پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 01.06.2011, 16:00



بیانیه مشترک مطبوعاتی
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH)
جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (LDDHI)


۱۱ خرداد ۱۳۹۰

هاله سحابی در حمله لباس شخصی ها به تشییع جنازه پدرش درگذشت

جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران از طریق منابع دست اول و موثق در ایران مطلع شد که خانم هاله سحابی امروز صبح در اثر رفتار خشونت آمیز در مراسم تشییع جنازه پدرش، آقای عزت الله سحابی،[1] در گذشته است.

عبدالکریم لاهیجی، نایب رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و رییس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران امروز گفت: «مراسم مسالمت آمیزتشییع جنازه عزت الله سحابی، رهبر سیاسی میهن دوست و مستقل قدیمی که بیش از 16 سال از عمر خود را در زندان های دو رژیم گذراند، امروز مورد حمله ماموران امنیتی ایران قرار گرفت و دختر او، هاله سحابی، در پی حمله خشونت بار ماموران لباس شخصی درگذشت. دولتمردان ایران برای آویختن به قدرت خویش و نفی حقوق مردم هیچ حد و مرزی قایل نیستند. به باور ما، مسئولان این حملات خشونت بار با تضمین معافیت از مجازات، در نبودِ قوه قضاییه صالح و مستقل، عمل می کنند.»

بنا به گزارش ها شروع مراسم تشییع جنازه در ساعت 8:30 صبح اعلام شده بود، اما دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی دیروز به خانواده آقای سحابی دستور دادند تا این مراسم را در ساعت 7 صبح شروع کنند. در نتیجه عده زیادی از مردم به مراسم نرسیدند. با وجود این، جمعیت قابل توجهی در مراسم حضور پیدا کرد.

خانم هاله سحابی با در دست داشتن یک دسته گل و عکسی از پدرش در پیشاپیش تشییع کنندگان حرکت می کرد که ماموران لباس شخصی حمله و تلاش کردند عکس را از او بگیرند و پاره کنند. شاهدان عینی گفتند که ماموران امنیتی از باتوم استفاده کردند، خانم هاله سحابی به زمین افتاد و در راه بیمارستان درگذشت.

رسانه های رسمی ایران علت مرگ خانم سحابی را صرفا «ایست قلبی» گزارش کردند. اما آقای فریدون سحابی، عموی او، گفت خانم سحابی در اثر «مشت و لگد بر سینه و پهلو» افتاد و دیگر بلند نشد.

خانم هاله سحابی یکی از مدافعان حقوق زنان، عضو گروه مادران صلح و قران پژوه بود. او پس از دو بار دستگیری در اعتراض های مسالمت آمیز سال 1388، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اختلال در نظم عمومی» محکوم شد و در تاریخ 21 بهمن 1390 برای گذراندن حکم دو ساله خود به زندان رفت. وی پیش از فوت، برای دیدار با پدر بیمار خود در مرخصی موقت از زندان به سر می برد.

بیش از 30 نفر، از جمله دکتر حبیب الله پیمان، یک مبارز ملی مذهبی قدیمی دیگر، در مراسم تشییع جنازه دستگیر شده اند.

جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران: lddhi(at)fidh.net

----------------------------------------------

تماس مطبوعاتی:
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر:
Arthur Manet: +33 1 43 55 90 19 / +33 6 72 28 42 94
Karine Appy: +33 1 43 55 14 12 / +33 6 48 05 91 57

------------------------------------------------------

[1] آقای عزت الله سحابی، مبارز ملی مذهبی قدیمی، در روز 9 خرداد 1390 در سن 81 سالگی در بیمارستانی در تهران درگذشت. او در دهه های1340 و 1350، در حاکمیت رژیم شاه سیزده سال زندانی سیاسی بود. پس از انقلاب، آقای سحابی در دولت خدمت کرد و سپس نماینده مجلس بود و بعد از آن نیز چند سال را در زندان به سر برد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024