سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 01.06.2011, 16:11



هاله سحابی به دست ماموران امنیتی در مراسم خاک‌سپاری پیکر پدرش کشته شد

گزارش‌گران بدون مرز با تاثر و تاسف از مرگ هاله سحابی فعال مدافع حقوق زنان و همکار نشریه چشم‌آنداز مطلع شد. در تاریخ ١١ خرداد ماموران امنیتی رِژیم جمهوری اسلامی برای پیشگیری از حضور مردمی در مراسم خاک‌سپاری پدرش عزت‌الله سحابی چهره برجسته‌ی اپوزیسیون ایران و مدیر مجله ایران فردا که دو روز پیش درگذشته بود، با ضرب و شتم هاله سحابی را به قتل رساندند.

گزارش‌گران بدون مرز مراتب تسلیت و همدردی خود را با خانواده سحابی و شامخی اعلام می‌کند. ایران با مرگ عزت‌اله سحابی یکی از بزرگترین حامیان آزادی بیان را از دست داد و رژیم دخترش مدافع پرتلاش حقوق خانواده‌های زندانیان سیاسی و ستم‌دیدگان، هاله سحابی را به قتل رساند. ما همچون مردم ایران این جنایات را فراموش نمی‌کنیم. سید علی خامنه‌ای و محمود احمدی نژاد دو دشمن آزادی بیان و مطبوعات که حکومت ایران را در دست دارند، عاملان قتل این زن شجاع هستند. ما خواهان روشن شدن همه‌ی حقایق و بازداشت و محاکمه آمران و عاملان این قتل هستیم.

سرکوبگری پرخشونت نظام جمهوری اسلامی علیه مخالفان نامی جز هولناک ندارد. این رژیم تنها به ممنوع کردن هر فعالیتی رضایت نمی‌دهد که می‌خواهد با ممنوعیت هر مراسم حافظه‌ی جمعی را پاک کند.

هاله سحابی، ٥٦ ساله، همکار نشریه چشم‌انداز و یکی از زنان مقاوم و مدافع حقوق زنان در ایران بود. وی از کودکی با دستگیری پدر و نزدیکانش در رژیم شاه دردآشنای خانواده‌های زندانیان سیاسی بود. هم از این رو همیاریش با خانواده‌های زندانیان سیاسی و همبستگی‌اش با خانواده‌های اعدام شدگان دهه شصت از او چهره‌ای معتمد و مردمی ساخته بود.

از آغاز سرکوب مطبوعات اصلاح‌طلب ایران در سال ١٣٧٩ و در پی بازداشت گسترده روزنامه‌نگاران، هاله سحابی نقش غیر قابل انکاری در سازماندهی اعتراضات خانواده‌های روزنامه نگاران زندانی و دفاع بدون قید و شرط از حقوق زندانیان سیاسی داشت.



رژیم این چهره و شخصیت را نمی‌توانست تحمل کند. چندین بار احضار و زندانی شد، برای همراهی با جنبش اعتراضی پس از انتخابات مجدد محمود احمدی نژاد به ریاست جمهوری ایران، و به دوسال حبس محکوم شده بود. وی برای آخرین دیدار با پدرش به مرخصی آمده بود.

عزت‌اله سحابی چهره برجسته ملی و مدير مسئول مجله‌ی ايران فردا در سن هشتاد یک سالگی در تاریخ ٨ خرداد ماه بر اثر بیماری درگذشت. وی در نظام جمهوری سلامی بارها احضار و زندانی شده بود.

اين روزنامه نگار به دستور دادگاه انقلاب اسلامی مرکز به اتهام شرکت در کنفرانس برلين در پی ورودش به کشور در ١٠ ارديبهشت ١٣٧٩، توسط قوه قضائيه احضار و در ٥ تيرماه دستگير و شدیدا تحت شکنجه قرار گرفت. وی در ٣١ مرداد ماه به قيد وثيقه بطور موقت آزاد شد، ولی در ٢٦ آذر ماه به اتهام “تبليغ بر عليه نظام” برای ايراد يک سخنرانی در دانشگاه اميرکبير دوباره دستگير شد. در ٢٣ دی ماه به چهار سال و نيم زندان محکوم گرديد. در آذر ماه حکم وی به شش ماه تقليل يافت. با سپردن وثيقه‌ای سنگين در ١١ اسفند از زندان آزاد شد.

گزارشگران بدون مرز انجمن بين المللي دفاع از روزنامه نگاران زندانی و آزادی مطبوعات بر مبنای اصل ١٩ اعلاميه جهانی حقوق بشر است

برای اطلاعات بيشتر:

http://www.rsf.org
http://www.rsf-persan.org
.(JavaScript must be enabled to view this email address)



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024