی انجام نداده‌اند. برخی مقامات مسئول در رسانه‌های دولتی مرگ وی را به علت "ایست قلبی" اعلام کرده‌اند. پیکر هاله سحابی با اعمال فشار از سوی مقامات امنیتی شبانه بدون بررسی علل مرگ وی به خاک سپرده شد.

از فردای ٢٢خرداد ١٣٨٨ و آغاز اعتراضات مردمی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران، هزاران نفر در ایران به شکل خودسرانه بازداشت و در دادگاه‌هایی غیر عادلانه و بدون برخوداری از حقوق اولیه و قانونی خود محاکمه و به حبس‌های طویل المدت محکوم شده‌اند. بنا بر اطلاعات موثقی که از خانواده‌های قربانیان و یا شاهدان زندانی رها شده به دست ما رسیده است،بسیاری از زندانیان در مراحل بازجویی و سپس در زندان‌ها مورد شکنجه و بدرفتاری ظالمانه ، ضد انسانی يا تحقير آميز قرار گرفته‌اند. تعدادی از این زندانیان با انتشار نامه‌ای جمعی رسما از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت اطلاعات و مسئولان قضایی برای اعمال شکنجه‌های روحی و جسمی شکایت کرده‌اند.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی قوه‌ای مستقل نیست. بنا بر اصل صد و ده قانون اساسی، رئیس آن از سوی رهبر جمهوری اسلامی برگزیده می‌شود. بر خلاف اصل صد و پنجاه و شش قانون اساسی ایران، رییس قوۀ قضاییۀ ایران نه تنها به "احیای حقوق عامه و گسترش عدل " اعتنایی ندارد که با عدم مجازات متجاوزان به حقوق مردم و مسئولان و مباشران شکنجه و جنایت، باعث تجری آنان در اعمال خشونت در جامعه و به ویژه در زندان‌ها شده است.

شیرین عبادی برندۀ جایزه صلح نوبل و وکیل مدافع حقوق بشر در این باره می‌گوید " با توجه به وخامت وضعیت دستگاه قضایی مردم ایران از اجرای عدالت ناامید شده‌اند. شهروندان ایرانی دیگر حاضر نیستند در محاکم قضایی طرح شکایت کنند. زندانیان سیاسی و خانواده‌های آنها در اعتراض به بی اعتنایی دستگاه قضایی دادستان تهران را تحریم کرده‌اند. انها رسما اعلام کرده اند که از این پس هیچ درخواستی از مقامات قضایی نخواهند کرد. جامعه‌ی جهانی وظیفه دارد در امر عدالت به مردم ایران کمک کند."

هاله سحابی تنها زنی نیست که قربانی خشونت و عدم مجازات مرتکبان آن شده است. طی سه دهه می توان از صدها زن کشته شده در خیابان‌ها و یا در زندان‌ها یاد کرد. از جمله هشت سال پیش در چنین روزهایی زهرا کاظمی خبرنگار ایرانی‌تبار کانادایی در زندان اوین از سوی مقامات رسمی قضایی مورد ضرب و شتم قرار گرفت و در اثر ضربه مغزی چندی بعد در بیمارستان درگذشت. پيکر زهرا کاظمي با تعجيل بسيار بر خلاف خواست پسرش استفان هاشمی که در کانادا اقامت دارد، در شيراز به خاک سپرده شد. مادر زهرا کاظمي در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که از سوی مقامات رسمی ايران شديدا تحت فشار قرار گرفته بود تا موافقت کند دخترش در ايران به خاک سپرده شود. وکلای خانواده زهرا کاظمی بارها نسبت به روند رسيدگی پرونده از سوی دستگاه قضايی انتقاد کرده‌اند. در برگزاری دادگاه‌های بدوی و تجدیدنظر به وکلا اجازه داده نشد تا برای روشن شدن حقايق شاهدان خود را که برخي از آنها مسئولان بلند پایۀ دستگاه قضايی بودند به دادگاه دعوت کنند، از جمله سعيد مرتضوی دادستان عمومي و انقلاب تهران که شخصا در بازجويی از زهرا کاظمی شرکت و بنا به گفته‌ی بسياری از شاهدان در ضرب و شتم وی دخالت مستقيم داشته است.

بخشی از محدودیت های ایجاد شده برای وکلای مستقل و مدافع زندانیان سیاسی از سوی مقامات قضایی، به لحاظ مبارزۀ پیگیر آنان با نهادینه شدن مصونیت از مجازات در سیستم قضایی کشور است. محمد سيف‌زاده وکیل برجسته ایرانی و عضو کانون مدافعان حقوق بشر، که وکالت زهرا کاظمی را نیز برعهده دارد، به شکل خودسرانه و غیر قانونی بازداشت و زندانی شده است وی از سوی شعبه پانزده دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ٩ سال زندان و ١٠ سال محرومیت از شغل وکالت برای "همکاری در تاسیس کانون مدافعان حقوق بشر" محکوم شده است. نسرین ستوده وکیل هاله سحابی نیز در تاریخ ١٣ شهریور ماه ١٣٨٩ دستگیر و سپس به یازده سال زندان محکوم شده است. وی که خود شاهد بی‌عدالتی دستگاه قضایی است از حق تجدیدنظر خواهی در دادگاه صرف نظر کرده است.

گزارشگر ویژۀ سازمان ملل باید در بار‌ه‌ همه‌ی موارد نقض فاحش و مستمر حقوق بشر در ایران تحقیق کند. ما سازمان های مدافع حقوق بشر براین باوریم که پدیدۀ نهادینه شدن مصونیت از مجازات یکی از اصلی ترین علل گسترش خشونت و ارتکاب جنایات فاجعه آمیزی همچون قتل هاله سحابی و استمرار نظام شکنجه و بدرفتاری ظالمانه و غیر انسانی در زندان‌ها و بازداشت‌های خودسرانه در ایران است.

ما می خواهیم که گزارشگر ویژه هر چه سریعتر انتخاب شده و به ایران اعزام شود. ما از هم اکنون آمادگی خود را برای همکاری با وی در ارائه اسناد و مدارک و معرفی شاهدان عینی موارد نقض فاحش حقوق بشر در ایران اعلام می کنیم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024