شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 04.06.2011, 9:08



جامعه آزادیخواه ایران در درگذشت عزت الله سحابی و شهادت بانو هاله سحابی به سوگ نشسته است


عزت الله سحابی مبارز سرسخت راه آزادی و دموکراسی و مدیر مسئول مجله ایران فردا که زندگی خود را وقف آرمانهای ملی، آزادیخواهی، استقرار حاکمیت ملی، رفاه مردم ایران، اعتلای علمی و فرهنگی و حکومت قانون کرده و در این رهگذر پانزده سال روزگار خود را در زندان و شکنجه و سال‌ها ناامنی شخصی و حرفه‌ای گذرانده بود، در سن هشتاد و یک سالگی جهان را بدرود گفت.

در حالیکه همرهان و همرزمان سحابی در سوگ او به اندوه نشسته بودند، دخت مبارز او، بانو هاله سحابی، در آیین خاکسپاری پدر در اثر برخورد خشونت آمیز نیروهای امنیتی به شهادت رسید و جامعه ایران را سخت تکان داد. این شیرزن ایرانی به خاطر دفاع از حقوق زنان، حقوق زندانیان سیاسی، سازماندهی خانواده‌های روزنامه نگاران زندانی و آزادی‌های بنیادین مردم ایران پیش‌تر هم مورد تهاجم، بازداشت و زندان قرار گرفته بود. این بار، در شرایطی که جنبش‌های آزادیخواهانه مردمی برای نیل به آزادی و دموکراسی سراسر خاورمیانه را درهم نوردیده است، شهادت این دلاور بانوی ارزشمند ایرانی مبارزان راه آزادی، دموکراسی، حقوق بشر و حکومت قانون را استوار‌تر و پایدار‌تر خواهد ساخت.

در شرایطی که گروه زیادی از آزاداندیشان، ملی گرایان و دوستان شادروان عزت الله سحابی خواهان حضور در مراسم یادبود در جلوی مسجد گرد آمده بودند، ماموران امنیتی و انتظامی از اجرای مراسم سوگواری جلوگیری و به سرکوب، اهانت، ضرب و شتم سوگواران پرداختند. حاکمیت غافل از آنست که تجربه تاریخی، بویژه در این دوران ارتباطات پیشرفته همگانی، نشان داده است که سیاست سرکوب و خشونت کارایی خود را از دست داده و فقط مردم را در اندیشه‌های آزادیخواهانه خود پایدار‌تر خواهد می‌سازد.

لقا اردلان، الاهه امیرانتظام، عباس امیرانتظام، محمد اویسی، داود هرمیداس باوند، مرتضی بدیعی، گیتی پورفاضل، عیسی خان حاتمی، اسمعیل حاج قاسمعلی، علی حاج قاسمعلی، حمیدرضا خادم، جمال درودی، آرش رحمانی، علی رشیدی، اشکان رضوی، کورش زعیم، حسین شاه حسینی، مجید ضیایی، حسین عزت‌زاده، پریچهر مبشری، حسین مجتهدی.



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024