پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 01.06.2011, 6:00



دویچه وله: احمد وحیدی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی که برای دیدار رسمی در بولیوی به سر می‌برد، پس از درخواست مقامات این کشور مجبور به ترک بولیوی شد. وزیر امور خارجه بولیوی از همتای آرژانتینی خود به خاطر دعوت از وحیدی پوزش خواسته است.

دولت بولیوی که از احمد وحیدی، وزیر دفاع ایران، برای سفری رسمی به این کشور دعوت کرده بود، روز سه‌شنبه (۱۰ خرداد / ۳۱ مه) از وی خواست، هر چه سریع‌تر این کشور را ترک کند.

رسانه‌های بولیوی به نقل از "داوید چوکاوانکا"، وزیر امور خارجه این کشور، گزارش می‌دهند که دعوت از وحیدی «خطا» و «عملی اشتباه» بوده است. احمد وحیدی متهم به دست داشتن در حمله تروریستی به مرکز یهودیان (آمیا) در آرژانتین است.

وزیر امور خارجه بولیوی در نامه‌ای به هکتور تیمرمن‌، همتای آرژانتینی خود، از وی به خاطر دعوت از وزیر دفاع ایران پوزش خواسته است. وی دلیل این «خطا» را نبود هماهنگی میان نهادهای رسمی این کشور عنوان کرده است.

آرژانتین احمد وحیدی را متهم می‌کند که در سال ۱۹۹۴ در انفجار مرکز یهودیان در بوئنوس‌آیرس دست داشته است. در این حمله تروریستی دست‌کم ۸۵ تن کشته و بیش از ۳۰۰ نفر مجروح شدند. جمهوری اسلامی تاکنون هر گونه دخالت در این انفجار را رد کرده است.

وزیر امور خارجه بولیوی در نامه خود یادآور می‌شود که در زمان دعوت از وحیدی «از این موضوع» آگاهی نداشته است. روزنامه آرژانتینی "کلارین" می‌نویسد، آلبرتو نیسمان، قاضی پرونده حمله تروریستی به مرکز یهودیان، پیش از سفر وحیدی پلیس بین‌الملل و مقامات دولتی بولیوی را از حضور وزیر دفاع ایران در آمریکای جنوبی مطلع کرده بوده است.

وحیدی در سفر خود به بولیوی با خانم ماریا سسیلیا چاکون، وزیر دفاع این کشور، دیدار داشت و در مراسمی در آکادمی نظامی خلبانان بولیوی شرکت جست. در این مراسم اوو مورالس، رئیس‌جمهور بولیوی، نیز به احمد وحیدی خوشامد گفت.

احمد وحیدی که در راس هیاتی نظامی به بولیوی سفر کرده بود، پس از درخواست مقامات این کشور، شامگاه سه‌شنبه بولیوی را ترک کرد.

اعتراض در آرژانتین

سفر وحیدی به بولیوی موجی از اعتراضات را در آرژانتین، کشور همسایه بولیوی، در پی داشت. رئیس مرکز یهودیان در بوئنوس‌آیرس حضور وحیدی در بولیوی را یک «تحریک سیاسی» خواند. وی از کریستینا کیرشنر، رئیس‌جمهور آرژانتین، خواست که به دولت و رئیس جمهور بولیوی به خاطر این دعوت اعتراض کند.

رئیس مرکز یهودیان تصریح کرد: «ما عمیقاَ نگرانیم که کشوری همچون بولیوی که به ما بسیار نزدیک است، چنین شخصی را به‌طور رسمی دعوت می‌کند.» وی تاکید کرد، در آرژانتین حدود ۳۰۰ هزار یهودی زندگی می‌كنند که پس از نیویورک دومین مرکز بزرگ یهودیان خارج از اسراییل محسوب می‌شود.

در حالی که بولیوی در کنار ونزوئلا از جمله کشورهای نزدیک به جمهوری اسلامی در آمریکای جنوبی به شمار می‌آید، دادستانی آرژانتین ایران و حزب‌الله لبنان را مسئول حمله تروریستی به مرکز یهودیان می‌داند. دادگاهی در آرژانتین نیز در سال ۲۰۰۶ میلادی برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی را مسئول این انفجار خواند و خواهان دستگیری آنان شد.

دادگاه آرژانتین خواهان بازداشت اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور وقت، علی فلاحیان، وزیر اطلاعات وقت، علی‌اکبر ولایتی، وزیر خارجه وقت، محسن رضایی، فرمانده سپاه وقت، و احمد وحیدی، فرمانده وقت سپاه قدس شده است.



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024